Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Word Of Mouth

gerelateerde topics

  • wetenschap
  • psychologie
  • sociale beinvloeding
  • marketingstrategie
  • bijbel

word of mouth experts

  • Marco Derksen
    Aantal blogs: 10
  • Matthijs van den Broek
    Aantal blogs: 4
  • Ronald Voorn
    Aantal blogs: 3

vacatures

  • Campagnemanager sales

    Campagnemanager sales

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Kerstverhaal in marketing-style

    Kerstverhaal in marketing-style

    Als de geboorte van Jezus Christus in het heden zou hebben plaatsgevonden, was het grote nieuws natuurlijk heel anders tot ons gekomen. Sterker nog: met de juiste contentmarketing was dit direct een mondiale viral geworden, met miljoenen volgelingen op Facebook of Instagram, en niet pas decennia of zelfs eeuwen later. Hoog tijd dus voor een marketing-remake van het kerstverhaal.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 25 december 2018
    • Advertising Social media Contentmarketing Innovatie
      • 16886
      • 2
  • Hoe zet je loyale klanten aan tot online word of mouth?

    Hoe zet je loyale klanten aan tot online word of mouth?

    We denken vaak dat merktrouw hand in hand gaat met (positieve) word of mouth (WOM). Uit ons onderzoek, over fast moving consumer goods (FMCG), blijkt dat loyale klanten vooral offline, in gesprekken van persoon tot persoon, over hun favoriete merk praten (persoonlijke WOM), terwijl dat online veel minder of helemaal niet gebeurt (elektronische WOM, eWOM). Maar geen nood! Want we weten nu ook hoe je loyale klanten in een online omgeving kunt motiveren om over te gaan tot WOM. Zo’n extra zetje is online nodig, maar offline niet.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 8 december 2017
    • Advertising Social media Contentmarketing
      • 19200
      • 1
  • Marketing van onzekerheid: teaser-reclame stimuleert word of mouth

    Marketing van onzekerheid: teaser-reclame stimuleert word of mouth

    Dat word of mouth (WOM) een krachtig middel is om consumenten merken leuk te laten vinden en te laten kopen, weten we al langer. Kunnen toekomstgerichte teaser-campagnes WOM voor nieuwe producten stimuleren?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 11 juni 2015
    • Advertising
      • 22554
      • 0
  • De 6 nieuwste wetten van word-of-mouth-marketing

    De 6 nieuwste wetten van word-of-mouth-marketing

    In het augustusnummer van de Journal of Marketing Research stond een heel mooi onderzoek van Lovett, Peres en Shaher (2013) over de verschillen tussen offline word-of-mouth (WOM) en de online versie daarvan (eWOM). Hieruit bleek overduidelijk dat de bevindingen van Meuter, McCabe en Curran (2013), waarover ik eerder schreef hier op Marketingfacts, volledig klopten: WOM is inderdaad krachtiger dan eWOM. Zij vonden echter ook grote verschillen voor welke producten eWOM zich beter leent dan WOM en welke - verschillende - fundamentele menselijke emoties daarbij een rol spelen. De twee artikelen leveren samen zes nieuwe wetten van WOM op.

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht)
    • 17 september 2013
    • Social media
      • 28741
      • 4
  • Hoe wijs zijn de crowds?

    Hoe wijs zijn de crowds?

    Door onze collectieve kennis te bundelen kunnen wij in principe elkaar en de maatschappij enorm van dienst zijn. Dat is onder andere mooi weergegeven in het bekende boek "The wisdom of crowds" van James Surowiecki (2005). Daarom vinden wij bijvoorbeeld word of mouth aanbevelingen geloofwaardiger dan reclame. Dat geldt ook voor online reviews. Zeker bij belangrijke beslissingen wil je toch wel even weten wat anderen ervan vonden. Maar wat nou als blijkt dat deze meningen te manipuleren zijn. Hoe wijs zijn de crowds dan nog? Lev Muchnik, Sinan Aral en Sean Taylor (2013) onderzochten dit in een groot experiment en publiceerden recentelijk hun bevindingen.

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht)
    • 14 augustus 2013
    • Social media Brand design
      • 15455
      • 0
  • Het verschil in invloed tussen online en offline aanbevelingen

    Het verschil in invloed tussen online en offline aanbevelingen

    Word of mouth (WOM) aanbevelingen van mensen die je vertrouwt zijn altijd een sterke bron van overtuiging geweest in koopprocessen. Dat wordt ook vaak aangenomen voor online aanbevelingen (eWOM). Vandaar dat veel bedrijven dankbaar gebruik proberen te maken van de mogelijkheden die de verschillende online media bieden om aanbevelingen te stimuleren. Recent onderzoek van Meuter, McCabe en Curran (2013) verschaft hierbij inzicht door de verschillen te onderzoeken tussen WOM en de verschillende vormen van eWOM.

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht)
    • 1 augustus 2013
    • Social media
      • 25924
      • 6
  • Dutch Marketing Thesis Award: Zara Koleva & Rick Kuijf over word-of-mouth

    Dutch Marketing Thesis Award: Zara Koleva & Rick Kuijf over word-of-mouth

    Wie schreef de beste marketingscriptie van Nederland dit jaar? Studenten van zes universiteiten strijden op 6 juni om de Dutch Marketing Thesis Award 2013, georganiseerd door VODW en de Marketing Associatie Nederland (MAN). Naast de juryprijs van 2.000 euro maken de zes kandidaten ook kans op de publieksprijs van 500 euro. En jij bepaalt wie die prijs wint. De komende twee weken presenteren de kandidaten hun onderzoeken in video's van 1,5 à 2 minuten. De video met de meeste likes wint. Vandaag de pitch van Zara Koleva & Rick Kuijf.

    Lees verder »
    • Redactie (Marketingfacts)
    • 8 mei 2013
    • E-business
      • 8397
      • 0
  • Het verschil tussen word-of-mouth en word-of-mouse

    Het verschil tussen word-of-mouth en word-of-mouse
    • Bram Koster (Evolve)
    • 27 april 2012
    • Advertising
      • 25573
      • 2

    Twee onderzoekers van Wharton University, de gerennomeerde business school van de University of Pennsylvania, publiceerden onlangs een interessant onderzoek naar de mate waarin het kanaal van mond-tot-mond-reclame invloed heeft op de boodschap. De uitkomst: die invloed is veel groter dan tot nu toe gedacht. Over het verschil tussen continue conversaties en discontinue discussies.

    Lees verder »
  • ScienceSunday: WOM voor iedereen, toegankelijkheid belangrijker dan innovativiteit

    ScienceSunday: WOM voor iedereen, toegankelijkheid belangrijker dan innovativiteit

    Word of mouth (WOM) wordt door vele managers nagesteeft. De kracht van WOM wordt o.a. gebruikt voor verspreiding van informatie (Watts, 2002) en het beïnvloeden van de aankoopbeslissing (o.a. Dellarocas et al., 2004, Chevalier & Mayzlin, 2004 en Verlegh & Sodderland, 2009). Maar waarom wordt er nou eigenlijk meer over het ene dan over het andere product gesproken? En waarom ontstaat er over sommige producten alleen direct na de impuls WOM en voor andere producten na langere tijd (maanden) nog steeds? Deze vraag stellen J. Berger & E.M. Schwarz zichzelf in hun onderzoek omdat er weinig bekend is wat WOM nou daadwerkelijk veroorzaakt. Het antwoord leidt tot nieuwe en aanvullende inzichten en gaat niet overal mee in het huidige gedachtengoed rond WOM.

    Lees verder »
    • Erjon Tuenter (Blauw Gras Marketing)
    • 23 oktober 2011
      • 20736
      • 4
  • Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM

    Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM

    Er wordt veel geschreven over social media policies en wat medewerkers wel en niet via verschillende kanalen naar buiten mogen brengen. Maar hoe zit dat eigenlijk bij email? Ik dacht dat het voor zo’n gevestigd medium wel allemaal uitgekauwd was, maar niets blijkt minder waar. Een zeer vreemde mailwisseling met Free Record Shop resulteerde in deze tweet vanochtend en die zorgde voor zoveel reacties dat ik wel even wat context moet bieden. Een verhaal dat laat zien dat de klant niet altijd koning is.

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 6 oktober 2011
    • Contentmarketing Customer experience
      • 321417
      • 59
  • Word of mouth marketing voor idioten

    Word of mouth marketing voor idioten

    Onder het motto “and now for something completely different” (Monty Python) eens een heel andere post. Soms wordt social media marketing de vervanging van word of mouth marketing genoemd. Je reinste nonsens. Tijd voor een inleiding tot word of mouth marketing. Geen kernfysica, gewoon een stevige inleiding met tips en verklaringen. Zeg maar “Word of mouth marketing for dummies”. Voor idioten dus. Of hoe vertaal je “dummies” anders? Ik hoop dat taalpuristen het goed vinden dat ik over word of mouth praat en niet over mond tot mond. Waarschuwing: dit is mijn langste M! post ooit (tip: er staat ook een “Print” knop in de “sharing” tool onderaan de M! posts).

    Lees verder »
    • J-P De Clerck (i-SCOOP)
    • 7 april 2011
    • Social media
      • 92075
      • 19
  • Vijf kanalen voor word of mouth marketing

    Vijf kanalen voor word of mouth marketing

    Word of mouth, referral, virale en connected marketing bestaan al lang. Maar met de komst van sociale media is hun kracht nog groter geworden. Bovendien zijn de regels veranderd en ligt de klemtoon meer dan ooit op de mensen die bedrijven willen bereiken. Interactie en participatie spelen zowel een rol in connected marketing als in traditionele outbound vormen van communicatie zoals e-mail marketing.

    Lees verder »
    • J-P De Clerck (i-SCOOP)
    • 2 augustus 2010
    • Social media
      • 51404
      • 0
  • Resultaten onderzoek Word of Mouth en winkelmotieven (Scriptie)

    {title}In augustus van dit jaar heeft Merlin Kamp hier op Marketingfacts vertelt over haar onderzoek over winkelmotieven en word of mouth. Tevens heeft ze een link geplaatst naar haar onderzoek, om de community van Marketingfacts te vragen mee te doen. Inmiddels is Kamp afgestudeerd voor de opleiding Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente. De resultaten van haar onderzoek zijn bekend en hieronder staat een korte samenvatting:

    Lees verder »
    • Redactie (Marketingfacts)
    • 2 december 2009
    • Data analytics
      • 11851
      • 3
  • Waar staan we nu met Word of Mouth Marketing?



    Word of Mouth (WOM) is de uitwisseling van een mening en/of informatie over een product of dienst tussen consumenten of gebruikers. Word of Mouth Marketing (WOMM) is het stimuleren van de vorming en verspreiding van die mening. En zoals ieder jaar, organiseerde de Word of Mouth Marketing Association (WOMMA) afgelopen week haar jaarlijkse summit. En volgens eigen zeggen was WOMMA Summit 2009 de meest succesvolle summit ever. Leuk, maar waar staan we nu eigenlijk als het gaat om word of mouth? Hieronder een recap van het congres.

    Lees verder »
    • Marco Derksen (Upstream)
    • 28 november 2009
    • Social media Contentmarketing
      • 41393
      • 5
  • Enquête: Winkelmotieven en Word of Mouth

    Als studente van de opleiding Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente is Merlin Kamp bezig met een afstudeeronderzoek over Internetgedrag, winkelmotieven, Word of Mouth (WOM) en aankoopintenties. Met winkelmotieven doelt ze op de redenen waarom men winkelt. Dit kan zijn vanwege een doel (utilitair) of om plezier te beleven (hedonistisch).

    Onderzoeken tonen aan dat consumenten met hedonistische motieven een sterkere relatie hebben met WOM dan consumenten met utilitaire motieven. Opvallend is het feit dat er weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan waarbij zowel hedonistische als utilitaire motieven zijn getest in een online omgeving. Het onderzoek dat is uitgevoerd betrekt vaak het online winkelen en niet specifiek het online zoeken (intenties). Tevens laten onderzoekers zien dat de winkelmotieven de aankoopintenties beïnvloeden maar dit is nooit onderzocht in een online omgeving. Er is nog geen onderzoek gedaan naar de relatie tussen WOM, Internetgedrag, aankoopintenties en deze verschillende typen motieven. Om de bovenstaande variabelen in kaart te brengen kun je meedoen aan Kamp’s onderzoek. Om het onderzoek specifieker te maken is het toegespitst op de website van IKEA. Klik HIER om mee te doen aan het onderzoek. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. De resultaten van het onderzoek worden hier op M! teruggekoppeld.

    Lees verder »
    • Redactie (Marketingfacts)
    • 17 augustus 2009
    • Data analytics
      • 10376
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you