-
Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp.
-
Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook
Het TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media. Pinterest, TikTok en YouTube zijn de grote winnaars. Daarnaast groeit het dagelijks gebruik van LinkedIn flink ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
We vertrouwen bijna niets en niemand meer, alleen bedrijven een beetje
Vertrouwen op een historisch dieptepunt volgens de Edelman Trust Barometer, 20 jaar Wikipedia, Upcycling, Colorwise en duiken van de 10-meterplank (of niet). Dit en meer in de week van Koot!
-
Waarom je als merk aanwezig moet zijn op WhatsApp
WhatsApp laat sinds kort ook merken toe om rechtstreeks te chatten met hun klanten. Maar is dit ook echt dé nieuwe manier om consumenten te bereiken?
-
De verborgen knop op de iPhone en verdwijnende WhatsApp-berichten
Te midden van al het rode en blauwe geweld was er ook nog wat ander nieuws te vinden. Minder spannend maar voldoende voor het vullen van de week van Koot. Deze week met onder ander Gen Z-trends door Gen Z, Echo Buds, Voice search Guide, een onbekende knop op je iPhone en nog veel meer.
-
TikTok voedt marketeers op, Google kopieert Pinterest
Ook in deze vreemde tijd verandert er nog dagelijks veel op de verschillende sociale media. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. Ditmaal aandacht voor het business-platform van TikTok, de nieuwe Google style-app Keen en de betaalmethode WhatsApp Pay.
-
Social Update: Twitter tipt tv-programma’s, WhatsApp toont (nog) geen advertenties
Nu de cijfers over social media weer bekend zijn, is het extra interessant om te kijken welke nieuwe features de komende tijd het verschil zouden kunnen gaan maken. Reden te meer voor een nieuwe editie van de maandelijke social-update, speciaal voor ambitieuze online marketeers. Afgelopen maand kwamen Twitter, Facebook en LinkedIn met nieuwe functionaliteiten. WhatsApp trok juist een gevreesde keutel in.
-
E-mail overleeft WhatsApp
Wat is de toekomst van e-mail in de marketingmix? Jongeren lijken massaal af te haken, maar tegelijk worden nieuwsbrieven wel gewoon veel aantrekkelijker en toegankelijker. DDMA organiseerde samen met Marketingfacts een debat over dit ondergeschoven kanaal. Hoe gaat het vak om met de kansen en bedreigingen in de snel veranderende mailbox?
-
Social media in Nederland 2020: TikTok is domein van kinderen, uittocht jongeren op Facebook
Social media worden onveranderd veel gebruikt door Nederlanders. Liefst 96 procent is actief op social media. WhatsApp blijft het meest belangrijke sociale medium. Instagram en YouTube zijn de grootste stijgers. De uittocht van jongeren op Facebook zet verder door, slechts de helft van de jongeren is er nog actief. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
What’s Happening Online in 2019?
Meer, meer, meer! Ook dit jaar zien we dat het gebruik van online devices en eigenlijk alles wat je hiermee kunt doen, blijft toenemen. Dat blijkt uit 'What’s Happening Online', het onderzoek dat al voor het twaalfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit artikel vind je een aantal highlights uit het rapport die we je niet willen onthouden.
-
Social media in Nederland 2019: Facebook verliest ruim half miljoen gebruikers
Ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) is het afgelopen jaar afgehaakt van Facebook. In 2017 stopten al veel jongeren, maar nu daalt het gebruik over de hele linie. WhatsApp en Instagram schreven beiden groene cijfers en zorgen dat de positie van moederbedrijf Facebook stabiel blijft. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Dit is hoe Snapchat een comeback gaat maken
Als Snapchat op de basisschool zou zitten, dan was het dat jongetje waarvan iedere dag de lunch werd afgepakt door vier oudere jongens. Die vier jongens zijn Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp. Zij komen iedere dag bij elkaar om te voorkomen dat Snapchat groeit in aantal gebruikers. Daar zijn ze nu voor het eerst in geslaagd. Tijd voor Snapchat om de mouwen op te stropen.
-
WhatsApp opent deuren voor adverteerders
Adverteerders opgelet: WhatsApp is bereid om de deuren open te zetten voor adverteerders. In de nieuwe servicevoorwaarden geeft WhatsApp aan meer te gaan samenwerken met Facebook, om zo de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Interessant voor marketeers, maar hiermee breekt het bedrijf wel een belangrijke belofte.
-
Praat met jouw doelgroep via social messaging. Waarom? Omdat ze daar zijn!
De traditionele manier om iets te weten te komen over je doelgroep is door een uitgebreide enquête op te stellen, naar een onderzoekspanel te sturen en te wachten op antwoorden. Lage gegevenskwaliteit en lage responspercentages betekenen dat studies doorgaans hoge inspanningen en veel tijd vergen. Maar de gewoonten en verwachtingen van deelnemers zijn veranderd. Communicatie is snel en respondenten kennen de waarde van hun input. Hoe kan marktonderzoek bijblijven? Hoe bepaal je als marketeer hoe je moet opereren in de digitale ‘agile’ wereld?
-
Hoe Apple en Google je verslaafd houden aan de smartphone
Afgelopen week kondigde Apple een nieuwe versie aan van zijn besturingssysteem voor de iPhone (iOS12) met daarin extra mogelijkheden om het gebruik van internet en apps onder controle te houden, ‘Screen Time’ genaamd. Een maand geleden introduceerde Google iets vergelijkbaars aan onder de noemer ‘Digital Wellbeing’. Beide bedrijven komen daarmee tegemoet aan de grote bezorgdheid in de samenleving, bij aandeelhouders en oprichters, over de verslaving aan sociale media van met name jongeren. Toch is het de vraag of deze functies echt gaan helpen.
-
Social media in Nederland 2018: uittocht van jongeren op Facebook
De onderbuik riep het al langer, maar nu is het voor het eerst ook overtuigend aangetoond in de data: jongeren keren Facebook de rug toe. Het dagelijks gebruik van Facebook onder jongeren neemt sterk af, ten faveure van met name Instagram en Snapchat. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.