Logo Marketingfacts - Powered by Nima
  • +
Marketingfacts
  • channels
    channels
  • specials
    specials
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • stats
  • jobs
  • jaarboek
  • NIMA Academy
    • +

channels

  • Advertising
  • Analytics & data
  • Customer service
  • E-business
  • E-Commerce
  • E-mailmarketing
  • Mobile
  • PR & Branding
  • Search
  • Social media
  • Tech
  • Usability & Design
  • Video

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  •  
  •  
  •  
  • Inloggen
  • Aanmelden

Wetenschap

gerelateerde topics

  • psychologie
  • viral marketing
  • sociale beinvloeding
  • word of mouth
  • contentmarketing

wetenschap experts


  • Aantal blogs: 34
  • Ronald Voorn
    Aantal blogs: 11
  • Danny Oosterveer
    Aantal blogs: 4

vacatures

  • Content Specialist

    Content Specialist

  • Accountmanager nalatenschappen

    Accountmanager nalatenschappen

  • Digital Marketeer & Recruiter

    Digital Marketeer & Recruiter

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Marketing verdwaalt soms tussen feit en visie

    Marketing verdwaalt soms tussen feit en visie

    Als marketeer ken je ze vast wel van de congressen die je met enige regelmatig bezoekt: slides met visionaire quotes die je vertellen hoe wij ons werk anders zouden moeten doen. Blauwe oceanen, de ‘crazy people’ van Apple, alles over disruptie en natuurlijk de grensverleggende sporters van Nike. Maar het kan ook anders, zo bleek op het Swocc-symposium.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Marketingfacts)
    • 30 september 2018
    • E-business PR & Branding
      • 9316
      • 0
  • Open access is geen vooruitgang zonder reputatiesysteem

    Open access is geen vooruitgang zonder reputatiesysteem

    In het huidige debat over ‘open access’ bij wetenschappelijke publicaties is er te weinig oog voor het belang van reputatie, kwaliteit en tijd. Zonder een goed ontwikkeld reputatiesysteem is open access helemaal geen vooruitgang.

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (wisdomofthecrowd.nl)
    • 11 september 2018
    • E-business Analytics & data
      • 5314
      • 1
  • De onvoorspelbaarheid van het marketingvak

    De onvoorspelbaarheid van het marketingvak

    Terwijl we zoveel menen te weten over marketing, zijn er nog elke dag discussies over de simpelste zaken. Dat ervaren onderzoekers en marketingwetenschappers discussiëren over uitkomsten van onderzoek, zegt misschien wel iets over de onomstotelijkheid van die uitkomsten. We beschikken niet over een universele, reproduceerbare marketingsuccesformule. Juist op het snijvlak van wetenschap en creativiteit ontstaan nog elke dag onvoorspelbare uitkomsten en krijgt iemand zomaar het idee om een Bugatti te bouwen van Lego.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 6 september 2018
    • PR & Branding
      • 6724
      • 4
  • Data driven politieke marketing: het staat nog in de kinderschoenen

    Data driven politieke marketing: het staat nog in de kinderschoenen

    Honderden pagina’s werden geschreven over Hillary Clinton en Donald Trump. Na de, voor ons misschien onverwachte, overwinning van Trump (die naadloos Byron Sharp’s How Brands Grow leek te volgen), keken velen naar de communicatiestrategie. Ook via digitale kanalen zou Trump de strijd hebben gewonnen. Maar is dat wel zo? Wat deed Trump dan precies online? En hoe verhoudt dat zich tot de digitale campagne van Hillary Clinton? In welke mate kan je stellen dat het hier om state-of-the-art data driven digitale marketing gaat?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 24 november 2017
    • Analytics & data
      • 8098
      • 0
  • Het grootste psychologische experiment ooit

    Het grootste psychologische experiment ooit

    Onderzoek naar (online) gedrag wordt steeds normaler. Met name commerciële bedrijven onderzoeken op grote schaal hoe en waarom mensen bepaalde keuzes maken en hoe je deze keuzes kunt beïnvloeden. Door besluitvormingsprocessen online en op websites te onderzoeken leren bedrijven steeds beter hoe gedrag tot stand komt. Dit levert naast directe winst ook langetermijn inzichten voor duurzame en innovatieve ontwikkeling.

    Gedragskennis is goud voor bedrijven, maar mogen bedrijven deze inzichten wel voor zichzelf houden?

    Lees verder »
    • Eline van Baal (Online Dialogue)
    • 31 juli 2017
    • Analytics & data
      • 17452
      • 5
  • Je portemonnee of je gezondheid? Hoe marketeers gezonde consumptie beïnvloeden.

    Je portemonnee of je gezondheid? Hoe marketeers gezonde consumptie beïnvloeden.

    Marketeers worden vaak aangewezen als een van de ‘schuldigen’ in de discussie over overgewicht en ongezond eetgedrag. Het ontwikkelen en promoten van voeding met veel vet en suiker zou de smaakpapillen van consumenten weliswaar goed doen, maar draagt weinig bij aan de volksgezondheid. Journal of Consumer Research publiceert deze maand een studie die deze visie enigszins nuanceert: subjectieve prijsassociaties ten aanzien van gezonde voeding blijken een belangrijke rol te spelen.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 28 april 2017
    • Advertising
      • 14152
      • 0
  • Herkomst van producten doet ertoe voor consumenten

    Herkomst van producten doet ertoe voor consumenten

    Op onbewerkte producten als andijvie na hebben veel goederen een herkomst die meerdere landen betreft. Zo kan een computer ontworpen zijn in Amerika, onderdelen uit Brazilië en India hebben en in elkaar zijn gezet in Taiwan. We weten al lang dat consumenten gevoelig zijn voor de herkomst van producten, maar hoe zit het met onderliggende facetten als ontwerp en assemblage? Een onderzoek laat zien dat het benadrukken van deze facetten afhangt van hoe consumenten tegen een land aankijken.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 16 februari 2017
    • Advertising PR & Branding
      • 9527
      • 0
  • 8 nieuwe wetenschappelijke inzichten voor je (e-mail)marketing

    8 nieuwe wetenschappelijke inzichten voor je (e-mail)marketing

    Wetenschappelijke kennis biedt waardevolle input voor je (e-mail)marketing. Dat is waar SWOCC zich mee bezig houdt. SWOCC doet onderzoek naar de fundamentele werking van commerciële communicatie. Doel hierbij is om wetenschappelijke kennis toegankelijk te maken voor de praktijk. Op dinsdag 28 juni 2016 vond het SWOCC symposium 2016 plaats. In dit artikel lees je de nieuwe wetenschappelijke inzichten van de acht onderzoekers die tijdens het SWOCC symposium hun verhaal presenteerden. 

    Lees verder »
    • Charlotte Eggens (Hellodialog)
    • 8 juli 2016
    • Advertising Social media E-mail E-commerce
      • 15309
      • 0
  • Facebooks manipulatie van de timeline, wat is daar mis mee?

    Facebooks manipulatie van de timeline, wat is daar mis mee?

    Soms lijkt het alsof de hele wereld in de overgang is. Eerst deze week een rel om die KLM “adios mechico”-tweet, toen die ongelukkige schwalbe van Robben en nu een nog veel grotere rel om een sneaky Facebook mind control experiment op meer dan 600.000 onwetende mensen. De Engelstalige media, zoals Adweek en The Wall Street Journal (bevat video), maar ook andere, staan er bol van. Is er echt iets aan de hand en zo ja, wat dan precies?

    Lees verder »
    • Ronald Voorn (HU / UTwente)
    • 2 juli 2014
    • Social media
      • 21133
      • 10
  • Merkbelofte maakt schuld

    Merkbelofte maakt schuld

    In branding wordt veel aandacht besteed aan het creëren van merkproposities en het maken van (merk)beloften. Zo belooft Interpolis glashelder te communiceren, de Efteling verwondering en de Belastingdienst het gemakkelijker te maken. Veel minder aandacht wordt besteed aan het nakomen van die beloften. De reden hiervoor is vrij eenvoudig: een belofte is sneller gemaakt dan gerealiseerd.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 26 juni 2014
    • PR & Branding
      • 24257
      • 2
  • Socialmediamarketing als teamsport

    Socialmediamarketing als teamsport

    Door de populariteit van social media strijden digitale media meer en meer met traditionele media om marketingbudgetten. Sommige marketeers staan sceptisch tegenover de kracht van social media, anderen geloven er heilig in. Besluiten over de budgetten kan lastig zijn, want consumenten zijn massaal actief op social network sites (SNS), maar ze zitten ook nog steeds vastgeplakt aan het televisiescherm. Samen met collega Hilde Voorveld onderzocht ik voor het eerst of mensen verschillend reageren op SNS-reclame en tv-reclame. Zijn deze advertentievormen elkaars tegenstanders of vormen ze een team in het overtuigen van de consument?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 12 juni 2014
    • Advertising Social media
      • 11000
      • 3
  • Location-based advertising via smartphone: investeren of afwachten?

    Location-based advertising via smartphone: investeren of afwachten?

    Je staat voor een schap in de supermarkt en krijgt op je smartphone een advertentie met een op maat gesneden aanbieding binnen. Bekijk je die advertentie dan? En ga je op het aanbod in? Veel marketeers geloven tegenwoordig heilig dat mobile marketing de communicatiemogelijkheden in retail drastisch gaat vergroten. Maar wanneer gaat dat gebeuren? Via welke technieken? En, zijn consumenten bereid hun privacy te ruilen tegen informatie en aanbiedingen op maat?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 30 mei 2014
    • Advertising Mobile
      • 14572
      • 0
  • Consumenten met spierballen

    Consumenten met spierballen

    Al sinds de jaren ’90 is voorspeld dat internet de machtsbalans tussen merk en consument zou veranderen. Die balans is van oudsher scheef: verkopers hadden veel gemakkelijker toegang tot informatie dan kopers, met als resultaat aankopen die vooral voor de verkopende partij gunstig waren. Internet heeft nog niet gezorgd voor een level playing field, maar het is duidelijk dat informatie minder scheef verdeeld is dan voorheen. Bedenk maar eens hoe het was om zonder de informatie die nu online beschikbaar is een auto te gaan kopen.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 15 mei 2014
    • Social media
      • 14525
      • 0
  • NodeXL: de browser voor het tijdperk van sociale netwerken #TNWEurope

    NodeXL: de browser voor het tijdperk van sociale netwerken #TNWEurope

    De wereld bestaat uit social media, we zijn er met z’n allen heen verhuisd. De uitdaging daarbij is dat het gaat om een constante en vooral verwarrende stroom van informatie. De Social Media Research Foundation is een non-profitorganisatie die wil helpen het inzicht in sociale netwerken te vergroten door een tool beschikbaar te stellen. Een tool die ook voor niet-technische mensen bruikbaar is.

    Lees verder »
    • Bram Koster (Evolve)
    • 25 april 2014
    • Social media
      • 13889
      • 1
  • Een koekje van één deeg: ouders en kinderen als marketingdoelgroep

    Een koekje van één deeg: ouders en kinderen als marketingdoelgroep

    Kindgerichte marketing ligt al langer onder vuur. Volwassenen vinden vaak dat consumenten die (nog) geen goed ontwikkelde reclamekennis en -weerbaarheid hebben, zoals kinderen, geen reclamedoelgroep mogen zijn. Als volwassenen voelen we dan ook een soort superioriteit ten opzichte van die zwakkere groepen. Wij begrijpen de meeste reclametechnieken natuurlijk wel en kunnen onszelf ertegen beschermen, zo denken we. Welke volwassene begrijpt nu niet dat het Disney- of Studio100-figuurtje op de koekjesverpakking een trucje is van handige marketeers? Helaas, juist omdat we de marketingtrucjes voor een doelgroep als kinderen zo makkelijk kunnen doorprikken, onderschatten we onze eigen vatbaarheid voor precies dezelfde technieken. Dit is aangetoond in een onderzoek van Helen Dixon en haar collega’s (2011).

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 17 april 2014
    • Usability & design
      • 17551
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • Mangrove
  • Copernica
  • Gracious Studios
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2017 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by Mangrove