-
Podcast: voice volgens voice-pioniers Maarten Lens-Fitzgerald en Jeroen de Bakker
Hey Siri! Hello Alexa! Is voice-marketing de revolutie in marketing en interface-design? Met Maarten Lens-Fitzgerald en Jeroen de Bakker, a.k.a 'The Voices of Voice Marketing' gaan we in gesprek over deze 'nieuwe' vorm van marketing, de strategie erachter en de toekomst ervan.
-
De week van Koot: Siri gaat in zee met Walmart en 175 tech-tools voor contentmarketing
29 November, Black Friday! Het grootse internationale kortingenfestival. Onderzoek van Simon-Kucher & Partners toont aan dat bijna zeventig procent van de Nederlanders denkt dat de kortingen op Black Friday fake zijn. Toch laat datzelfde onderzoek zien dat één op de vijf Nederlanders van plan is om sowieso iets aan te schaffen. Twijfelt er iemand nog aan de rol van emotie in het koopproces? Voor al het overige nieuws is hier de wekelijkse marketing-update.
-
Voice en de inclusieve samenleving
Innovaties beginnen vaak bij een zeer specifieke gebruikersgroep en verspreiden zich dan als een olievlek naar andere gebruikersgroepen. Denk bijvoorbeeld aan PayPal: ooit opgericht voor eBay-kopers en -verkopers het opsturen en ontvangen van cheques overbodig te maken, uiteindelijk geadopteerd door meerdere gebruikersgroepen. Dit zal ook het geval zijn met voice. Wat kunnen de unieke kenmerken van voice voor bepaalde groepen in Nederland betekenen? Wat is het extra voordeel van voice als communicatiekanaal voor hen? Wat kan voice doen voor mensen die weinig tot niets zien of niet geletterd zijn?
-
Sonic branding: maar hoe dan?
De opkomst van voice is onmiskenbaar en digitale radio is hard op weg een digitaal massamedium te worden. Tegelijkertijd explodeert het aantal formats voor online video en groeit het bereik van podcasts. De markt vraagt dus om méér en een grotere variatie aan audio. En om daaraan tegemoet te komen moeten bedrijven sneller en flexibeler kunnen produceren, terwijl ze de herkenbaarheid van hun merk moeten behouden. Of beter: vergroten. Dat is een flinke uitdaging. Wat kun je als merk doen?
-
De opkomst en ondergang van de IkTelefoon: scenario-thinking
Een pijnlijk portret van de mens die veertig jaar lang met uitgestoken arm zit te turen naar een schermpje. Een hele generatie verloor zichzelf in de telefoon. De mobiele gekte begon in 1985 en eindigde rond 2035, toen voice het officieel overnam. Dit is een toekomstscenario, maar wel eentje die realistisch is, en die je kunt gebruiken voor de innovatie van jouw bedrijf. Hoe ziet de toekomst eruit voor jouw bedrijf? Wat is de impact op jouw business?
-
Hoe een videostrategie fans creëert in het voice-tijdperk
Hoewel Alexa Nederland nog niet bereikt heeft en Google Home of Apple Homepod vooralsnog vooral gebruikt worden voor zoekopdrachten, is de algemene verwachting dat dit hard gaat stijgen. De vindbaarheid van je merk via voice zou weleens een van de marketinguitdaging van het komende decennium kunnen worden. Wat is daarvoor nodig? Meer dan de juiste content en een eigen assistent.
-
De viersprong van voice: kies je richting
In de VS is binnen vier jaar één op de vier huishoudens gebruiker geworden van het nieuwe voice kanaal. In Nederland startte de smart speaker-verkoop afgelopen maand. De adoptie gaat sneller dan web en mobiel. Waarom is dit kanaal relevant voor jouw marketingwerk? Hoe gaan anderen ermee om en wat is een slimme aanpak? Wat ga je eigenlijk, concreet, doen met voice? De viersprong van voice gaat je helpen dit nieuwe kanaal te verkennen.
-
Hoe klinkt jouw merk? Branding in voice-interfaces
Radioreclames, de stem van je beste schoolvriend(in), het geluid van de ijscoman. Mensen zijn van jongs af aan getriggerd door geluid. Geluid is een belangrijke factor in branding. Met de opkomst van steeds meer voice-interfaces is de stem van een merk belangrijker geworden. Wat is de stem van jouw merk?
-
Meet the Voice Marketeer
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan: de Google Assistent is nu ook beschikbaar in het Nederlands. En zo kun je ‘s ochtends aan je telefoon vragen om het laatste nieuws of de weersvoorspelling. Maar met de opkomst van smart speakers gaat er natuurlijk nog veel meer veranderen. Waar liggen de kansen voor marketeers? Wordt voice-marketing een hele eigen discipline? In dit artikel een korte verkenning.