-
Google SEO van algoritme naar social?
Google heeft op zijn blog bekend gemaakt dat ze een nieuwe tool gelanceerd hebben waarmee zoekresultaten geblokkeerd kunnen worden. Op dit moment is het alleen nog als een Chrome extensie beschikbaar omdat dat makkelijker uit te rollen zou zijn dan een vernieuwing in de zoekresultaten pagina’s zelf. Na het installeren van deze extensie verschijnt er een extra link onder de zoekresultaten:
-
Google, stop met SEO !
Stel: je bent marketing manager van een groot tot middelgroot bedrijf in 1900. Je doet je best om je bedrijf zo goed mogelijk voor de dag te laten komen in de markt. Je werkt hard, je zet goede advertenties in de kranten, je neemt de eerste koets naar het werk en je bent vaak degene die als laatste het elektrische licht uit doet.
Dan komt op een goede dag een man je kantoor binnen. Hij vertelt dat hij iets heeft uitgevonden voor die nieuwe uitvinding, de auto. Hij gaat namelijk autowegen bouwen en hij heeft een voorstel. Hij steekt van wal met zijn businessplan. Als jouw bedrijf een deel van de autoweg bouwt, dan komen klanten gemakkelijker naar je bedrijf. Dat betekent: meer omzet. Als je er bovendien voor zorgt dat het terrein van je bedrijf gemakkelijk bereikbaar is voor auto’s, dan gaat het helemaal goed. Als tegenprestatie zal hij een soort gids voor autogebruikers uitbrengen, die hen op de hoogte stelt welke bedrijven gemakkelijk te bereiken zijn. Als jij je best doet, komt jouw bedrijf bovenaan in deze papieren gids.
-
Google past algoritme aan: Nofollow en Paid Links
In de Emerald City, ook wel Seattle, wordt twee dagen lang de SMX Advanced georganiseerd. Een van de vooraanstaande congressen op het gebied van Search Engine Marketing. Gister en vandaag was Matt Cutts aanwezig om vragen te beantwoorden van bezoekers in de zogenaamde “give-it-up” sessies. Maar Matt Cutts deed meer dan alleen vragen beantwoorden. Zoals ze in het Engels zo mooi kunnen zeggen: “He dropped a bomb shell”. Hij vertelde dat ze bij Google de nofollow op links en het doorgeven van linkjuice/pagerank anders zijn gaan aanpakken. Ze hebben een wijziging in het algoritme doorgevoerd, waar het nofollow atribuut niet mee compatibel is. Hierdoor is de werking zoals wij deze kennen verdwenen. Daarnaast wordt in een klap een pagerank sculpting strategie/campagne overbodig.
PageRank sculpting? Nofollow atribuut? Wat is er nu eigenlijk anders ten opzichte van vorige week en moet je je SEO strategie hierop aanpassen of misschien zelfs wijzigingen aanbrengen op je site?
-
Gaat Google een stap te ver met ‘Bedoelde u’?
Google heeft een prachtig algoritme dat bij spel- en schrijffouten in een zoekopdracht een alternatief biedt. Maak je een spel- of typefout dan zal vaak een “Bedoelde u … ” boven en onder de resultaten verschijnen met de volgens Google juiste schrijfwijze. Klik je daarop, dan krijg je de zoekresultaten voor dat zoekwoord. Een handige optie, die soms erg nuttig is.
Maar nu hebben ze dit systeem een tandje harder gezet, met vervelende gevolgen.
-
Welke factoren bepalen je positie in Google?
Eerlijk gezegd verbaast het me dat er op de Nederlandse weblogs nog weinig aandacht is besteed aan het afgelopen week gepubliceerde document 'Google Search Engine Ranking Factors'. Een document opgesteld door 37 internationale experts op het gebied van organic search engine optimization (SEO), waaronder onze eigen Joost de Valk, met daarin een overzicht van de factoren die een rol spelen met hoe hoog je website in de Google zoekresultaten staat.
Alle factoren zijn door de 37 experts beoordeeld en hebben een score gekregen tussen de 0 en 5. De top-10 positieve factoren die bepalen hoe hoog je positie is in Google ziet er als volgt uit:- Keyword Use in Title Tag (4,9)
- Global Link Popularity of Site (4,5)
- Anchor Text of Inbound Link (4,4)
- Link Popularity within the Site's Internal Link Structure (4,1)
- Age of Site (4,0)
- Topical Relevance of Inbound Links to Site (3,9)
- Link Popularity of Site in Topical Community (3,9)
- Keyword Use in Body Text (3,7)
- Global Link Popularity of Linking Site (3,6)
- Rate of New Inbound Links to Site (3,5)
-
Het einde van de ludieke Google Bomb
Google heeft zojuist aangekondigd het algoritme dusdanig te veranderen dat Google Bombs niet meer (of bijna niet meer) werken. Een kleine uitleg voor wie niet bekend is met het fenomeen: probeer met zoveel mogelijk pagina’s met een vooraf bedachte tekst naar een pagina te linken. Deze pagina zal dan hoog gaan ranken op die tekst ondanks dat die tekst niet eens op de pagina voor komt. Meer uitleg in het WIKI.
Matt Cutts zegt dat omwille van de relevantie van de zoekresultaten een klein algoritme ontwikkelt is die deze Google Bombs tegen moet gaan. Het is geen algoritme wat alles er uit zal filteren maar de meesten zullen worden gedetecteerd.
-
Bestaan van Google Sandbox eindelijk bevestigd
Sinds maart 2004 wordt er over gespeculeerd, duizenden artikelen zijn er over geschreven en nu is het dan eindelijk bevestigd. De Google Sandbox, een algoritme dat ervoor zorgt dat veel nieuwe sites tijdelijk minder goed scoren in Google, bestaat.
-
Microsofts nieuwe PageRank algoritme
Het PageRank algoritme (pdf) waarmee Microsofts zoekmachine de informatie op het internet categoriseert is niet gebaseerd op pagina’s, maar op brokjes informatie (via: mangold.nl).