Zoekmachinetest: vergelijk relevantie Google, MSN, Ilse en Yahoo!

29 mei 2006, 06:30

Zoekmachinetest.nl een permanent vergelijkend warenonderzoek van Nederlandse populairste zoekmachines is van start gegaan. De resultaten van Google, MSN, Ilse en Yahoo! worden naast elkaar gezet, wanneer je een zoekopdracht ingeeft. Pas nadat je hebt aangegeven welke set resultaten het meest relevant is, krijg je te zien uit welke zoekmachine dit resultaat kwam. Eerder werd een vergelijkbare tekst gedaan voor de internationale versies van Google, Yahoo! en MSN.

Ik moet je zeggen nog geen echt grote verrassingen te zijn tegengekomen, maar misschien dat het lag aan mijn zoektermen. Komende dagen maar eens vaker uitproberen. Tot nu toe werd tevens de resultaten ook steeds in dezelfde volgorde Ilse, Google, Yahoo! en MSN getoond, hetgeen mij niet zo slim lijkt gezien het onderzoek.

Uiteindelijk kan (als voldoende mensen er gebruik van maken) een oordeel worden geveld over de relevantie van zoekresultaten. Interessant daarbij is te kijken of bepaalde termen in de ene zoekmachine betere resultaten opleveren dan in de andere. Als het goed is houden Ruben Timmerman en Wouter de Boer ons via het Zoekmachinetestblog op de hoogte.

Iemand al verrast door de uitkomsten bij bepaalde termen?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

12 Reacties

    Bertje

    Staan de resultaten altijd in dezelfde volgorde? Dus als je een keer gekeken hebt weet je al welke resultaten van welke engine komen. Lijkt me nogal een suf ‘onderzoek’ dan.


    29 mei 2006 om 06:49
    Wouter

    De volgorde is random.


    29 mei 2006 om 07:05
    diederick

    MSN.. bij de eerste 3 zoekopdrachten.. 😉


    29 mei 2006 om 07:20
    Niels

    Hmm . . .

    3 keer en geen Google.


    29 mei 2006 om 07:30
    RubZie

    “Tot nu toe werd tevens de resultaten ook steeds in dezelfde volgorde Ilse, Google, Yahoo! en MSN getoond, hetgeen mij niet zo slim lijkt gezien het onderzoek.”

    Dat moet toeval zijn, Erik 🙂 Er is nog wel een klein bugje met de resultaten; nadat je hebt gestemd verandert de volgorde van de rijen nog een keer. Overigens staan bij de resultaten vervolgens de namen van zoekmachines wel gewoon op de goede plek, maar dat kan dus wat verwarrend werken 🙂


    29 mei 2006 om 08:35
    Fietser

    Ilse is echt hilarisch. Heeft niets maar dan ook helemaal niets met zoeken of zoekmachines te maken.


    29 mei 2006 om 13:05
    Erwin

    Heb Ilse ook nog niet gehad als winnaar…

    Meestal Google en af en toe Yahoo en MSN. Ben eigenlijk het meest benieuwd naar wat Google en Yahoo scoren…. Zowieso benieuwd naar de resultaten..


    29 mei 2006 om 15:45
    evroekel

    @Ruben: Goed te horen dat die volgorde toch random is. Ik had blijkbaar gewoon pech een aantal keren achter elkaar dezelfde volgorde te krijgen. Loopt het een beetje? Krijg je inmiddels voldoende traffic? Zoals je merkt is iedereen erg benieuwd naar de resultaten, dus ik neem aan dat je binnenkort uitgebreid verslag doet!


    29 mei 2006 om 16:26
    fritspiket

    oke. Zoekmachine test zet resultaten naast elkaar en geeft antwoord op de vraag welke de “beste” is. Wat is goed, wat is een relevant antwoord van een zoekmachine? En, wel eens nagedacht hoe je een informatiebehoefte die in iemands hoofd zit, “het best” kan vertalen?

    En… hoe werkt de zoekmachinetest.nl site? Gebaseerd op een ander, maar welke belangrijke andere aandachtspunten hebben ze genomen; en welke uitgangspunten over relevantie?

    Voor een betrouwbaar vergelijkend warenonderzoek mag daar best wat meer openheid over komen. Welke weging wordt er bijv. gegeven aan zoektermen die uit de verschillende zoekmachines komen, hoe komt die weging tot stand? enz enz.


    29 mei 2006 om 18:03
    RubZie

    Denk dat Yahoo! toch veel stemmen gaat krijgen 😉


    30 mei 2006 om 05:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!