Deutschland Jägermeister, Holland Weltmeister!

24 juni 2006, 07:20

Deutschland Jägermeister, Holland Weltmeister!Terwijl heel Nederland uit zijn dak gaat met de Wuppies en zingt ‘Met een Wuppie, Wuppie Wuppie, winnen wij dat wereldcuppie’ zijn een aantal webloggers de afgelopen dagen op zoek gegaan naar de oorsprong van DE kreet uit 1974: ‘Deutschland Jägermeister, Holland Weltmeister!’. Naast Meisje (die het bericht ook plaatste op Proost.blogo.nl) gingen o.a. de marketing- en reclamejongens van Molblog en Adfoblog op zoek. Er staat immers ook heel wat op het spel. In de reclame-archieven is namelijk niets terug te vinden over deze reclameslogan en Maxxium, de Nederlandse importeur van Jägermeister, heeft derhalve een hele fles Jägermeister beloofd aan degene die kan achterhalen waar deze reclameslogan vandaan komt.

Jammer voor de reclamejongens maar deze slogan is niets meer of minder dan een volkskreet die tijdens het WK Voetbal in 1974 door veel Nederlanders werd gebruikt. Ik woonde destijds aan de grens met Duitsland en herinner me nog dat mij opa, die net als vele alle andere grensbewoners anti-duits was maar ondertussen wel al het Duitse voetbal op tv keek, regelmatig deze kreet gebruikte. De exacte oorsprong kende ik echter niet maar Meisje dook nogmaals in het archief en kwam tot een interessante ontdekking.

Wat blijkt? Tegen de regels in betrad Bayern München op 24 maart 1973 het stadion met het vertrouwde verenigingswapen op de borst van der Mannschaft, een leeuwenkop, vervangen door een hertenkop. Ze speelden een wedstrijd tegen Schalke 04, de wedstrijd vond 3 dagen na de wedstrijd Bayern Munchen-Ajax plaats welke door Ajax met 2-1 verloren was. Shirtreclame was echter nog verboden en taboe, die Rudolfkop van Jägermeister deed de voetbalwereld, met de Bundesliga voorop, dan ook schudden op zijn grondvesten. Jägermeister telde 100.000 harde Duitse marken neer voor de allereerste (verboden) shirtreclame in de Duitse voetbalgeschiedenis. Naar aanleiding van deze provocatie werd een half jaar later shirtreclame in het Duitse betaalde voetbal toegestaan. Maar de verdere vercommercialisering van het voetbal veroorzaakte wel veel ophef (en veel free publicity voor Jägermeister). Deze rel was hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van het ontstaan van de volkskreet ‘Deutschland Jagermeister, Holland Weltmeister’ die tijdens het WK Voetbal 1974 door menig Nederlandse voetbalfan werd gebruikt (ook op spandoeken?).

Wat mij betreft heeft Meisje de fles Jägermeister dubbel en dwars verdiend en uiteraard kom ik graag een glaasje mee drinken 😉

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Petra de Boevere

    Ik leg er één koud…declareer hem wel bij Maxxium;-)


    24 juni 2006 om 08:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!