Cijfers Big Brother Second Life kloppen niet

5 januari 2007, 10:57

Cijfers Big Brother Second Life kloppen nietGisteren won Madlen Flint ‘de eerste virtuele Big Brother’. Met 1100 van de 2300 stemmen. En dat is best raar, als je bedenkt dat er volgens Endemol’s Tom Schoufs elke week (da’s dus vijf maal) 1300 keer gestemd is. Waar zijn die andere 4200 stemmen dan gebleven?

Een tweede cijfer dat mij nogal verbaast, is dat van de 13.000 unieke bezoekers die dit evenement getrokken heeft. Dit verbaast me omdat er hooguit 5.000 Nederlanders in Second Life ‘actief zijn’, en dat er dus – zelfs met een bereik van 80% – tweemaal zoveel buitenlanders dan Nederlanders naar dit event zijn komen kijken.

Waarschijnlijk zijn alle cijfers dus gigantisch opgeblazen. Bekijk het filmpje van de flink gehypete Big Brother openingsceremonie om een indruk te krijgen van hoe druk ‘t echt was.

Update (door red.)

Volgens een persvoorlichter van Endemol zouden we het persbericht verkeerd hebben geinterpreteerd. Het aantal van 2300 stemmen is in de laatste week uitgebracht. Daarvoor werden er wekelijks vanaf de start van Big Brother Second Life ongeveer 2000 stemmen uitgebracht aldus een woordvoerder van Endemol.

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

25 Reacties

    jeroenmirck

    Dat klopt, Marco. Maar ik weet helaas niet hoe druk het om 19:00 uur was, toen de presentatie begon. Al stelt dit overgebleven gezelschap niet hoopvol. Pijnlijke opmerking vooraf van Endemol: “Wees er op tijd bij met je avatar, gezien het beperkte aantal plaatsen.” Hahaha!


    5 januari 2007 om 11:54
    Kasper Katje

    Het sprookje is wat mij betreft nu al over Dialogical en is het alleen te hopen dat het niet eindigt in een nachtmerrie (voornamelijk voor adverteerders en investeerders).

    SL zal nog wel een tijdje blijven bestaan maar dan zonder alle media-aandacht, het gehype en de vruchtenloze investeringen.

    Ook dient er gewoon zo weinig mogelijk aandacht meer aan gegeven te worden zodat de zogenaamde vooruitstrevende bedrijven die er toch nog instappen iig niet de exposure meer krijgen die ze immers niet verdienen.


    5 januari 2007 om 11:57
    media

    Kasper, ik hoop en denk dat je bedoelt zonder alle media-aandacht, het gehype en de vruchtenloze investeringen maar wel met voldoende aandacht voor doorontwikkeling (waarvoor soms ook adverteerders nodig zijn; zonder inkomsten, geen ontwikkeling). Ik blijf er namelijk wel in geloven dat we een 3D-omgeving krijgen waarin we navigeren. Of dat SL is betwijfel ik maar dat maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.

    Vind overigens dat veel ‘marketeers’ wel snel van het ene standpunt (SL daar moet je in aanwezig zijn) naar het andere stanpunt (SL is een luchtbel en overhyped) hollen. Vind je het raar dat de adverteerders het ook niet meer begrijpen?


    5 januari 2007 om 12:03
    schief

    Er kunnen toch ook niet-Nederlanders langsgekomen zijn in die tijd? Ook kan het zijn dat veel inactieve gebruikers eens langs zijn geweest uit nieuwsgierigheid naar aanleiding van berichtgeving (over o.a. Big Brother). Verder kan het percentage actieve gebruikers in NL afwijken van het gemiddelde. En ja, de cijfers kunnen ook gewoon gemanipuleerd zijn ;-).


    5 januari 2007 om 12:10
    Dialogical

    @Marco: Ik ben het helemaal met je eens dat we straks een 3D-omgeving krijgen waarin we navigeren. Ik denk dat SL zich ook daar op moet concenteren als ze willen overleven.


    5 januari 2007 om 12:12
    mangold

    @Dialogical: Er zit zeker weten toekomst in 3D, maar dan wel zonder avatars, gebouwen en andere totaal onzinnige (want onnodig beperkende) referenties naar het old skool ‘real life’.

    De toekomst is eerder een ‘Minority Report revisited’ dan een digitale poppenkast…


    5 januari 2007 om 12:16
    Dialogical

    @Carl: Misschien heb je gelijk en als ik naar jongeren kijk dan hebben die ook meer met real life. En jongeren zijn de toekomst.


    5 januari 2007 om 12:23
    Floris

    Dat Second Life overhyped is geloof ik absoluut. Dat Second Life nog steeds groeit is volgens mij echter ook waar. Misschien niet met de astronomische snelheid die eerder door iedereen werd geclaimd (2 miljoen +), maar waarom nou opeens Second Life gedoemd is te mislukken begrijp ik niet. Ben het met Marco eens dat het verbazingwekkend is hoe snel sommige mensen hun mening 180 graden draaien.

    Second Life heeft wel een kans, maar het is goed dat alles nu gewoon in het juiste perspectief gezet wordt.


    5 januari 2007 om 12:24
    Kasper Katje

    Marco, ik doel inderdaad voornamelijk op adverteerders/bedrijven die gefocust zijn op aanwezigheid. Laat SL inderdaad maar lekker low profile verder werken aan de onwikkeling en weer aan de bel trekken wanneer het echt wat te bieden heeft.

    Ach ja, veel marketeers zijn net pubers: bang dat ze iets missen en gelijk adverteerders proberen warm te maken voor de nieuwe goudpot. 😛


    5 januari 2007 om 12:35
    Tom

    Ter verduidelijking:

    Iedere week konden bezoekers hun stem eenmaal uitbrengen. 2300 stemmen zijn uitgebracht in de laatste week. De winnaar is bepaald over het aantal stemmen in de laatste week. Dus 1100 van de 2300.

    Het aantal unieke bezoekers heeft geen relatie tot het aantal Nederlanders in Second Life. Alle bewoners in Second Life hadden de mogelijkheid om het Big Brother Eiland te bezoeken.


    5 januari 2007 om 13:22
    Kasper Katje

    Tom (B neem ik aan), mooi dat je even reageert. Zou je kunnen aangeven op basis van wat voor cijfers of onderbuikgevoel jullie besloten hebben BB in SL op te zetten?

    En wat rechtvaardigt volgens jullie een vervolg? (ik neem aan dat een soort equivalent van kijkdichtheid/bereik toch ook voor interactieve online concepten geldt but correct me if I am wrong).


    5 januari 2007 om 13:42
    jeroenmirck

    @ Roel: Big Brother Second Life is een internationale aangelegenheid, wat de cijfers des te tegenvallender maakt.

    @ Marco: Dit zijn inderdaad beelden van de persconferentie. Maar als ik de uitnodiging mocht geloven, vond alles op dezelfde plek plaats. En ik heb er nadrukkelijk bij gezet dat ik niet de hele sessies heb kunnen bijwonen. Desalniettemin blijft twintig bezoekers een tegenvallende score. De finale deed het klaarblijkelijk beter. Maar toch: er is nog altijd niet veel gestemd. Bij de Nederlandse tv-Big Brother wordt er door honderdduizenden gestemd!


    5 januari 2007 om 21:08
    MrFrans/ Frans Charming

    @Carl:

    Dat is erg cool, maar dat is geen multiuser 3D collaborative space, dat is het doel van Second Life, niet een 3d desktop. Btw een nadeel van bumptop zoals the nu is, is dat de naam van de documenten volledig verloren is.


    5 januari 2007 om 21:26
    Rick

    Links en rechts lees je nog reacties van hoopvolle figuren die menen dat zodra SL wat sneller en vloeiender wordt de doorbraak niet ver weg is. Onzin. Technische (on)volmaaktheid speelt geen rol. De vraag is: wat vervangt SL? Wat voegt het toe? MSN’en heeft onmiskenbaar voordelen: sneller en directer dan mail, en mailen is weer beter/goedkoper dan faxen, online reizen boeken is ook een succes wegens de mogelijkheid om prijzen te vergelijken. Het voordeel van SL is dat je mensen anoniem kunt ontmoeten, maar het vervangt niet het sociale verkeer van alledag. Een keer een persconferentie in SL, leuk, maar niet elke keer. Een virtuele borrel? Armoedig zonder echte drank en borrelnootjes, die je uit je eigen koelkast zult moeten halen.


    6 januari 2007 om 16:35
    Annet

    @MrFrans

    Een beetje late reactie van mij, maar ik was op vakantie. Er was wel degelijk een nederlandse deelnemer, nl. PrincessNina, vrouw van de uitzending van Tros Radar. Er kwamen dagelijks enkele tientallen nederlandse bezoekers aan haar glazen kooi voorbij. Dus een beetje correctie op deze opmerking is wel op zijn plaats.

    Ik was bij twee tussentijdse stemrondes aanwezig, een handjevol mensen inderdaad, dat klopt Carl. Weinig belangstelling.

    Grappig ook dat bijna niemand van de buitenlandse deelnemers wist wie ENDEMOL was.

    Ik denk ook dat het SL BB avontuur een fiasco is. Meer omdat het concept vaag was, weinig interactie met bezoekers en deelnemers, deelnemers onderling en monitoring van bovenaf. Een of ander raar mannetje die dan af en toe kwam kijken en wat rondschreeuwde … ;-). King of Media? zoals het eiland heette … Pijnlijk.


    7 januari 2007 om 16:29
    media

    @Frans: ik denk dat je daar een goed punt te pakken hebt: de 3D-wereld biedt deelnemers inderdaad een extra dimensie bovenop de reeds bestaande mail, im, skype (alhoewel beeldtelefonie ook al aardig in die richting komt), etc. waardoor het groepsgevoel wordt verstevigd. Ik had dat gevoel ook tijdens de Marketingfacts BBQ in SL.

    In dat geval doet het aantal deelnemers er ook minder toe alhoewel voor veel partijen bereik toch een belangrijke succesfactor zal blijven.


    8 januari 2007 om 06:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!