-
Wat je moet weten over de macht van marketplaces
De marketplace-revolutie is in volle gang, zeker sinds de komst van Amazon naar Nederland. Hoe kunnen merken en (web)winkeliers hun rol pakken in de aanstaande consolidatieslag? Online Tuesday liet vier experts het antwoord geven. Vanwege het coronavirus niet in een zaal, maar via een webinar. "Met customer experience win je deze strijd."
-
‘Amazon is een bedreiging, maar dat zegt Bol.com niet hardop’
Veel nervositeit over de entree van Amazon in Nederland. Concurrenten verlagen prompt hun prijzen, merkfabrikanten herzien hun retailstrategie. Rishi Kartaram, CEO van Jeffcommerce, werkt nauw samen met Amazon en analyseert de storm die door de webwinkelwereld raast. “Bol.com móet wel laconiek reageren.”
-
Online Tuesday #97: hoe dominant worden marketplaces?
De komst van Amazon naar Nederland gaat bij velen gepaard met stress en chaos. Want wat betekent dit voor jouw brand? Velen vragen zich af of ze als merk of retailer nog wel kunnen ontbreken op marketplaces. Online Tuesday #97 draait op 14 april helemaal om marketplaces. Schrijf je meteen gratis in!
-
Zes essentiële inzichten van Webwinkel Vakdagen 2020
De Webwinkel Vakdagen vormen jaarlijks de ontmoetingsplaats voor professionals die werkzaam zijn in e-commerce. Ruim 250 sprekers en 280 exposanten deelden op 29 en 30 januari hun kennis en innovatieve inzichten in Jaarbeurs Utrecht. Dat het event elk jaar groter wordt, bleek uit de afgeladen beursvloer. Wat leeft er allemaal? Ontdek het in deze recap van deze tweedaagse vakbeurs.
-
Video: zo boek je succes met productfeeds
Voor veel online verkoopkanalen wordt de vindbaarheid van producten en de gebruikerservaring grotendeels bepaald door de kwaliteit van de productfeed. Een logisch opgebouwde en informatierijke productfeed is belangrijk. Hoe je dat doet, bekijk je in deze editie van de tweewekelijkse video-rubriek op Marketingfacts, waarin we uitleggen wat de laatste ontwikkelingen zijn in online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.
-
Niels Verwij over de focus van Dekbed-Discounter
Niels Verwij (oprichter Dekbed-Discounter) is ondernemer pur sang: hij heeft een neus voor koopjes en is een echte omzetjager. Waarom is hij gefocust op omzet in plaats van winst?
-
Een tweede leven voor geretourneerde producten
In het Brabantse Wijchen staat een enorme loods. Bezoek de loods en je ziet wat verkopen via webshops tot gevolg heeft. "Die loods is fascinerend en ook confronterend. Het valt bijna niet uit te leggen", aldus Thijs Bosgoed, founder van BuyBay. Het bedrijf geeft geretourneerde spullen een tweede leven. Zonder zelf iets aan te kopen en altijd de hoogst mogelijke prijs na te streven. Daarmee ontzorgt BuyBay bestaande webshops. Met een enorme loods vol spullen tot gevolg.
-
Video: Hoe ben je optimaal voorbereid op de komst van Amazon?
Als Amazon eindelijk naar Nederland komt, moet je daar als bedrijf wel klaar voor zijn. Hoe kun je jezelf daar nu al optimaal op voorbereiden? SDIM behandelt deze vraag in de nieuwe video-rubriek op Marketingfacts over de laatste ontwikkelingen in online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.
-
Zijn retouren de doodsteek voor webwinkels?
Voor consumenten is een eenvoudig retourproces een must bij het webshoppen, maar, kopte NRC.nl: 'Retourzendingen zijn een structureel probleem voor webwinkels'. De geschatte kosten van een retour kunnen oplopen tot 15 euro. Bedenk daarbij dat van consumenten-elektronica ongeveer 10 procent terugkomt en bij kleding kan dat oplopen tot 41 procent. Maar is het ook zo'n groot probleem? Hoe denken Rupert Parker Brady, René Repko, Beate van Dongen Crombags, Mariëlle Krouwel, Marc van Eck, Dick van der Lecq en Jean-Paul Schaddé van Dooren over de stelling 'Retouren zijn de doodsteek voor online'?
-
Zes tips om de checkout-conversie een boost te geven
De bottleneck van iedere online customer journey is zonder twijfel het afrekenproces: wordt de lead omgezet in een sale, of haakt de klant alsnog af om bij de concurrent een aankoop te plaatsen? Er zijn enkele praktische tips om het horrorscenario van de afhakende klant te voorkomen. Met deze aanbevelingen kun je het afrekenproces zodanig inrichten dat je de kans op webwinkelverlaters minimaliseert. Met andere woorden: je maakt van kijkende klanten ook kopende klanten, en dat stimuleert de omzet.
-
How to: optimaliseer je webshop met video
Webwinkelier? Dan ben je waarschijnlijk altijd op zoek naar een manier om je webshop te innoveren en te verbeteren. Het inzetten van contentmarketing is een manier om meer traffic te genereren naar jouw webshop. De grote trend omtrent contentmarketing is videomarketing. Video steeds wordt vaker ingezet om de band met de bezoeker te versterken. Een video werkt als een soort persoonlijke boodschap en hierdoor wek je vertrouwen op. Dit zorgt ervoor dat de klant terugkeert. Maar hoe doe je dit nou precies en waarom zou je als webshopeigenaar gebruik moeten maken van video?
-
Webwinkel Vakdagen 2019: online retail moet duurzamer
Duurzaamheid was een hot topic op de Webwinkel Vakdagen. Daar waar de kritische consument zich zorgen maakt over het milieu en denkt dat vrijwel alle bestelbusjes rondrijden voor webshops (fact-check: nee, slechts 4 procent!), is een tegengeluid welkom. Dat tegengeluid heet Bewust Bezorgd. Tegelijk ging het over veel meer in Jaarbeurs Utrecht. Een overzicht van de laatste trends.
-
Waarom B2B-bedrijven zich steeds meer gaan gedragen als B2C-webwinkels
Het probleem waar 'klassieke' retailers mee kampen: er zijn startups die met slimme digitale businessmodellen de bekende markt aan het wiebelen brengen. Voor je het weet ben je ingehaald als retailer met fysieke locaties. Reden dus voor B2B-bedrijven om zich steeds meer als B2C-retailer te gedragen. Maar waar moeten bedrijven dan rekening mee houden?
-
Webwinkeliers laten belangrijke e-mailcampagnes links liggen #spon
Uit het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 dat tijdens de Webwinkel Vakdagen is gelanceerd, blijkt dat slechts 55 procent van alle webwinkeliers software heeft geïmplementeerd voor marketing automation. Verder is het opmerkelijk dat webshops die deze software wel inzetten, zich vooral richten op de 'klassieke' productnieuwsbrief en actiemail en niet op effectievere campagnes. Tijd om de balans op te maken en webwinkeliers aan te sporen meer uit hun business te halen.
-
Online retail, alarmfase één
Groei blijkt niet meer vanzelf te gaan. De vooruitzichten zijn minder optimistisch, wat zich vertaalt in sterk dalende waarderingen voor online ventures. E-commerce blijkt net zo vatbaar voor problemen met koopkracht als offline winkels. De maatschappelijke druk lijkt toe te nemen om verantwoordelijkheid te tonen, gewoon belasting te betalen en te zorgen dat medewerkers dezelfde arbeidsomstandigheden krijgen als in de traditionele industrie. Zo op de valreep van 2018 zijn we misschien wel getuige van verschillende problemen die een paar dingen gemeen lijken te hebben: de houding ten aanzien van alles wat digitaal is, wordt minder euforisch. Het vertrouwen staat onder druk.