-
Kerstverhaal in marketing-style
Als de geboorte van Jezus Christus in het heden zou hebben plaatsgevonden, was het grote nieuws natuurlijk heel anders tot ons gekomen. Sterker nog: met de juiste contentmarketing was dit direct een mondiale viral geworden, met miljoenen volgelingen op Facebook of Instagram, en niet pas decennia of zelfs eeuwen later. Hoog tijd dus voor een marketing-remake van het kerstverhaal.
-
Hoe zet je loyale klanten aan tot online word of mouth?
We denken vaak dat merktrouw hand in hand gaat met (positieve) word of mouth (WOM). Uit ons onderzoek, over fast moving consumer goods (FMCG), blijkt dat loyale klanten vooral offline, in gesprekken van persoon tot persoon, over hun favoriete merk praten (persoonlijke WOM), terwijl dat online veel minder of helemaal niet gebeurt (elektronische WOM, eWOM). Maar geen nood! Want we weten nu ook hoe je loyale klanten in een online omgeving kunt motiveren om over te gaan tot WOM. Zo’n extra zetje is online nodig, maar offline niet.
-
Marketing van onzekerheid: teaser-reclame stimuleert word of mouth
Dat word of mouth (WOM) een krachtig middel is om consumenten merken leuk te laten vinden en te laten kopen, weten we al langer. Kunnen toekomstgerichte teaser-campagnes WOM voor nieuwe producten stimuleren?
-
De 6 nieuwste wetten van word-of-mouth-marketing
In het augustusnummer van de Journal of Marketing Research stond een heel mooi onderzoek van Lovett, Peres en Shaher (2013) over de verschillen tussen offline word-of-mouth (WOM) en de online versie daarvan (eWOM). Hieruit bleek overduidelijk dat de bevindingen van Meuter, McCabe en Curran (2013), waarover ik eerder schreef hier op Marketingfacts, volledig klopten: WOM is inderdaad krachtiger dan eWOM. Zij vonden echter ook grote verschillen voor welke producten eWOM zich beter leent dan WOM en welke - verschillende - fundamentele menselijke emoties daarbij een rol spelen. De twee artikelen leveren samen zes nieuwe wetten van WOM op.
-
Hoe wijs zijn de crowds?
Door onze collectieve kennis te bundelen kunnen wij in principe elkaar en de maatschappij enorm van dienst zijn. Dat is onder andere mooi weergegeven in het bekende boek "The wisdom of crowds" van James Surowiecki (2005). Daarom vinden wij bijvoorbeeld word of mouth aanbevelingen geloofwaardiger dan reclame. Dat geldt ook voor online reviews. Zeker bij belangrijke beslissingen wil je toch wel even weten wat anderen ervan vonden. Maar wat nou als blijkt dat deze meningen te manipuleren zijn. Hoe wijs zijn de crowds dan nog? Lev Muchnik, Sinan Aral en Sean Taylor (2013) onderzochten dit in een groot experiment en publiceerden recentelijk hun bevindingen.
-
Het verschil in invloed tussen online en offline aanbevelingen
Word of mouth (WOM) aanbevelingen van mensen die je vertrouwt zijn altijd een sterke bron van overtuiging geweest in koopprocessen. Dat wordt ook vaak aangenomen voor online aanbevelingen (eWOM). Vandaar dat veel bedrijven dankbaar gebruik proberen te maken van de mogelijkheden die de verschillende online media bieden om aanbevelingen te stimuleren. Recent onderzoek van Meuter, McCabe en Curran (2013) verschaft hierbij inzicht door de verschillen te onderzoeken tussen WOM en de verschillende vormen van eWOM.
-
Dutch Marketing Thesis Award: Zara Koleva & Rick Kuijf over word-of-mouth
Wie schreef de beste marketingscriptie van Nederland dit jaar? Studenten van zes universiteiten strijden op 6 juni om de Dutch Marketing Thesis Award 2013, georganiseerd door VODW en de Marketing Associatie Nederland (MAN). Naast de juryprijs van 2.000 euro maken de zes kandidaten ook kans op de publieksprijs van 500 euro. En jij bepaalt wie die prijs wint. De komende twee weken presenteren de kandidaten hun onderzoeken in video's van 1,5 à 2 minuten. De video met de meeste likes wint. Vandaag de pitch van Zara Koleva & Rick Kuijf.
-
Het verschil tussen word-of-mouth en word-of-mouse
Twee onderzoekers van Wharton University, de gerennomeerde business school van de University of Pennsylvania, publiceerden onlangs een interessant onderzoek naar de mate waarin het kanaal van mond-tot-mond-reclame invloed heeft op de boodschap. De uitkomst: die invloed is veel groter dan tot nu toe gedacht. Over het verschil tussen continue conversaties en discontinue discussies.
-
ScienceSunday: WOM voor iedereen, toegankelijkheid belangrijker dan innovativiteit
Word of mouth (WOM) wordt door vele managers nagesteeft. De kracht van WOM wordt o.a. gebruikt voor verspreiding van informatie (Watts, 2002) en het beïnvloeden van de aankoopbeslissing (o.a. Dellarocas et al., 2004, Chevalier & Mayzlin, 2004 en Verlegh & Sodderland, 2009). Maar waarom wordt er nou eigenlijk meer over het ene dan over het andere product gesproken? En waarom ontstaat er over sommige producten alleen direct na de impuls WOM en voor andere producten na langere tijd (maanden) nog steeds? Deze vraag stellen J. Berger & E.M. Schwarz zichzelf in hun onderzoek omdat er weinig bekend is wat WOM nou daadwerkelijk veroorzaakt. Het antwoord leidt tot nieuwe en aanvullende inzichten en gaat niet overal mee in het huidige gedachtengoed rond WOM.
-
Zet je klant op nummer 1 en voorkom negatieve WOM
Er wordt veel geschreven over social media policies en wat medewerkers wel en niet via verschillende kanalen naar buiten mogen brengen. Maar hoe zit dat eigenlijk bij email? Ik dacht dat het voor zo’n gevestigd medium wel allemaal uitgekauwd was, maar niets blijkt minder waar. Een zeer vreemde mailwisseling met Free Record Shop resulteerde in deze tweet vanochtend en die zorgde voor zoveel reacties dat ik wel even wat context moet bieden. Een verhaal dat laat zien dat de klant niet altijd koning is.
-
Word of mouth marketing voor idioten
Onder het motto “and now for something completely different” (Monty Python) eens een heel andere post. Soms wordt social media marketing de vervanging van word of mouth marketing genoemd. Je reinste nonsens. Tijd voor een inleiding tot word of mouth marketing. Geen kernfysica, gewoon een stevige inleiding met tips en verklaringen. Zeg maar “Word of mouth marketing for dummies”. Voor idioten dus. Of hoe vertaal je “dummies” anders? Ik hoop dat taalpuristen het goed vinden dat ik over word of mouth praat en niet over mond tot mond. Waarschuwing: dit is mijn langste M! post ooit (tip: er staat ook een “Print” knop in de “sharing” tool onderaan de M! posts).
-
Vijf kanalen voor word of mouth marketing
Word of mouth, referral, virale en connected marketing bestaan al lang. Maar met de komst van sociale media is hun kracht nog groter geworden. Bovendien zijn de regels veranderd en ligt de klemtoon meer dan ooit op de mensen die bedrijven willen bereiken. Interactie en participatie spelen zowel een rol in connected marketing als in traditionele outbound vormen van communicatie zoals e-mail marketing.
-
Resultaten onderzoek Word of Mouth en winkelmotieven (Scriptie)
In augustus van dit jaar heeft Merlin Kamp hier op Marketingfacts vertelt over haar onderzoek over winkelmotieven en word of mouth. Tevens heeft ze een link geplaatst naar haar onderzoek, om de community van Marketingfacts te vragen mee te doen. Inmiddels is Kamp afgestudeerd voor de opleiding Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente. De resultaten van haar onderzoek zijn bekend en hieronder staat een korte samenvatting:
-
Waar staan we nu met Word of Mouth Marketing?
Word of Mouth (WOM) is de uitwisseling van een mening en/of informatie over een product of dienst tussen consumenten of gebruikers. Word of Mouth Marketing (WOMM) is het stimuleren van de vorming en verspreiding van die mening. En zoals ieder jaar, organiseerde de Word of Mouth Marketing Association (WOMMA) afgelopen week haar jaarlijkse summit. En volgens eigen zeggen was WOMMA Summit 2009 de meest succesvolle summit ever. Leuk, maar waar staan we nu eigenlijk als het gaat om word of mouth? Hieronder een recap van het congres. -
Enquête: Winkelmotieven en Word of Mouth
Als studente van de opleiding Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente is Merlin Kamp bezig met een afstudeeronderzoek over Internetgedrag, winkelmotieven, Word of Mouth (WOM) en aankoopintenties. Met winkelmotieven doelt ze op de redenen waarom men winkelt. Dit kan zijn vanwege een doel (utilitair) of om plezier te beleven (hedonistisch).
Onderzoeken tonen aan dat consumenten met hedonistische motieven een sterkere relatie hebben met WOM dan consumenten met utilitaire motieven. Opvallend is het feit dat er weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan waarbij zowel hedonistische als utilitaire motieven zijn getest in een online omgeving. Het onderzoek dat is uitgevoerd betrekt vaak het online winkelen en niet specifiek het online zoeken (intenties). Tevens laten onderzoekers zien dat de winkelmotieven de aankoopintenties beïnvloeden maar dit is nooit onderzocht in een online omgeving. Er is nog geen onderzoek gedaan naar de relatie tussen WOM, Internetgedrag, aankoopintenties en deze verschillende typen motieven. Om de bovenstaande variabelen in kaart te brengen kun je meedoen aan Kamp’s onderzoek. Om het onderzoek specifieker te maken is het toegespitst op de website van IKEA. Klik HIER om mee te doen aan het onderzoek. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten. De resultaten van het onderzoek worden hier op M! teruggekoppeld.