Nederlander zit in 2006 197 minuten per dag voor de tv

2 januari 2007, 07:04

Nederlander zit in 2006 197 minuten per dag voor de tv

Nederlanders van 6 jaar en ouder zaten in 2006 gemiddeld 197 minuten per dag voor de televisie. Dit blijkt uit de gisteren gepubliceerde jaarcijfers (pdf) van Stichting Kijk Onderzoek (SKO). De kijktijd is daarmee met twee minuten gestegen ten opzichte van de kijktijd in 2005.

2006 was een sportjaar met het Wereld Kampioenschap Voetbal en de Olympische Spelen. Mede door de verkiezingen wat het ook een politiek jaar. De top 25 meest bekeken programma’s wordt aangevoerd door de WK wedstrijden waarin het Nederlandse elftal optrad. Ook de schaatswedstrijden tijdens de OS zijn door veel mensen bekeken. De toplijst zonder sport wordt aangevoerd door “Idols”, “Boer zoekt vrouw” en “Spoorloos”. In vergelijking met 2005 daalde het marktaandeel in de avond van de Publieke Omroep van 35.1% naar 34.0% en van SBS van 21.1% naar 20.5%. RTL Nederland bleef min of meer constant: 25.9% in 2006, 26% in 2005. RTL4 had het hoogste marktaandeel zowel gedurende de dag (13.6%) als de avond (14.7%).

Definities

KDH = percentage van de doelgroep dat gemiddeld naar programma of zender keek

MADL = percentage kijkers naar programma of zender, gepercenteerd op totale kijkerspubliek Totaalkijken = basiskijkgedrag thuis + extra kijkgedrag bij anderen thuis

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    paul van oosterhout

    Volgend jaar gaat het denk ik zeker afvlakken en wellicht wel dalen. De tijd voor de computer moet tenslotte ergens vandaan komen…Ook al zijn en geen grote evenementen..Ik denk dat het een trend gaat worden.


    2 januari 2007 om 09:41
    Richard Theuws

    OEF… 197 minuten… gezien het feit dat ik gemiddeld net aan de 100 kom (schat ik zo)..


    2 januari 2007 om 12:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!