Nederlander terughoudend in openbaar gebruik laptop

30 augustus 2006, 20:03

Nederlander terughoudend in openbaar gebruik laptopUit onderzoek van GfK (in opdracht van Intel), blijkt dat in tegenstelling tot andere Europeanen de Nederlander veel terughoudender is om zijn laptop mee op reis te nemen. Hoewel nagenoeg tweederde (65%) van de respondenten zijn laptop mee op reis neemt, scoort Nederland daarmee het laagst van alle Europese landen (86%). Nederlanders zijn ook minder geneigd om hun laptop in het openbaar open te klappen. Slechts 32% van de Nederlandse laptopbezitters gebruikt zijn laptop in overdekte openbare plaatsen en slechts 29% doet dat in de trein. Ook hier scoort Nederland ver onder het Europese gemiddelde van 52%. Toch vindt slechts 10% van de respondenten dat uitsluitend ‘nerds’ hun laptop in het openbaar gebruiken.

Opvallend genoeg is de Nederlander minder terughoudend om gebruik te maken van openbare hotspots (publieke plaatsen waar je draadloos op het internet kan surfen). 86% maakt graag gebruik van de mogelijkheid om zijn reisschema te checken en 84% zoekt meteen ook naar de eenvoudigste route. Driekwart van de ondervraagden controleert ook of er nieuwe emailberichten zijn.

Belangrijkste cijfers voor Nederland:

Welke informatie heeft men op de laptop opgeslagen?

1. Foto’s – 82%

2. Muziek – 64%

3. Contacten en adressen – 62%

Wat doet men als men inlogt op een publieke hotspot?

1. Reistijden opzoeken – 86%

2. Raadplegen van reisroutes of andere reisinformatie – 84%

3. Controleren op nieuwe e-mail – 75%

65% van de ondervraagde Nederlanders neemt minstens af en toe de laptop mee op reis. Van deze groep gebruikt slechts 5% de laptop uitsluitend voor zakelijke doeleinden, 57% uitsluitend voor persoonlijke doeleinden en 38% voor beide.

Waar wordt de laptop onderweg gebruikt?

1. Overdekte openbare ruimten – 32%

2. Treinen – 29%

3. Ander openbaar vervoer, boten en auto’s – 22%

Wat doet men tijdens een reis met de laptop?

1. Contact maken met familie en vrienden – 63%

2. Opzoeken van on-line informatie – 56%

3. Nieuws lezen – 47%

Content die laptopgebruikers onderweg graag willen benaderen:

1. Nieuws – 54%

2. Muziek – 30%

3. Films – 21%

Trends in laptop-gebruik:

* Gebruikt door één persoon – 41%

* Ook gebruikt door partner – 34%

* Ook gebruikt door kinderen – 2%

* Ook gebruikt door zowel partner als kinderen – 24%

Andere feiten:

* 88% van de respondenten bezit een eigen laptop, 10% heeft er een van de zaak

* 82% gebruikt de laptop meer en meer voor persoonlijke doeleinden

* 81% gebruikt de laptop soms voor entertainment

* Slechts 10% meent dat uitsluitend ‘nerds’ een laptop openklappen in het openbaar

* 45% gebruikt de laptop voor ‘alles’

* 15% gebruikt de laptop uitsluitend voor werk.

Bron:

Persbericht Intel

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Nog een vraag: ik was vandaag de hele dag op pad en had afspraken bij Hotel Mercure in Bunnik, Van der Valk in Vianen en La Place in Utrecht. Overal Hotspots (wel verschillend, resp. T-Mobile en KPN). Ik heb vandaag 3x over even ingelogd en was daar in totaal ruim 15 euro kwijt. Belachelijk duur eigenlijk en wellicht tijd voor een UMTS?


    30 augustus 2006 om 20:13
    Alper Çugun

    Niet het percentage Apples gemeten? Als ik een Dell had dan zou ik ook erg terughoudend zijn om hem en plain public open te klappen.


    31 augustus 2006 om 06:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!