Marketingfacts Nieuwsbrief

19 april 2007, 18:18

Marketingfacts NieuwsbriefMorgen gaat het dan eindelijk gebeuren, de lancering van de eerste Marketingfacts Nieuwsbrief. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met de opkomst van RSS een lange tijd niet meer heb geloofd dat het ooit nog iets zou worden met email nieuwsbrieven. Niets is echter minder waar, nieuwsbrieven blijken in toenemende mate een belangrijke drijfveer voor abonnees om een website te bezoeken.

Ik ben dan ook erg blij met de eenvoudige en frisse opzet van de nieuwsbrief (Onstuimig bedankt!) waarmee de abonnees iedere vrijdag de populairste berichten van Marketingfacts in de mailbox ontvangen. Vorige week hebben alle leden van Marketingfacts een aankondiging ontvangen en hebben zich kunnen afmelden voor de nieuwsbrief. Daarnaast zijn inmiddels de mensen die zich ooit hebben aangemeld voor de nieuwsbrief toegevoegd, zijn dubbele emailadressen en alle bounces van afgelopen week verwijderd en kunnen we morgenvroeg (eind van de ochtend) starten met ruim 4.500 abonnees.

Ben uiteraard benieuwd wat de abonnees er van vinden!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

38 Reacties

    Elja

    Ik geloof ook wel in de toegevoegde waarde van een nieuwsbrief. Al is het alleen maar een wekelijks overzicht van nieuwe artikelen, echt ingeburgerd is RSS toch nog niet en een weekelijkse reminder is bij veel mensen waarschijnlijk gewenst.

    Ben benieuwd hoe je nieuwsbrief eruit gaat zien, Marco!


    19 april 2007 om 19:04
    media

    Eenvoudig en fris met de populairste berichten van Marketingfacts uit die week. Niets meer en niets minder. Inderdaad vooral bedoeld als reminder voor de mensen die niet altijd zin en tijd hebben om iedere dag weer al die postings af te lopen.

    Ben vooral benieuwd naar het doorklikpercentage!


    19 april 2007 om 19:11
    Gerben

    Hm….

    dus alleen voor abonnees?

    Dat is dan wel weer wat jammer…


    19 april 2007 om 19:29
    media

    Iedereen kan zich gratis aanmelden Gerben (zie aanmeldbox rechts, onder ‘Deze week hot’).


    19 april 2007 om 19:33
    Gerben

    @Marco,

    Dus lekker usable knopje?


    19 april 2007 om 20:45
    Bas Gezelle

    Ok interessant en bij deze aanmgemeld.

    Naast RSS vind ik het toch altijd prettig om ook in je mail nog een nieuwsbrief te krijgen, leest lekker weg.


    20 april 2007 om 05:03
    Floris

    Nieuwsbrieven zijn inderdaad fijn om weg te lezen, en je kan je makkelijk teruglezen. Succes Marco, ben ook wel benieuwd wat de doorklikpercentages zullen zijn.


    20 april 2007 om 05:59
    chi666

    Ik heb bijna geen nieuwsbrieven meer, enkel nog degene die ik niet kan afmelden zonder meteen ook een zooi services te missen (T-Mobile is me nog niet gelukt, Alex en Essent want die zitten aan je accept giro mails).

    Geeft wel rust in mijn mailbox 🙂


    20 april 2007 om 06:30
    Ron Lopetegui

    Ik hem ‘em hoor! 🙂


    20 april 2007 om 07:53
    Fred van Dijk

    Hi Marco,

    gefeliciteerd! prima zo die headlines via de mail. Nu onze toevoeging nog; we spreken elkaar 😉


    20 april 2007 om 07:58
    Robert de Boer

    Hier istie ook binnen, prima idee dit!

    Wie stelt de inhoud op? Gaat dat automatisch of is dat handwerk? De artikelen komen op 1 na overeen met het lijstje ‘Deze week hot’, alleen dan in een andere volgorde. Misschien is het voor de herkenbaar handig om de volgorde hetzelfde te maken?

    Verder zou ik ook de plaatjes tonen bij de artikelen, dan ziet het er iets aantrekkelijker uit allemaal.

    Wat ik nog mis is een link om je gegevens te kunnen aanpassen en een tell-a-friend. Deze nieuwsbrief lijkt me bij uitstek geschikt om door te sturen (goede mogelijkheid voor het laten groeien van de database). Een andere optie is het om een ‘Aanmelden’ link op te nemen. Mensen die de nieuwsbrief doorgestuurd krijgen kunnen zich dan makkelijk aanmelden.

    Tot slot zou ik de aanmeldbox op het weblog een iets prominentere plaats geven, al is het maar tijdelijk. Het is voor mensen flink zoeken, zo blijkt ook uit de bovenstaande reacties…


    20 april 2007 om 07:59
    André Scholten

    Collecters item, de eerste MF nieuwsbrief 😉


    20 april 2007 om 07:59
    Lucien

    Een herhaling van artikelen vind ik weinig toevoegen voor de regelmatige lezer. Ons zou je misschien beter kunnen bedienen met een een extra inhoudelijk stuk exclusief voor de nieuwsbrief. Maak het een eigen uitgave. Nu lijkt het meer op een rss feed met meest gelezen artikelen (niet op basis van redactie?) omdat anders de nieuwsbrief wel erg lang wordt… (Naast een hoofdartikel kun je altijd nog enkele MustReads toevoegen, redactioneel, voor het geval iemand er overheen las.)


    20 april 2007 om 08:04
    Linda

    Ik ga mee in de reactie van Robert…

    Heb mezelf net af moeten melden en dan kan ik me weer opnieuw aanmelden omdat mijn werk-mailadres binnenkort komt te vervallen. Nu is er alleen de mogelijkheid om jezelf van de mailinglist te halen. Ik zou ook een mogelijkheid maken waarin je je mailadres aan kunt passen.

    Verder wel een rustige nieuwsbrief. Ik ben benieuwd naar de volgende. Ik vind het wel handig. De laatste weken ben ik nogal druk en heb ik weinig tijd om op MF te komen. Een nieuwsbrief met de hotste berichten is dan erg welkom.


    20 april 2007 om 08:08
    Jan Willem Ebbinge

    Eens met Lucien.

    Het is een prachtige nieuwsbrief, maar meer voor de mensen die niet zo vaak op MF rondneuzen. Leden van MF doen dat wel – dat is tenminste mijn inschatting – dus voor die doelgroep voegt de nieuwsbrief niet zo veel toe.

    De nieuwsbrief in zijn huidige vorm is juist voor bezoekers die nog geen lid zijn: zo zal het medium het ledenaantal wellicht een stimulans kunnen geven.

    Leden zijn misschien meer gebaat bij een redactionele analyse: wat is nu het verbindende element van de postings van de afgelopen periode.


    20 april 2007 om 08:37
    Lennart Drewes

    Sorry, maar qua vormgeving is dit wel de slechtste nieuwsbrief die ik krijg (ik krijg er ongeveer 15 per week). De zwarte letters op de donkerblauwe achtergrond zijn erg slecht leesbaar. De banner bovenaan bestaat uit 2 delen, en Lotus Notes trekt deze uit elkaar. Ziet er niet uit. Bovendien moet ik scrollen om de gehele tekst te lezen. Ik mis ook de mogelijkheid de nieuwsbrief on-line te lezen.

    Van mij mag ie in het lijstje “hoe het niet moet in e-mail marketingland”.


    20 april 2007 om 08:56
    media

    Ai, dat is een tikje; ben ook benieuwd wat anderen er van vinden en vooral ook de designers van de nieuwsbrief!


    20 april 2007 om 08:59
    mangold

    Eens met Lucien: “Een herhaling van artikelen vind ik weinig toevoegen voor de regelmatige lezer.”

    Wellicht kun je je in die nieuwsbrief beter op de inmiddels ontvangen reacties richten? ‘Op dit artikel kwamen [getal] reacties, die over het algemeen de strekking [omschrijving] hadden. Er blijkt dus [conclusie], met als gevolg [vooruitzicht].’ enzo…


    20 april 2007 om 09:04
    media

    Carl, in dat geval zou er dus nog een redactieslag overheen moeten. Persoonlijk zie ik de nieuwsbrief vooral als een trigger voor de niet-regelmatige bezoeker van marketingfacts om even naar de site te gaan voor de meest recente hot items. Kan me voorstellen dat we daar voor de wat regelmatigere bezoekers nog een service aan toevoegen van bijv. de laatste onderzoeksrapporten of voor u geselecteerd uit de media (via bijv. howards home).

    Maar zoals gezegd, laat vooral de suggesties maar komen. En het kan wat mij betreft niet gek genoeg. Kijk later wel of het betaalbaar is bij de jongens van Onstuimig 😉


    20 april 2007 om 09:13
    schief

    @ Lennart – Volgens mij is de nieuwsbrief niet aangekomen zoals hoort ;-). Hij is wel wat saai (ontbreken ondersteunende afbeeldingen, maar donkerblauwe achtergrond en zwarte letters? Dan mis je de witte achtergrond onder de tekst, dunkt me. Maar de opmerking “Bovendien moet ik scrollen om de gehele tekst te lezen. ” snap ik niet helemaal. Is dat niet bij elke nieuwsbrief zo en als dat niet zo is, wat is mis met (verticaal) scrollen? Of gaat het juist om horizontaal scrollen?

    @ Lucien – Als je elke dag Marketingfacts bezoekt is het wel aardig om te zien welke artikelen blijkbaar als populairst uit de bus gekomen zijn, maar dan houdt het inderdaad voor de dagelijkse bezoeker op wat toegevoegde waardse betreft. Maar ik kan me just voorstellen dat je in heel drukke periodes (en dus niet dagelijks de site bezoekt) erg blij kunt zijn met zo’n weekoverzicht! Voor vaste bezoekers zou het misschien wel aardig zijn om er een soort column over de week te maken met verwijzingen naar de belangrijkste artikelen.


    20 april 2007 om 09:34
    schief

    @ Gertjan – Off-topic maar met bruggetje; over achtergronden gesproken; kom net van jullie eigen site af (via linkje onderaan in de nieuwsbrief), maar die achtergrond is ook best heftig zeg maar! Ik heb na enkele kliks toch maar even mijn window wat kleiner gezet.

    Valt wel op en voel het nog aan mijn ogen 😉


    20 april 2007 om 09:46
    Bas Gezelle

    offtopic

    als men toch wat verbeterpunten geeft aangaande de nieuwsbrief, heb ik er nog een voor de site zelf 😉

    Zou makkelijk zijn als er onder de reacties van een bericht een knopje ”home” zou zitten. Nu moet je elke keer weer naar boven scrollen. Gemak dient de mens 🙂


    20 april 2007 om 10:31
    Lennart Drewes

    @ roel, het gaat inderdaad om horizontaal scrollen 🙁

    Ben ik de enige Notes gebruiker ? Juist voor deze doelgroep is een on-line versie handig.

    Let op dat er geen spaties in de naam van de afbeelding staan. Deze toont Notes sowieso niet.


    20 april 2007 om 11:15
    Oli4b

    Vind de vormgeving ook wat mager. Maak het echt op of verstuur het als platte tekst. Nu hangt het wat in het midden. Verder mischien wat categorie buttons toevoegen en mischien ook visuals bij de artikeltjes.


    20 april 2007 om 11:57
    evroekel

    Zo’n 5 uur na verzending zijn 915 van de 4.539 nieuwsbrieven geopend met 231 doorkliks naar de site. Na 14:00 uur zakte het aantal per uur geopende nieuwsbrief drastisch. Benieuwd waar we uiteindelijk op uit gaan komen. Ik denk dat we binnenkort ook maar eens wat moeten gaan testen met de verzendtijd.

    Samenvattend de reacties op de eerste zending:

    – donkerblauwe achtergrondkleur eruit

    – vormgeving nog eens onder de loupe nemen

    – images in (aantal) artikelen opnemen

    – aanmeldbox opnemen in nieuwsbrief

    – Send2friend mogelijkheid van de nieuwsbrief zelf in nieuwsbrief opnemen. (Overigens zit deze functionaliteit ook in de pijplijn voor de marketingfacts artikelen zelf!)

    Heb ik nog iets gemist?


    20 april 2007 om 13:01
    Marc

    Ik mis bovenaan een regeltje als “kunt u deze nieuwsbrief niet lezen klik dan hier”.

    Heb op de externe werkplek Outlook Web Access en heb vaak deze optie nodig. En zo zijn er nog wel meer clients die wat moeite hebben met HTML mail.

    En uit ervaring weet ik dat vrijdags verzenden van een nieuwsbrief pas na het weekend effect betreft openers en clickers geeft. Dat is geen punt, hangt af van je doelstelling.

    En inderdaad een tell-a-friend optie zou mooi zijn.


    20 april 2007 om 13:19
    media

    Ik verwacht dat er maandagochtend nog wel een piek zal komen vwb aantal emails die worden geopend. Veel mensen zijn op vrijdag vrij of gaan op tijd naar huis.

    Ben het overigens niet helemaal eens met meer visuals in de nieuwsbrief. Ik zou eerder willen pleiten voor een betere leesbaarheid en wellicht wat meer spelen met opmaak zonder of met beperkte visuals.

    Goed punt van Marc; “kunt u deze nieuwsbrief niet lezen, klik dan…” die dan evt. naar een webpagina gaat waar de complete nieuwsbrief staat.

    Vind persoonlijk de nieuwsbrief van Communicatie Nieuws erg goed!


    20 april 2007 om 13:34
    Dennis Sievers

    Mooie nieuwsbrief Marco! Hoewel voor de doorgewinterde MF lezer momenteel nog niet van hele grote waarde, toch kan een nieuwsbrief voor een site als MF niet ontbreken. Vanaf nu mooi uit te bouwen.

    Ook mooi simpel opgebouwd en goed leesbaar. Zeker met de opkomst van Office 2007 en de beperkte HTML parser die ze daarbij gebruiken is het verstandig de lay-out zo simpel mogelijk te houden om straks niet je complete nieuwsbrief om te hoeven gooien.

    Nu uitbreiden maar! Succes.


    21 april 2007 om 08:52
    Evelina

    Ik begreep dat je de button om je aan te melden voor een nieuwsbrief altijd op een duidelijke plek op de site moest plaatsen…

    Ik heb me wezeloos gezocht om me aan te melden, dus de plek is niet erg duidelijk….


    21 april 2007 om 10:48
    media

    Goed punt Evelina. Vergeet echter niet dat we die knop daar altijd al hadden staan en in de loop der tijd bijna 1.000 mensen zich hadden aangemeld terwijl er nog geen nieuwsbrief was. We hebben dit dus nooit aktief gepromoot. Bij succes van de nieuwsbrief zullen we dat zeker gaan doen!


    21 april 2007 om 12:30
    media

    Inmiddels zijn er trouwens 1.084 geopend. Zoals gezegd, ben ik erg benieuwd naar de maandagochtendpiek. Anders wellicht toch een andere dag kiezen om de nieuwsbrief te versturen. We hebben nu bewust voor de vrijdag gekozen om een soort van terugblik op de week te kunnen geven. Maar als blijkt dat een groot deel ‘m daardoor niet opent, dan is de maandag of dinsdag misschien toch beter.


    21 april 2007 om 12:33
    Vincent Leenders

    Goede nieuwsbrief met look-and-feel van MF. Tell-a-friend en de optie als “kunt u deze nieuwsbrief niet lezen klik dan hier”, zou ik zeker snel toevoegen. Wanneer je regelmatig en ook rondneust, dan is de toegevoegde waarde misschien wat geringer, maar ben net terug van een paar dagen vakantie in Barcelona en dan helpt een stukje attendance dmv een nieuwsbrief je net even anders dan de opgelopen achterstand op MF direct te gaan bekijken.


    22 april 2007 om 07:57
    Evelina

    Hoe weten jullie hoeveel mensen hem geopend hebben? Dat lijkt mij ook wel interessant maar ik verstuur nu via “enormmail” en die optie ken ik niet van hun.

    Is dat iets wat je makkelijk kan regelen als je vanuit je eigen systeem ga mailen (binnen kort krijg ik een nieuwe site dus dat lijkt mij dan ook wel handig!


    22 april 2007 om 16:26
    Bianca Schoordijk

    Informatief, mooi bondig.


    23 april 2007 om 11:27
    media

    De verwachte piek op maandagochtend is uitgebleven zodat de teller vooralsnog is blijven steken op 1.277 geopend (oftewel 28,1%). Dat valt me eerlijk gezegd wat tegen. Toch maar naar een andere verzenddag? Wat vinden jullie?


    23 april 2007 om 11:38
    Evelina

    Wat ik heb “geleerd” is dat de meeste mensen op hun werk hun email hebben en maandag zit er al zoveel in van vrijdag dat de helft weggeklikt wordt…..

    Ik verzend vaak dan later in de middag als alles weer opgeschoond is.

    Maar ik heb nog nooit nagekeken hoeveel hem openen dus wie weet is dat ook niet het juiste tijdstip.

    Nog een vraagje, kun je op deze site ook zelf een onderwerp/vraag naar voren brengen of werkt dat niet zo hier?!?


    23 april 2007 om 11:53
    Ray

    Ik vind de aanmeldoptie en afmeldoptie wel erg summier. Ik kan zo iemand aanmelden of afmelden zonder dat deze persoon daar ooit toestemming voor heeft gegeven.

    Een bevestitingslink per mail lijkt mij een must.


    25 april 2007 om 05:57
    admanager

    Ik sluit me aan bij Andre: Collectersitem. Ik krijg de nieuwsbrief binnen zonder onderwerp, geen html-weergave etc. Ik krijg ‘m binnen op de webmail en kan dan kiezen meestal kiezen tussen html en tekstversie. Dat is bij deze nieuwsbrief ook niet het geval. Zelfs de html-weergave lukt niet. Het lijkt alsof maar de helft van de html-code wordt verstuurd. De vorige nieuwsbrief heb ik al weggegooid maar had ook de nodige problemen. Kortom; work in progress. Maar niet echt passend bij een site van dit kaliber.


    4 mei 2007 om 10:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!