Mobile search the next big thing?

18 juli 2007, 02:07

Mobile search the next big thing?

Na de publicatie van het Forrester-onderzoek naar de online mediabestedingen, ontstond in de reacties de discussie over het toenemend belang van mobile search. Niet alleen grote spelers zoals Google, MSN en Yahoo!, maar ook leveranciers van mobiele telefoons zoals Nokia richten zich vanaf begin 2006 op deze nieuwe tak van sport dat wel eens de next big thing kan worden.

Over de marktomvang van mobiele zoekmachinemarketing lopen de meningen uiteen. Zo meldt eMarketer deze week dat de voorspellingen voor mobile search advertising uiteenlopen van 1,5 miljard dollar in 2011 (door Informa Telecoms & Media) tot meer dan 11 miljard dollar in 2008 (door Piper Jaffray). eMarketer zelf voorspelt voor de wereldwijde markt van mobile advertising (inclusief search) een omzet van 13,8 miljard dollar in 2011. Mobile search zou daar een bijdrage in hebben van 17 procent oftewel 2,4 miljard dollar. Daarbij is men uitgegaan van bijna 1 miljard gebruikers van mobiel internet in 2011 waarvan ruim 840 miljoen gebruikers van mobile search.

Voor wie meer wil weten over mobile search en mobile search advertising in het bijzonder, kan ik de volgende whitepapers aanraden:

Iemand nog andere suggesties voor whitepapers of (onderzoeks)rapporten over mobile search (advertising)?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    pixites

    ik schreef het al op twitter: zorg voor foutloze teksten: er onttttbreekt een t ergens in deze zin Na de publicatie van het Forrester-onderzoek naar de online mediabestedingen onstond in de


    18 juli 2007 om 03:46
    media

    En ik maar denken dat Juf Ingrid op vakantie was 😉


    18 juli 2007 om 03:47
    Peter van der Graaf

    Ik heb een tijdje terug een onderzoek gedaan naar mobile- en local mobile search voor een artikel dat ik schreef voor de Twinkle (van afgelopen april).

    Daarvoor heb ik veel cijfers boven water kunnen toveren over de manier waarop tot nu toe mobiele zoekmachines als Google mobile gebruikt worden.

    Wat tot nu toe opvalt is dat mobile search alleen wordt gebruikt om een acute behoefte te bevredigen. Bijvoorbeeld het zoeken van een adres, telefoonnummer, dealer in de buurt of routebeschrijving (en natuurlijk erotische content). Eigenlijk was ik dus helemaal niet zo enthousiast over de potentie van mobile search. Maar met de snelle opkomst van betere smartphones en sneller/goedkoper mobiel internet, zie ik nu al een ware shift ontstaan naar zelfs grotere aankopen via het mobieltje.

    Sinds mijn artikel heb ik een aantal webshops op nummer 1 gekregen binnen Google mobile op vele internationale termen en ik zie een enorme groei in de verkopen. Dit tegen mijn initiële verwachting in, omdat de producten zich er volgens mijn eerdere onderzoek niet echt voor zouden lenen.

    De voorbeelden komen uit de VS, maar ik zie dat Nederland het in een rap tempo aan het inhalen is. En ik kan eigenlijk wel zeggen: “Ja, mobile search heeft de toekomst!”


    18 juli 2007 om 04:23
    koningwoning

    Volgens mij (en ander onderzoek waar ik geen link van heb aangezien het door een telco is uitgevoerd) zijn er een aantal barrières in NL voor breed gebruik van mobiel internet:

    1. Prijs: angst voor torenhoge rekeningen (is nu opgelost doordat men een vast bedrag per maand betaalt)

    2. Grootte scherm: zo lang je maar een klein venster hebt is het te lastig iets te zien (is opgelost met steeds groter wordende schermen met schoolvoorbeeld: iPhone)

    3. Snelheid internet – Nu GPRS (voor redelijke prijs), maar moet minimaal UMTS zijn wil men zich niet groen en geel ergeren aan de lange laadtijden

    4. Content – er wordt zeer weinig content gemaakt die je niet later op veel gemakkelijkere wijze (die dan dus even relevant is) op je PC kunt bekijken. Dus waarom moeilijk doen (mobiel) als het makkelijk (Laptop) kan?

    5. Mobiele aanpassingen – Nu zijn er erg weinig sites die hun site hebben aangepast aan mobiele telefoons waardoor de pagina heel anders toont dan het zou moeten (dus lelijk wordt) en je veel te lang nog moet scrollen.

    Barrières 3,4 en 5 liggen er gewoon nog. Tot die worden weggehaald blijft mobiel internetten een slecht verhaal… en dus ook mobiel search een minimale niche die niet noemenswaardig is.

    Er is dus nog een héle lange weg te gaan – waarbij dus de technische mogelijkheden eerst aangepast moeten worden wil de rest überhaupt in aanmerking tot aanpassing komen.


    18 juli 2007 om 06:50
    koningwoning

    Niet goed in bovenstaande vermeld: technische randvoorwaarden zijn dus dat meer mensen een mobiele telefoon met groot genoeg scherm moeten hebben EN dat voor een vast bedrag gelijk aan het huidige vaste bedrag UMTS wordt aangeboden.

    Pas dan heeft Mobiel internetten een kans in NL.

    Overigens moet wel rekening worden gehouden met het feit dat in het buitenland vaak een grotere reisafstand is tussen werk en thuis en dat men vaker het OV gebruikt waardoor mobiel internetten in andere landen sneller een hoger penetratiegraad krijgt dan hier in NL omdat men dan het een en ander eerder voor lief neemt


    18 juli 2007 om 06:56
    André Scholten

    Als de toestellen steeds groter worden kun je daarop toch het ‘gewone’ internet bekijken, al dan niet geschikt gemaakt voor een iets lagere resolutie (de Nokia N800 heeft 800*480). Dan vervalt de need voor een mobile search denk ik dan, of mis ik iets? Het mobiele zit hem voornamelijk in de connectie, maar we hebben toch vroeger ook geen dial-up search en cable search gehad?


    18 juli 2007 om 08:05
    Peter van der Graaf

    @andre: Een handheld of mobieltje moet pocket formaat blijven en de Nokia N800 is daarin een grensgeval. Een nog hogere resolutie op kleinere formaten maakt dingen onoverzichtelijker en voor veel gebruikers is dat geen optie. Er is al veel over dit onderwerp onderzocht en het blijkt dat niet de techniek de beperkingen oplegt, maar dat de gebruiker bepaalde voorkeuren heeft. En om die voorkeuren te laten wijzigen, is veel inspanning nodig.

    Een goede webbouwer maakt tegenwoordig zijn website accessible voor diverse media typen. Door de kleinere schermen en andere bedieningsmogelijkheden is het voor je conversie zelfs belangrijk dat je een andere versie voor mobiele gebruikers beschikbaar maakt. De mobiele gebruiker vindt met zoekmachines liever deze andere versies, dan een versie waarbij niet alles overzichtelijk en zonder teveel scrollen bereikbaar is.

    Zodra alle websites mobiel vriendelijk worden opgezet is er geen nut voor mobiele zoekmachines, maar voordat dat het geval is krijgen we eerst een nieuwe hype: “Mobile search”.


    18 juli 2007 om 09:10
    Raimo

    Ik verwacht dat mobile search uiteindelijk er heel ander gaat uitzien dan op de laptop of PC. Ik verwacht meer intelligentie op basis van profiel, historie & huidige context(waar ben je). De partij die deze intelligentie het best kan inzetten zal groot worden in mobile search. Denk search gecombineerd met personal agents.

    Daarnaast zal Social search erg groot worden. Denk user en peer recommendations. Ook zal search versnipperd worden. Focus niet alleen op de browser. Denk voice recognition, image recognition, 2D barcodes, RFID tags, Food traceability. Verscheidende inputmethoden en verscheidende output methoden.

    Mooi onderwerp!


    18 juli 2007 om 10:15
    media

    Interessante visie Raimo. Welke rol denk je dat microblogsystemen als twitter of jaiku hierin gaan spelen?


    18 juli 2007 om 10:18
    Raimo

    @Marco Derksen.. microblogsystemen zijn middelen.. Het gaat om de partij die de intelligentie “maakt”. Distributie van zoekresultaten en requests kan via alle kanalen: IM, webpage, SMS, voice, Microblo, Map..


    18 juli 2007 om 12:21
    media

    @Raimo: eens dat het middelen zijn, maar deze bieden je wel de mogelijkheid om altijd en overal toegang te hebben tot je peers. Social ranking speelt imho een belangrijke rol in de intelligentie die jij voor ogen hebt!


    18 juli 2007 om 12:47
    Raimo

    @Marco Derksen je bedoelt een beetje een mobmind zeg maar 😉

    Distributed intelligence op basis van social ranking en recommendations..


    18 juli 2007 om 18:36
    koningwoning

    @Marco – in wat voor opzicht heeft search met Jaiku / twitter te maken? je zoekt toch niet op twitters of op mensen die twitteren? ik snap de link niet zo goed.


    19 juli 2007 om 08:57
    media

    @koningwoning: ik merk dat ik steeds vaker een vraag in de groep gooi op twitter ipv dat ik ga zoeken; ja, het heeft dus wel degelijk met zoeken te maken waarbij mijn peers via twitter of jaiku een rol spelen in het vinden van een antwoord.


    19 juli 2007 om 09:10
    Koningwoning

    @marco – dus Jaiku / Twitter zorgt er voor dat je mobiel search eigenlijk niet nodig hebt…..

    offtopic, maargoed…. heb je een ander nummer dan een +44 nummer hoe je mobiel kan twitteren? moet zeggen dat ik het raar vind dat mensen problemen hebben met € 1 te betalen voor een muziek-nummer, maar het wel willen uitgeven voor een mobiele post in twitter…. maar misschien ligt dat aan mij. (daardoor kan ik alleen via de compu twitteren en doe ik het dus ook niet op de meest relevante momenten)


    19 juli 2007 om 09:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!