Zorgt ‘Widget Metrix’ voor meer advertentieopbrengsten?

20 juni 2007, 06:39

Het bedrijf comScore is de eerste ter wereld die het bereik van bedrijven die web 2.0 toepassingen aanbieden heeft gemeten. Ze noemen het: de ‘Widget metrix.’

Web 2.0 bedrijven als YouTube halen hun advertentieopbrengsten nu vooral uit advertenties op de eigen site. Want: het is lastig om advertentieopbrengsten te genereren op content die niet meer in de omgeving van de eigen site staat, maar bijvoorbeeld op een sociale netwerksites als MySpace terecht is gekomen. Denk ook aan de ‘embed’ functie op YouTube. Hoe leg je aan adverteerders uit dat ‘jouw’ content overal bekeken wordt door miljoenen gebruikers?

De data van comScore laat zien waar de content van bijvoorbeeld Flickr of YouTube eigenlijk te vinden is. En dan vooral: hoeveel mensen die content zien. In het artikel in de Wall Street Journal wordt het voorbeeld aangehaald van Slide, een bedrijf dat presentatiemogelijkheden via internet aanbiedt. De presentatie is dan weer door de gebruiker te plaatsen ‘on an outside site’ op bijvoorbeeld MySpace. Volgens de ‘Widget-Metrix’ van comScore is Slide de nummer 1 ‘provider of widgets’, door 117,1 miljoen webgebruikers gezien in april 2007. Als definitie voor widget hanteert comScore overigens: ‘The current universe of widgets is defined as embedded flash objects.’

“We are excited to see comScore’s report, which validates the enormous reach of the widget economy,” zei Max Levchin, de CEO van Slide. “This report will help to demonstrate the importance of widgets to advertisers and publishers.”

Nu er inzicht is in hoeveel mensen de user generated content die op de Web 2.0 toepassingen gemaakt wordt daadwerkelijk te zien krijgen, kan dit een boost betekenen voor de advertentieopbrengsten. Tenminste, dat denkt Linda Boland Abraham, die verantwoordelijk is voor het onderzoek bij comScore.

Volgens de Wall Street Journal is er een grote hindernis. MySpace en Facebook weigeren advertenties van derden op hun profielpagina’s. En juist op deze persoonlijke pagina’s, daar staat de grote bulk aan foto’s en video’s. Ai!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Gerben

    Gisteravond nog een meeting gehad met iemand en dit uitgebreid besproken.

    Ook zij willen embedded gaan aanbieden, maar dan mis je idd de traffic, de linkpopulariteit en ook de inkomsten….

    Echter, was dit niet het grote succes van sites als youtube? Iedereen heeft het wel een keer in zijn blog geplaatst…en dus steeg de bekendheid van YouTybe sky high…

    Dus wat gaan we doen?

    Lastige keuze, en helaas helpt je verhaal niet echt bij het maken van die keuze, alhoewel je verhaal wel goed is.


    20 juni 2007 om 09:55
    Kasper Katje

    De distributie en de daarbij horende free publicity hebben YouTube inderdaad groot gemaakt en mede daardoor de bedenkers de miljarden opgeleverd door de verkoop.

    Nu moet de investering terugverdiend worden en volgens mij propt men alles zoveel mogelijk vol met advertenties, dan volgt de critical mass van de tegenstanders en loopt iedereen naar een advertentievrije concurrent.

    Wat dat betreft zal de geschiedenis zich blijven herhalen want menigeen herinnert zich vast nog wel waarom velen de overstap maakten van Altavista naar Google: dat was de kleine rebel met die lekkere sobere zoekresultaten zonder commerciële links.

    Zodoende rijst zelfs de vraag of ditzelfde scenario Google zelf niet de das om zal gaan doen in de nabije toekomst.


    20 juni 2007 om 10:26
    mangold

    De oplossing is altijd eenvoudiger dan het probleem: stop met reclame maken, en start met het produceren van commerciële content.

    Plak geen suikerwaterbannertjes achterin filmpjes van dansende tieten, boerende pubers en kotsende katten, maar beloon en/of financier de aanmaak van complete filmpjes vol ritmisch spuitende colaflessen. En oogst vervolgens geen milliseconden aandacht, maar megaminuten.


    20 juni 2007 om 12:55
    Peter Bonjernoor

    “bedrijven die web 2.0 toepassingen aanbieden (het uploaden van foto’s en filmpjes)”

    Kijk, dan haak ik voor het einde van de eerste regel al af. Web 2.0 = foto’s en filmpjes uploaden? Get a clue…


    20 juni 2007 om 18:11
    media

    @Peter: helemaal met je eens! Je zou voor de aardigheid eens de persberichten moeten zien die hier dagelijks binnenkomen met de meest fantastische web 2.0 features. En als je dan gaat kijken wat het is dan kom je vaak niet verder dan de mogelijkheid om een reactie te plaatsen, een filmpje te uploaden of een foto te beoordelen. Oh wel, ik vrees dat we er mee moeten leren leven dat het inmiddels een containerbegrip is.


    20 juni 2007 om 19:05
    media

    Het deed me zo’n pijn aan de ogen dat ik de tekst heb aangepast; sorry Matthijs!


    20 juni 2007 om 19:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!