Het einde van de hitparade

29 november 2006, 00:06

Chris Anderson: Het einde van de hitparadeTerwijl in Amsterdam vanavond de PIM Marketing Literatuurprijs werd gewonnen door het boek ‘Generatie Einstein’ van Jeroen Boschma en Inez Groen, werd in Utrecht het einde voorspeld van bestsellers, megahits en blockbusters.

Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired, presenteerde tijdens de openingsavond van het jaarlijkse Marketing3 zijn visie op The Long Tail. In het kort schetst zijn visie de economische verandering die optreedt doordat op internet onbeperkte schapruimte beschikbaar is waardoor oneindig veel producten zonder extra meerkosten kunnen worden verkocht. Dit betekent dat niet alleen de meest populaire (lees: producten met het meeste marketingbudget) worden verkocht, maar vooral ook de minder populaire producten. Als de consument zelf kan kiezen dan blijkt dat maar liefst 97 procent van de verkopen afkomstig te zijn van de minder populaire producten. Dit geldt voor boeken, cd’s en dvd’s maar in toenemende mate ook voor andere producten en diensten die via internet beschikbaar zijn.

Chris Anderson zal ook morgen de eerste congresdag openen. Frank Janssen, Robert de Boer en Arash Rahmani zullen tot en met vrijdag namens eventblogs.nl verslag doen van het congres op marketing3.nl.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    chi666

    timestamp op dit bericht: 2:06. Marco, ik geloof dat ik een weddenschap heb gewonnen dat je het niet zou kunnen laten toch ’s nachts als je thuis kwam nog te posten 🙂


    29 november 2006 om 07:07
    Eduard Blacquière

    Het is niet volledig juist om te stellen dat de Long Tail ‘het einde voorspelt van bestsellers, megahits en blockbusters’. De volumes van de hits worden wel minder, maar het gaat niet om een vervangende ontwikkeling: de ‘hit-economie’ en de long-tail kunnen prima naast elkaar bestaan en bijten elkaar in veel gevallen niet (in grote mate).

    Toch is de Long Tail wat mij betreft zeker de belangrijkste ontwikkeling in de economie van de 21ste eeuw (tot nu toe…). Een terechte winnaar van business book of the year!


    29 november 2006 om 07:47
    media

    Wat is de grootste misinterpretatie van jouw theorie?

    ‘Dat ik het einde van bestsellers verkondig. Zoiets is absoluut niet het geval. Wel kun je zeggen dat het einde van het monopolie op bestsellers is aangebroken. Dankzij de oneindige schapruimte op internet. Vroeger keken we alleen naar de hits, nu eindelijk naar beide zijden van de curve.’

    Lees het nu ook; toch vreemd als hij dan vervolgens dergelijk titels en sheets gebruikt. Geen wonder dat mensen hem verkeerd begrijpen.


    29 november 2006 om 08:04
    jeroenmirck

    Haha, ik stond op het punt om deze quote uit mijn interview met Anderson zelf te gaan citeren. Hij was hier echt heel stellig over. Maar aan de andere kant snap ik ook wel weer dat je je verhaal in een presentatie een beetje opklopt. Daarmee werkt hij echter zelf in de hand dat hij verkeerd begrepen wordt. De vicieuze cirkel. Was zijn betoog inspirerend?


    29 november 2006 om 08:24
    jeroenmirck

    “Chris Anderson is geen entertainer (eigenlijk heel on-Amerikaans)”

    Kan klopen, want hij is Brits van geboorte… 😉


    29 november 2006 om 10:23
    Kasper Katje

    Een aardige vraag uit het publiek was hoe The Long Tail is te rijmen met de ‘paradox of choices’ van Barry Schwartz waarin juist wordt beweerd dat de consument keuzemoe is en de stelling wordt genomen dat ‘less is more’. Anderson zijn reactie geeft aan dat Schwartz theorie gaat over retaill en dat zijn theorie gaat over internet waar de consument door zoekmachines, vergelijkingstools, etc. (denk aan aanbevelingen van andere consumenten bij Amazon) juist wordt geholpen om een keuze te maken.

    Het zij gewoon twee stromingen, on- en offline, en dus zit er ook een kronkel in de hersenen van de consument, maar op zich geen vreemde kronkel: men wil de vrijheid om te kunnen vergelijken en kiezen maar is tegelijkertijd ook in veel gevallen keuzemoe en kan vaak één enkele, heldere, aanbieding zeer waarderen en dat merk je dan ook in de sales. (ik heb het zelf ervaren door een complete e-shop te promoten en daarna 1 aanbieding uit diezelfde shop. Toen men de keuze had ging men niet tot aankoop over maar bij de ene aparte aanbieding plots wel).


    29 november 2006 om 10:52
    Wim van Rooijen

    De slide met als titel ’the end of the hitparade’ gaat denk ik niet over het volume van enkele hits maar over de hoeveelheid hits dat in een jaar verschijnt (hoeveel albums halen het predikaat goud of platina). Met die uitleg klopt de theorie van Chris wel. Hij schrijft hier ook zelf over in reactie op de misvattingen van the long tail (zie de posting van Yme)


    29 november 2006 om 15:36
    chi666

    Inderdaad, er zal geen einde komen aan de best sellers, alleen het aantal beststellers en de impact van de bestsellers zal sterk afnemen. Tenminste, zo heb ik zijn verhaal begrepen.

    Wat betreft Anderson als spreker: het is geen entertainer, maar zeker wel een goed spreker. Hoewel ik niet eens zijn boek heb gelezen (schaam) ken ik de long tail natuurlijk van alle websites en blog verhalen en de theorie staat volgens mij als een huis. Interessant vind ik de cijfermatige onderbouwing van het fenomeen, niet enkel: wat die doet het, en die ook. Maar de cijfers (met name die van Nederland) vond ik erg tot de verbeelding spreken.


    29 november 2006 om 20:00
    media

    @Wim, Bas: volgens mij zijn we het allemaal met elkaar eens. De impact van de long tail op de verkoop van boeken, muziek en video is duidelijk.

    @Bas: ik vond eerlijk gezegd de cijfers van Gfk over de Nederlandse markt tegenvallen. Had verwacht dat ze wat meer onderzoek hadden gedaan. Komen de sheets eigenlijk nog online te staan?


    29 november 2006 om 20:06
    chi666

    @Marco, als ik de woorden van Chris goed begreep had hij er veel meer, maar gebruikte hij er maar één. Ik vond de cijfers, met name de trend, wel heel sterk.


    29 november 2006 om 20:09
    media

    @Bas: dat heb ik begrepen maar ik kan moeilijk oordelen als ik maar één sheet heb gezien. Mijn vraag is dus of de aanvullende sheets of het onderzoek ook online komen te staan. Of gaat Gfk wellicht deze cijfers nog apart publiceren?


    29 november 2006 om 20:13
    Anita

    @Marco,

    Chris Anderson’s ideeen zijn interessant, maar de “end of the hit parade” sheet zegt natuurlijk helemaal niets. 🙂 De daling in het aantal platinum platen is op zich te verklaren aan de hand van de dalende verkopen van albums (ruwweg maar een op de twintig aankopen op iTunes is een album), en wie zegt er dat eenzelfde daling ook niet te zien is in de “niche” albums? Dat laat Anderson nu juist niet zien.


    29 november 2006 om 22:46
    jeroenmirck

    De daling van het aantal platina albums is natuurlijk ook mede te danken aan het illegaal downloaden via internet. Da’s ook een vorm van long tail (een verbreding van het aantal uitgiftepunten), maar niet de vorm die voor platenmaatschappijen commercieel interessant is… 😉


    30 november 2006 om 07:23
    denkzelf

    hahaha, wat een paradox.

    In The Long Tail dat vandaag door Amazon is uitgeroepen tot beste business book of the year,

    word het einde voorspeld van bestsellers, megahits en blockbusters.

    ik ga er nog eens goed zelf over nadenken. haha boek lijkt me een beetje overhyped iig


    1 december 2006 om 12:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!