Oriëntatie op en van de vrouw

12 december 2007, 12:18

Oriëntatie op en van de vrouwIn Tijdschrift voor Marketing van deze maand lees ik dat vrouwen anders zijn dan mannen. Wat een openbaring! Maar zonder flauw te zijn, dit artikel omschrijft de verschillen tussen mannen en vrouwen wat betreft het oriënteren op aankopen. En de kansen die marketing laat liggen om de vrouw te benaderen (vrouwen bepalen 80% van de aankopen volgens het onderzoek!).

Wat mij opvalt aan de onderzoeksresultaten, is dat een meer vrouwgeoriënteerde marketingstrategie uitgevoerd kan worden zonder de mannen te verliezen.

Laat ik het aankoopproces eens nabootsen alsof het om een mobiele telefoon gaat.

Oriëntatie: 1. Vrouwen merken alles op, terwijl een man selectief kijkt 2. Vrouwen maken van oriëntatie een lang proces, terwijl een man snel en doelgericht oriënteert

Mobiele telefoonwinkels zijn perfect als voorbeeld, want dat zijn ongeveer de meest mannelijke, functionele, saaie winkels die ik ken. Volgens deze resultaten is het hoog tijd om die winkels aan te gaan kleden. Meer entourage, meer prikkeling van de zintuigen en emoties (vrouwelijke belevingseigenschap). Leg de Nokia in een bedje van Finse sneeuw en de Samsung in een warme oosterse gloed met parasolletjes. Of laat de Primafoon zijn groene thema doorvoeren tot een exotische jungle en het roze van T-mobile zacht en pluizig in de winkel zien. Oh nee, roze willen vrouwen juist niet.

Plaats een koffiezetapparaat zodat mevrouw rustig om zich heen kan kijken, en laat die man maar in en uit rennen met zijn doelgerichte blik. Aangezien de mannen zo selectief zijn, stoort de entourage en aankleding hem niet dus verloopt ook zijn oriëntatieproces gesmeerd.

3. Vrouwen willen vooral informatie van andere mensen, mannen zoeken in brochures en hun eigen kennis

De verkoper van de telefoonwinkel moet dus geen gelikte allesweter met technobabbel zijn, zoals nu maar al te vaak het geval is, de technisch ingestelde mannen vinden immers zelf hun weg nog voor ze de winkel betreden. Huur eyecandy in voor de vrouwen met een vooral vriendelijke babbel en goed luisterend vermogen. Voor zover de schaarste dat toelaat. Voor de mannen zou ik investeren in een goede folder, informatieve website en duidelijke productbordjes bij de displays.

4. Vrouwen zijn gevoelig voor attenties, mannen voor status

Oké, dan geven we bij elke telefoon de keuze tussen een gratis telefoonsierraad of een strakke, opvallende bluetooth headset.

Productbeleving: 5. Vrouwen willen weten ‘past het bij mij’, mannen ‘zegt het iets over mij’

Dit resultaat is goed te combineren met de nieuwe winkelinrichting! Een fun-telefoon voor een jonge doelgroep voorzie je van display met stoere surfer met vrolijke bikinimeisjes; een zakentelefoon van man-in-pak met mobiel en mooie vrouwen in mantelpak eromheen met dito mobiel. Zij ziet de intelligente toch-vrouwelijke vrouw om zich mee te identificeren. Hij ziet zichzelf als vrouwenversierder – en beiden zijn wederom getriggered voor hun aankoop.

6. Vrouwen willen helderheid en eenvoudigheid van het product, mannen kijken of het technisch innovatief is.

Ik denk niet dat mannen geen helderheid en duidelijkheid willen, misschien dat het minder zwaar weegt omdat ze zich meer in de technische details verdiepen. Maar een heldere, duidelijke boodschap en productomschrijving is volgens mij altijd van belang. De technische innovatie zal toch van het product zelf moeten afkomen, des te meer respect als je die simpel en helder weet te omschrijven.

Bij elkaar genomen zijn mijn voorbeelden wat ludiek van insteek, maar mijn achterliggende boodschap is gemeend: marketing vrouwgerichter maken, hoeft niet ten koste te gaan van de mannelijke doelgroep. Ook het onderzoek spreekt van het ‘toevoegen van vrouwelijke waarden [..] voor een betere balans en een waardetoevoeging voor zowel de vrouwelijke als mannelijke consument’. Ik ben overtuigd, grijp die kansen!

Michael Linthorst
Algemeen directeur bij Copernica BV

Michael Linthorst is een echte ondernemer en oprichter van Copernica BV. Copernica ontwikkelt software voor het aansturen van multimediale marketingcampagnes met e-mail, print, mobile en websites en het beheren van relatiegegevens. Michael Linthorst is als commercieel directeur bij Copernica BV verantwoordelijk voor Sales en Marketing. Verder is Michael Linthorst oprichter van het succesvolle werving en selectiebureau First Select BV en het wellness bedrijf Sofit BV.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Wouter

    Opvallend dat dit nu ineens weer zo naar voren komt. Twinkle schreef eerder een artikel van 3 pagina’s in 1 van haar edities; ik meen ergens rond juli 2006. Daarin kwam het merendeel van deze punten ook naar voren en werd puntsgewijs precies aangegeven hoe een webwinkel dient te worden gebouwd om maximaal rendement te halen bij vrouwelijke bezoekers.


    12 december 2007 om 13:43
    media

    En hoe vertalen we dit naar de online omgeving Michael?


    12 december 2007 om 21:43
    Michael Linthorst

    sorry voor de opmaak. Ik heb de redactie gevraagd dit te corrigeren want kan het zelf niet aanpassen meer.


    13 december 2007 om 09:59
    mgvandenbroek

    Done


    13 december 2007 om 10:16
    fijn, ik ben een kerel

    Hahaha, dit onderzoek. Ik ben toch echt een vrouw, maar ging voor de zekerheid nog ff checken. Herken me absoluut niet hierin. Van wie is dit onderzoek en hebben ze alleen hun nichtjes van 8 geinterviewd?


    13 december 2007 om 11:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!