Eigenaar Japans social network site in één klap internetmiljardair

16 september 2006, 05:25

Eigenaar Japans social network site in één klap internetmiljardairNadat ruim een jaar geleden MySpace is verkocht voor een half miljard dollar, was het deze week het Japanse Mixi dat na de introductie op de beurs de koers van een aandeel zag verdubbelen tot ruim US$ 26.000 (totale beurswaarde US$ 2 miljard). Met als gevolg dat de 31-jarige internet-ondernemer Kenji Kasahara, grootaandeelhouder met 65% van de stukken, één van de eerste en jongste internetmiljardairs is van deze eeuw aldus het Financieel Dagblad (registratie verplicht).

Het verhaal van de opkomst van Mixi bewijst dat het hard gaat met social network sites. Zeker met de wetenschap in het achterhoofd dat Mixi is gestart als bijproduct van een website voor vacatures en pas sinds februari 2004 in de lucht is. In juli dit jaar telde Mixi zo’n 5 miljoen gebruikers; een aantal waar volgens opgaaf zo’n 10.000 per dag bij komen. En dat alles met een verwaarloosbaar marketingbudget, claimt Kasahara.

Voor de inkomsten is Kashara voor 80% afhankelijk van adverteerders. het andere deel van de omzet komt uit extra abonnementen waarmee gebruikers voor US$ 2,5 bijvoorbeeld extra serverruimte krijgen voor opslag van foto’s en filmpjes. Mixi maakte bekend dat het dit fiscale jaar een omzet verwacht van yen 4,8 mrd, circa euro 32 mln. Als je dat vergelijkt met de marktkapitalisatie, mag je overigens gerust spreken van een hype.

Bron:

Financieel Dagblad

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Vincent Heidinga

    Hoe lang wachten we nog op een dergelijk bericht over Hyves?


    16 september 2006 om 10:33
    Harmen Voortman

    Ik vraag mij alleen af of Web 2.0 community sites echt commerciële waarde hebben. Het kan ook een gehypte bubble zijn waar weer veel te veel geld in gepompt wordt. Hoelang zullen grote communities nog populair zijn? Volgend jaar is voor de meeste mensen het nieuwe er wel weer af.


    16 september 2006 om 16:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!