De resurrectie van Joox

28 juni 2007, 10:24

{title}De ophef in de blogosphere was groot: Joox was verdwenen. Inmiddels is Joox weer terug. Iedereen die nieuwe vormen van TV kijken een warm hart toe draagt, kan weer opgelucht adem halen. Het illegaal ogende broertje van Joost (overigens zonder P2P-technologie) lijkt een slimme publiciteitsstunt van DivX om iedereen aan hun browser plugin te krijgen. Zowel de naamkeuze, als de beschikbaarheid van echte premium content, laten zien dat deze site juist niet sub rosa moet blijven, maar veel aandacht moet genereren. Liefst met een flinke law suit erbij, zodat iedereen ziet hoe goed de streaming video van Joox werkt. Ze hebben gelijk. Het werkt super.

TV on demand zoals het bedoeld is: topkwaliteit en ruime keuze. Streaming, zonder ingewikkelde kanalen en zonder alle web 2.0 features. Eigenlijk gewoon TV, maar dan wanneer ik het wil. Iets wat de kabelaars al jaren beloven, maar niet waar maken. Je kunt slechts kiezen uit slechte films van enkele jaren oud. Iets wat de videotheken zouden moeten kunnen, maar die investeren (nog) niet in online diensten en hebben geen TV-series. Iets wat de huidige TV-exploitanten zouden moeten claimen, maar die zijn veel te bang voor kannibalisatie. Het enige wat in de buurt komt is alle DVD’s kopen, maar dan moet je lang wachten en dat kost naar verhouding erg veel geld. De andere optie is BitTorrent, maar dan zit je de hele nacht te downloaden. Dus Joox heeft voor het eerst de propositie van topTV op internet. Iets wat Joost probeert te realiseren op de juiste DRM manier, werkt al super bij Joox, maar dan zonder zorgen over morgen.

Ik hoop dat Joox groot wordt, erg groot. De serverproblemen die ze de afgelopen tijd bleken te hebben, lijken hier een voorbode van, dus ik ben in mijn nopjes. Joox lijkt de revolutie in internet-TV te kunnen bewerkstelligen. Als maar genoeg mensen kunnen proeven aan het genot dat Jooxers nu ervaren, is er voor de andere contentproviders geen weg meer terug. Geen walled gardens meer, geen oude rotzooi meer, geen onduidelijke programmering meer, geen kleine formats meer. Gewoon TV op je laptop.

Uiteraard moet dit betaald worden, daar ligt de uitdaging. Maar dit moet met reclame of met iTunes-achtige bijdragen op te lossen zijn. Zoals mijn broertje laatst al zei: niets is gratis, behalve BitTorrent. Joox ook voor dit moment, maar ik reken op een ondernemer die hier de legale variant van maakt. Ik kijk graag naar een paar commercials voor deze kijkkwaliteit en vooral voor deze keuze. De klant is koning en content is king. Op deze manier komen die eindelijk samen.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

18 Reacties

    Gijsbregt

    Progressive download is dus meer als het huidige TV kijken en streaming is meer als DVD kijken begrijp ik.

    Uitzending gemist is super. De kracht van Joox is natuurlijk 1) de kwaliteit en 2) de content. Aan beide kan UG nog niet tippen.


    28 juni 2007 om 11:07
    Kees van Dijk

    @Gijsberth.

    Natuurlijk kan UG niet tippen aan de content van Joox. Zou wat zijn dat de publieke omroep alle films beschikbaar stelt. Dan koopt helemaal niemand meer DVD’s

    Dat is ook de reden dat er zo weinig cabaret te vinden is op UG, staat er meestal een paar dagen en daarna moet het er weer af.


    28 juni 2007 om 12:32
    Gijsbregt

    @ Kees,

    Iemand die de hele film (of serie) wil hebben of hoge (HD-)kwaliteit wil hebben, die koopt de DVD’s. Mensen die de eerste keer willen weten wat er gebeurt, die kijken old fashioned TV, maar voor alle andere kijkers is VoD de uitkomst. En dan wat mij betreft in hoge kwaliteit en streaming. Als je hier geen goed model voor vindt, dan gebeurt het allemaal illegaal en ben je deze inkomsten sowieso kwijt. Dit is een typisch geval van: if you can’t beat them, join them.


    28 juni 2007 om 12:55
    Gijsbregt

    Sjors,

    Is dit “gewoon” een concurrent van DivX? Lijkt aardig op de Silverlight kwaliteit. Maar is erg mooi. Nu nog iemand die er veel content achterhangt, ipv 3 movietrailers.


    28 juni 2007 om 14:38
    rembo

    kan er niks aan doen, maar het nivo van joox gaat wel achteruit. Vlak na lancering leuke films zitten kijken, Nu alleen maar oude meuk.

    Gisteravond niks leuks erbij kunnen vinden 🙁 Toch maar weer naar de videotheek.


    28 juni 2007 om 16:12
    media

    Grappig dat de blogs nu achterlopen op microblogs als Twitter. Daar werd de discussie eerder deze week al gevoerd 😉


    28 juni 2007 om 17:21
    Gijsbregt

    @ Marco en vrienden van DC,

    Voordeel van MF! boven Twitter of de Twitterachtige manier van DC-bloggen is toch wel het bredere publiek en de langere levensduur enerzijds en de verbreding/verdieping anderzijds. Voor scoops moet je niet (altijd) hier zijn.


    28 juni 2007 om 20:10
    media

    Helemaal met je eens Gijsbregt! 😉


    28 juni 2007 om 20:39
    yvoschaap

    Wat een enthousiasme over illegale content…. ?

    (En daarnaast is ‘Joox’ niets meer dan een portal die linkt naar videos op stage6 platform.)


    29 juni 2007 om 16:16
    Michel Rijnders

    Sluit mij helemaal aan bij Ivo. Leuk die ophef steeds over Joox maar men lijkt niet te zien dat het slechts embedding is van Stage6/divx content. Het artikel hierboven gaat dus eigenlijk nergens over.


    3 juli 2007 om 17:05
    Masal

    Masallar diyar?


    24 mei 2009 om 08:39

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!