Online kijken en luisteren steeds meer gemeengoed

2 juli 2006, 07:33

De Nederlandse mediaconsument is nieuwsgierig maar kritisch, zo blijkt uit uitgebreid online kwalitatief onderzoek van DotWise onder 489 respondenten in leeftijd variërend van 18 t/m 65 jaar.

Op kantoor raakt online radio luisteren steeds meer ingeburgerd. Een gemist tv-programma wordt net zo gemakkelijk online bekeken. Middels digitale televisie bekijkt men niet alleen ‘live’ voetbalwedstrijden, maar blijft men ook op de hoogte van de ontwikkelingen in het geboortedorp. Bij afwezigheid van een televisie volgt men grote evenementen en muziekoptredens simpelweg online. En voor interessante (onderdelen van) radio-programma’s gebruikt men de iPod of MP3-speler.

Opvallend daarbij is dat niet zozeer de leeftijd van de respondent van invloed is op de interesse voor nieuwe technieken, als wel of het mannen of vrouwen betreft. Digitale televisie, online tv-kijken, podcasts en vodcasts zijn duidelijk meer in trek bij de mannelijke ondervraagden. Naast het gemak dat deze nieuwe technieken bieden, is het voor een groot deel ook de nieuwsgierigheid naar de mogelijkheden. Tot de innovators behoren voornamelijk de dertigers en veertigers. Dat niet de twintigers als de echte trendsetters uit het onderzoek naar voren komen, heeft enerzijds te maken met de relatief hoge investeringen die veel van deze nieuwe technieken met zich meebrengen. Anderzijds geven zij aan minder interesse te hebben voor radio- en televisieuitzendingen.

De vrouwelijke deelnemers zijn over het algemeen veel minder nieuwsgierig naar de nieuwe mogelijkheden. Het gemak van het bekende, maakt hen bijvoorbeeld tot tevreden gebruikers van de normale videorecorder. Ze weten wat ze eraan hebben, ze hebben de bediening onder de knie en ze het dient hun doel: een soap of detective opnemen. Overgaan op nieuwe technieken doen veel vrouwen pas als het een goed alternatief is òf als het duidelijk toegevoegde waarde biedt. In dat kader noemen veel vrouwen zich tevreden gebruikers van webradio. Met name op kantoor is dit een goed alternatief, geen toestel nodig en de mogelijkheid om dat te luisteren waar de voorkeur naar uitgaat. Maar ook het luisteren van zenders die via de ether niet te ontvangen zijn, worden vooral door menig vrouwelijke respondent genoemd als groot voordeel.

Bron: DotWise.nl (via: Molblog).

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    ErwinVanLun

    klopt. Mine zou ook best eens een suc6 kunnen worden. De kracht van Mine zit in het grote media-offensief dat KPN kan opstarten, in combinatie met het vertrouwen in het merk en de reeds bestaande klantrelatie. Concepten als PCZapper zijn echter simpeler. Minder draden, geen extra kastjes, werkt direct. Ik denk dat mensen uiteindelijk op dit soort oplossingen zitten te wachten.


    3 juli 2006 om 16:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!