-
Persona’s bouwen met hulp van Artificial Intelligence
We kennen inmiddels allemaal het principe 'buyer persona': een manier om uit je doelgroep een archetype van de ideale potentiële klant te filteren. Buyer persona’s vertegenwoordigen de echte, levende en ademende personen uit die nogal brede doelgroep. En terwijl het gegeven persona an sich hypothetisch is, moet de informatie op basis waarvan hij of zij tot stand komt, dat absoluut níet zijn. Hoe interessant is het dat je nu persona's kunt maken op basis van wat echte klanten online delen?
-
Gaan AI en Machine Learning echt het verschil maken in marketing?
Je kunt vandaag niet over marketing praten zonder dat het gesprek leidt naar artificial intelligence (AI) of machine learning. Ooit aangeprezen als wondermiddelen voor gegevensverzameling, analyse en klantenservice, maar de onderliggende techniek wordt inmiddels door slimme marketeers ook gebruikt om menselijke intelligentie te versterken. Kunstmatige intelligentie blijft marketing-professionals verleiden. We worden als marketeers gedreven om data op zinvolle wijze te gebruiken en op basis daarvan real-time besluitvorming mogelijk te maken.
-
De creatief toch overbodig? Watson’s Lexus-commercial onder de loep
Commerciële creativiteit was ooit het exclusieve domein van de reclamemakers. Een vak apart. Daar werd je mee geboren. Dat kon verder niemand. Geen accountmensen en al helemaal geen klant. Dus toen ik twee jaar geleden verkondigde dat het niet lang meer zou duren voordat Artificial Intelligence zich met ons vak zou gaan bemoeien en creatie op veel terreinen zou kunnen vervangen, werd ik uitgelachen en voor gek verklaard. Maar nu is daar de Lexus-commercial, gemaakt door AI-computer Watson. Worden creatieven dan toch overbodig?
-
“Door AI kunnen marketeers relevanter zijn, terwijl gebruikers minder data hoeven af te staan”
Jeremy Waite, evangelist bij IBM, demonstreerde op WebTomorrow de Watson Marketing Assistant. Na zijn keynote sprak ik nog even met hem verder. Het werd een levendig gesprek over het verband tussen big data en AI, de dood van de CMO en het verslaan van spammers door simpelweg een beter mens te zijn.
-
Het gaat niet over technologie, maar over mensen
WebTomorrow is het jaarlijks congres van het Belgische marketingblog Bloovi. Dit jaar bestreek het programma voor het eerst twee overvolle dagen. Het werd een evenement met veel inzichten, inspiratie, vette beats en goede gesprekken. Een aanrader voor iedereen die *digital* serieus neemt.
-
Een robot als collega of baas
Het kantoor leent zich prima voor intelligentere ondersteuning van het werk door bots en artificial intelligence. Na het mobiele kantoortijdperk krijgen we dus een conversational kantoortijdperk. De grote doorbraak in dit tijdperk is dat niet alleen medewerkers aan de conversatie deelnemen, maar ook allerhande bots.