De 10 gouden tips voor businessbloggen

4 december 2007, 06:06

Joe Kutchera schreef op iMedia Connection een interessant verhaal over business blogging. Zelf ben ik dol op lijstjes, en Kutchera is dat ook: hij geeft tien ‘blogging tips’ en baseert zich daarbij op tien experts.

In zijn inleiding schrijft hij: ‘In this definitive guide, experts share best practices for business blogging. This article features 10 blogging tips from 10 experts, including luminaries such as John Battelle, Om Malik, Joseph Jaffe, two business blogging consultants and up-and-coming bloggers, who have generated new business or increased awareness of their brands. It is a “best of the best” in business blogging best practices.

Toe maar. Vandaag dus ‘het beste van het beste’, nú speciaal voor de lezers van Marketingfacts geselecteerd door de redactie! Hieronder de tien blogging rules, met een summiere uitleg. Het hele artikel lees je op iMedia Connection.

1) Plan, plan, plan, then plan

Plannen: heel belangrijk. Kutchera denkt dat je alles moet plannen, aan de hand van de volgende checklist:

  • Welke doelen wil je met bloggen bereiken?
  • Hoeveel tijd en geld gaat het kosten?
  • Waar wil je over schrijven?
  • Welke informatie wil je delen los van de content (links, businessprofielen)
  • Welke technologie wil je gebruiken?
  • Welk design presenteert het best je bedrijf en het personeel?
  • Hoe moet je het blog gaan promoten?

2) Focus on what you know best

Om Malik van GigaOm: ‘Als je met een schot hagel schiet (waar het om de content gaat) zal het moeilijk zijn om je publiek terug te laten keren naar je weblog.’

3) Listen to your readers, and focus on leading a conversation that feeds them.

4) Focus on relationships, not rankings

Christina Kerley stelt dat de waarde van het contact met de mensen die je weblog bezoeken belangrijker is dan het aantal bezoekers.

5) Spend at least as much time commenting on other blogs as you do writing your own.

Een aantal voordelen om naast schrijven ook te commenten:

  • Je wordt zichtbaar voor andere bloggers
  • Je komt terecht in de community van de andere weblogs
  • Je kunt naar je eigen blog linken in comments (genereert traffic, zien we hier op MF ook wel eens gebeuren)
  • Je kunt nieuwe ideeën opdoen

6) Find your authentic voice

Joseph Jaffe stelt: ‘Er is zoveel competitie op het moment. Je moet met iets unieks komen tegenwoordig.’

7) Choose the right corporate blogger

Debbie Weil: ‘Zie een blog als de 3D versie van je expertise.’

8) Use the tools (Stumble Upon, Del.icio.us, Technorati, etc.)

Registreer je blog bij alle sites waar je maar kan. Zorg ervoor dat je vindbaar wordt. Digg jezelf omhoog.

9)Manage the legal risks

De juridische risico’s vallen uiteen in twee categorieën:

  • Zaken die je niet wilt onthullen (financiële informatie)
  • Zaken waarvoor je kan worden aangeklaagd (copyright, etc.)

10) Get started and follow the simple rule of having an honest and fully transparent dialogue with your audience.

Lijkt me belangrijke raad.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Tanja de Bie

    @ “Joseph Jaffe stelt: ‘Er is zoveel competitie op het moment. Je moet met iets unieks komen tegenwoordig.’”

    Uniek is vaak een brug te ver. In “Find your authentic voice” lees ik ook “jezelf zijn en niet je baas/product/dienst” te vaak zijn het onpersoonlijke bloggers met een veilige neutrale toon. Kansloos.


    4 december 2007 om 06:48
    Gerrit-Jan Doorneweerd

    Bij manage the legal Risk hoort nog een derde element. Inderdaad zijn de juridische risico’s aanwezig van “buiten naar binnen” en moeten goed gecontroleerd worden. Maar ook het beperken van de aansprakelijkheid van “binnen naar buiten” kan (moet) zakelijk ingebouwd worden. Oftewel een blog is uitstekend te gebruiken voor het beperken van de informatie-zorgplicht die veel bedrijven richting hun relaties hebben. Oftewel “dat kun je ons niet kwalijk nemen want we hebben daar in oktober nog een blog over geschreven.” Erg handig voor eventuele aansprakelijkheden.


    4 december 2007 om 19:20
    Chris Stapper

    Late reactie van mijn kant, maar een erg mooi lijstje. Ik ben ook dol op lijstjes. Deze ga ik eens goed doorlezen voor mijn volgende blogposting.


    29 december 2007 om 13:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!