-
Nationale E-mail Benchmark 2019: Impact AVG positief op de belangrijkste ratio’s
De nieuwste editie van de jaarlijkse Nationale E-mail Benchmark is gepubliceerd. In het grootste onafhankelijke onderzoek naar e-mail in Nederland zijn de resultaten van bijna honderdzeventigduizend campagnes uit 2018 geanalyseerd. Ze vertegenwoordigen meer dan 4,2 miljard e-mails die door bijna drieduizend bedrijven zijn verzonden. Belangrijkste conclusie: in het jaar waarin de AVG van kracht werd zijn de belangrijkste ratio’s stabiel gebleven of zelfs licht gestegen. Dat is goed nieuws voor de e-mailmarketingbranche en een teken dat marketeers in Nederland hun zaken al goed op orde hadden.
-
E-mailmarketing in de financiële sector - cijfers, trends en zoveel kansen
Als ik aan e-mail en de financiële sector denk, denk ik vooral aan customer lifecycles en een schat aan nog onbenutte kansen. Einde van rentvastperiodes bij hypotheken, een jaarlijkse checkup van al je verzekeringen, de 18e verjaardag van kinderen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat een conversiemogelijkheden die allemaal via customer lifecycles per e-mail prima te automatiseren zijn. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de e-mails aankomen en vervolgens worden geopend. Hoe vergaat dit de financials? Hoe scoren hun e-mailings op opens, CTO’s en CTR’s? Oordeel zelf. Ik zet namelijk in deze blogpost de e-mailmarketingcijfers, trends en ontwikkelingen van de financiële sector voor je op een rij.
-
Nationale E-mail Benchmark 2014: E-mailend Nederland in kaart gebracht
Een e-mail wordt steeds vaker op een smartphone of tablet geopend, en ook doorgeklikt. Hoewel het merendeel van de e-mails nog steeds op de desktop wordt gelezen en geklikt, laten de opens en kliks op mobiel in elk kwartaal van 2013 een stijging zien. Dit blijkt uit de Nationale E-mail Benchmark 2014, die vandaag door DDMA is gepubliceerd. Het mooie van dit onderzoek is dat het gebaseerd is op feitelijk verstuurde e-mailings bij grote Nederlandse ESP's. De benchmark biedt zodoende inzicht in de verzending van Nederlandse e-mailings en de resultaten hiervan.
-
Wat is het beste tijdstip voor e-mailverzendingen?
Wat is de beste dag en het beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen? In deze blog een overzicht van open- en clickrates, verzenddagen en -tijdstippen in de b2b- en b2c-sector.
-
Wat kunnen e-mailmarketeers leren van Zalando?
Zalando, you love it or hate it. Marketeers houden de communicatie van de online retailreus echter nadrukkelijk in de gaten. E-mailmarketing is voor Zalando ook in 2014 een van de speerpunten. Dialoogmarketingbureau Yourzine inventariseerde de e-mailmarketinguitingen van Zalando in 2013. Wat kunnen e-mailmarketeers leren van Zalando?
-
Het Nationaal E-mail Onderzoek: inzicht in online communicatiegedrag onder Nederlanders
In Nederland is op het gebied van e-mailmarketing al een aantal onderzoeken en benchmarks uitgevoerd. Zo is daar de Nationale E-mail Benchmark uitgevoerd door de DDMA. Wat echter nog erg weinig onderzocht is tot nu toe, is het gebruik van online communicatiemiddelen door consumenten. E-mailmarketingbureau Blinker heeft in samenwerking met CG Selecties onderzoek gedaan naar dit gebruik. De resultaten van dit onderzoek zijn kortgeleden gepresenteerd. Het volledige onderzoek kan je op de site van Blinker downloaden. In dit artikel bespreek ik enkele opvallende onderdelen uit het onderzoek.
-
E-mailmarketing bij Airbnb: conversie én community
Airbnb is een opmerkelijke speler in de reisbranche. Ze zijn misschien wel de belichaming van het disruptieve, sharing-businessmodel, één van de hotste travelmerken op het moment en in ieder geval op de radar van iedereen in de reisbranche. Wat is de unieke blik van Airbnb op hun community en e-mailprogramma?
-
E-mailmarketing in travel: werk aan de reiswinkel!
Uit het rapport ‘E-mailmarketing in Travel’ blijkt dat de e-mailings in 'travel' minder verleiden, maar er wordt wél meer wordt verzonden. Pieter Stroop van DM Interface en ik deden een jaar lang onderzoek naar de e-mailmarketing binnen de reisbranche. Dat leidde tot de analyse van 4.562 nieuwsbrieven van 103 verzenders en interessante conclusies.
-
Je bent toch zeker sinterklaas WEL
De decembermaand is er een waar alle commercieel ingestelde bedrijven maximaal van willen profiteren. Ten eerste heb je natuurlijk direct vroeg in de maand al Sinterklaas. En de maand eindigt met de Kerst en Oud en Nieuw. Allemaal redenen voor een feestje, die vaak gepaard gaan met veel aanbiedingen, zowel offline als online. In de winkelstraten wordt je overspoeld met kortingen en acties en is het vaak enorm druk, maar in je mailbox zal dit niet anders zijn. Om toch te zorgen dat jij dit jaar goed afsluit, een paar goede scenario’s die mij zijn opgevallen die je wellicht kunnen helpen!
-
Het ideale verzendmoment voor e-mailings
Vaak spreek ik klanten die willen weten wat het “ideale verzendmoment” is. Wanneer ze hun nieuwsbrief moeten versturen, om de clicks en het liefst ook de conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Begrijpelijk, want of je nu op dinsdagmiddag verstuurt, of op zaterdagochtend, het kan een wereld van verschil zijn. Zaterdagochtend staat op het sportveld, op de markt of ligt men nog in bed.
Het gros van de mensen tenminste. En dinsdagmiddag, dan heeft men meestal net wél even de tijd om even z’n mail te checken. Hele analyses zijn uitgevoerd om te achterhalen wat het ideale verzendmoment is, met wisselend resultaat. Het grootste nadeel van dit soort analyses is natuurlijk dat het ideale verzendmoment eigenlijk niet bestaat, simpelweg omdat het te algemeen is. Want bijvoorbeeld het x percentage van de Nederlanders die in ploegendienst werkt, die willen misschien juist wél zaterdagochtend hun email ontvangen. De laatste trend onder email marketing providers is dan ook om het verzendmoment af te laten hangen van de ontvanger (zie ook deze post hier op M!). -
Op welke dag verstuur jij je e-mailnieuwsbrief?
Vaak nieuwsbrieven versturen: een eenvoudige manier om jouw boodschap bij een geïnteresseerd publiek in de inbox te krijgen. Waar veel aandacht uitgaat naar het opbouwen van een e-mailbestand en de mailings zelf, valt er ook veel te optimaliseren aan de aandacht die je nieuwsbrief van lezers krijgt. Wordt je nieuwsbrief beter gelezen als je deze op een andere dag of ander tijdstip zou versturen?
Al Googlend naar bestaande publicaties over de beste dag om een nieuwsbrief te versturen kom je nogal wat verschillende geluiden tegen. Het percentage van ontvangers dat een nieuwsbrief daadwerkelijk opent kan afhankelijk van de dag waarop deze is verstuurd en andere factoren flink kan variëren. Het lijkt dat een nieuwsbrief het best in of rond het weekend verstuurd kan worden en beter niet op woensdag.