Live @ PICNIC ’06: People’s media

28 september 2006, 09:25

Dan Gillmore @ PICNIC'06Mijn tweede dag Picnic begint met de sessie People’s Media, afgetrapt door Dan Gillmor. De sessie vindt plaats in een erg mooie zaal, zoals alles er hier op Picnic chique uitziet. Gilmor doet zijn gebruikelijke praatje over citizen journalism. Hij waarschuwt vooral dat het publiek skeptisch moet zijn, en dat journalisten transparanter moeten worden. Het is ook niet zo dat de ouderwetse journalisten zullen verdwijnen, ze zullen alleen aangevuld worden door “wij, de journalisten”. Eigenlijk weinig nieuws voor iedereen die wel eens een blog leest, maar wellicht goed dat iemand als Gillmor het eens in Nederland komt vertellen.

Daarna volgt een discussie aan een schattige picnictafel tussen Marc Canter, Craig Newmark van Craigslist, en Dan Gillmor. Daarbij interviewen ze elkaar heel lief, maar later wordt het wel echt interessant. Er rijst een discussie over online identiteiten en open sociale netwerken. Vooral Canter hakt er goed in bij Craig Newmark, maar wel op een leuke manier. Hij krijgt de zaal vaak aan’t lachen, een echte Amerikaanse showman.

Craigslist: Web 2.0 in een 1.0 wereld?

Craig NewmarkCraig Newmark krijgt eerst het compliment van Marc Canter dat Craigslist een Web 2.0 website was in het tijdperk van Web 1.0. Het antwoord van Craig; “Dat is teveel credit, eigenlijk zijn we nog steeds web 1.0.” Als voorbeeld haalt hij scraping aan (het kopieren van content bijvoorbeeld door RSS feeds in te lezen). Craigslist houdt dat alleen tegen voor zover het teveel (server) resources kost. “Maar verder willen we mensen gewoon helpen.” Erg vooruitstrevend vindt hij Craigslist dus juist niet, en misschien is dat wel hun grote aantrekkingskracht.

Over reputatie management zegt Newmark dat hij er al 10 jaar in geïnteresseerd is, maar dat Craigslist er nog nooit aan toegekomen is. Het is geen prioriteit, zoals de snelheid van de website bewaken dat wel is.

Later nog een vraag over het probleem dat er zoveel verschillende websites zijn om je sociale netwerken bij te houden. Het probleem daarbij is dat je continue overal alles over jezelf moet bijhouden. Craigslist zal daar echter geen rol in spelen, ze ambieren niet een sociaal netwerk te worden. Marc Canter zegt dat zij juist proberen te connecten met al die sociale netwerken via API’s. Vervolgens vraagt Canter aan Newmark wanneer hij eindelijk met een API van Craigslist kan verbinden, waarop Newmark doet alsof zijn neus bloedt en hij er niks van snapt…

Uit het publiek komt de vraag of Craigslist ooit verder zal gaan dan de platte tekst waarhet nu voornamelijk uit bestaat. De vraagsteller wordt door Newmark uitgenodigd gewoon te doen wat hij wil, het embedden van objecten is prima te doen. Go ahead!

Sociale netwerken en meer vragen uit het publiek

Canter stelt dat er elke dag twee sociale netwerken bijkomen. “Belachelijk! Iedereen is elke keer het wiel opnieuw aan’t uitvinden, terwijl we juist behoefte hebben aan integratie, in plaats van nog meer verschillende geldverslindende systemen.”

Newmark over de manier waarop Craigslist inspeelt op de behoeften van het publiek: “We letten wel op wat er gaande is, maar echt georganiseerd zijn we niet. Mensen geven ons suggesties, wij praten met de community. Maar we zijn constant bezig prioriteiten te stellen, want we blijven bewust een klein bedrijf.”

Canter praat veel en gepassioneerd over zijn project Broadband Mechanics. Hij noemt het “MySpace in a box”, waarbij je snel je eigen netwerk op kunt zetten. Dit is iets waar we ongetwijfeld nog meer van gaan horen, ik kende het nog niet. Iemand hier al ervaring met Broadband Mechanics?

Vervolgens een vraag van de moderator: Waarom zou MySpace zo’n succes zijn? Het antwoord waar ze het allemaal mee eens zijn, zijn de bands. Er zijn twee miljoen bands op MySpace, en die hebben de boel opgestart. Niet heel verrassend dus…

Broadband Mechanincs logoUit het publiek komt de vraag aan Marc waarom het nu zo’n probleem is om meerdere netwerken bij te houden: is het zo simpel als gewoon het bijhouden van wachtwoorden? Marc gaat vervolgens helemaal los over het verschil tussen software die maar een ding kan (bijvoorbeeld wachtwoordbeheer) en software met meer features. De eerste soort noemt hij de 37Signals “school of thinking”, waar hij het absoluut niet mee eens is. Hij vindt dat software veel moet kunnen en vooral open moet zijn, met allerlei andere software moet kunnen praten. De vragen uit het publiek wijzen hier ook op, Canter vindt dat bedrijven als Craigslist heir meer mee meoten doen en belooft dat Broadband Mechanics de netwerken met elkaar zal verbinden. Ondermeer door samenwerking met the big boys zoals AOL’s Aimpages.

Een goede sessie!

Door de levendige discussie en aardige vragen uit het publiek was dit een erg interessante sessie. Canter was grappig en gepassioneerd en Newmark deed zijn gebruikelijke schattige dansje, waarbij hij verlegen zegt dat hij niet zo slim is als de mensen om hem heen.

Ik hoop dat de NOB deze sessie ook later nog online beschikbaar heeft, want ik wil de discussie zeker nog eens zien. Good job, Picnic’ers!

Meer verslagen van gisteren en vandaag:

Video registraties

De persdame van Picnic beloofde me dat de meeste sessies ook in video online zullen worden gezet. Een aantal sprekers wilde dat niet, waaronder die van Pixar, maar als het goed verschijnen later vandaag of morgen de eerste sessies in video online. Hou daarvoor ook het Picnic blog in de gaten!

Nu komt meneer de Mol aan woord, dus tot straks!

Ruben Timmerman
Directeur bij Eduhub BV

Ruben Timmerman is zelfstandig adviseur, trainer en spreker op het gebied van usability en online marketing. Hij heeft ruim 5 jaar ervaring in projecten voor o.a. Hyves, Thomas Cook, Campina, FNV, NS, Talpa, Het Rode Kruis en VNU Media. Ruben schrijft over zijn passie op zijn usability weblog Usarchy.com en daarnaast op o.a. Marketingfacts en Frankwatching. Hij is aan LECTRIC en de Hogeschool Utrecht verbonden als usability docent. Momenteel werkt hij hard aan zijn volgende startup Eduhub, een vergelijkingssite voor trainingen en opleidingen op o.a. marketing en internet gebied.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Dank voor het prima verslag Ruben; met plezier gelezen! Ik hoop inderdaad ook dat er nog wat videomateriaal beschikbaar komt zodat ik alsnog de belangrijkste presentaties van vandaag kan bekijken.


    28 september 2006 om 20:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!