Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Verkiezingen

gerelateerde topics

  • politiek
  • groenlinks
  • pvda
  • journalistiek
  • futurewatch

verkiezingen experts

  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 2
  • Maurits Kreijveld
    Aantal blogs: 1
  • Jeroen Mirck
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Medior Communicatiemedewerker

    Medior Communicatiemedewerker

  • Marketing and Communication Advisor

    Marketing and Communication Advisor

  • Ervaren Marketeer

    Ervaren Marketeer

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • FutureWatch: de rol van Facebook, Twitter en Google bij politieke campagnes

    FutureWatch: de rol van Facebook, Twitter en Google bij politieke campagnes

    De campagnes voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen komen er weer aan en na de zomer zullen ook in Nederland nieuwe politieke campagnes opgestart worden voor de Tweede Kamer. Sociale media zullen hier ongetwijfeld een grote rol in spelen. Wat moeten LinkedIn, Twitter en Facebook doen om ongewenste beïnvloeding en nepnieuws te voorkomen?

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 8 januari 2020
    • Social media
      • 9178
      • 0
  • Verkiezingen in beeld: welke video-strategie hanteren onze politieke partijen?

    Verkiezingen in beeld: welke video-strategie hanteren onze politieke partijen?

    Kies jij voor doeners, verandering, zekerheid of de toekomst? Nederland gaat dit voorjaar twee keer naar de stembus: op 20 maart voor de Provinciale Staten (plus indirect ook de Eerste Kamer) en op 23 mei voor Europa. Wat opvalt in de verkiezingscampagnes is dat ze vooral gaan over personen en sfeer. Politieke video-strategie in beeld: hoe onderscheidend zijn partijen in hun marketing?

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 17 maart 2019
    • Advertising Media Contentmarketing
      • 20106
      • 0
  • Politiek merkonderzoek: PvdA zoekt zekerheid én kiezers

    Politiek merkonderzoek: PvdA zoekt zekerheid én kiezers

    Goede reclame creëert verlangen. Voor bedrijven, maar ook politieke partijen. Merkstrateeg Marc Oosterhout (N=5) gaf onlangs een inkijkje in zijn werk voor de PvdA. In de aanloop naar twee verkiezingen (Europa en de provincies) proberen de worstelende sociaal-democraten een verlangen naar zekerheid te voeden. Gaat dat lukken? Nieuw onderzoek naar het imago van politieke partijen geeft meer duidelijkheid.

    Lees verder »
    • Dennis Hoogervorst (Sanoma)
    • 23 januari 2019
    • Contentmarketing
      • 7526
      • 3
  • Social media en video in de strijd om de kiezer

    Social media en video in de strijd om de kiezer

    De gemeenteraadsverkiezingen van komende woensdag zijn niet gelijk een onderwerp waar iedereen enthousiast van wordt. Dat blijkt ook uit de opkomstcijfers: bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen in 2014 was dat gemiddeld 54 procent. Bijna de helft van de kiesgerechtigden blijft dus thuis op verkiezingsdag. Reden voor gemeenten om de verkiezingen goed te promoten. Hoe doen ze dat? 

    Lees verder »
    • Vincent van Dalen (Servicecentrum Drechtsteden)
    • 19 maart 2018
    • Advertising Contentmarketing
      • 11532
      • 0
  • GroenLinks blikt terug op de ‘Facebookverkiezingen’

    GroenLinks blikt terug op de ‘Facebookverkiezingen’

    Sybren Kooistra is als digitaal strateeg verantwoordelijk voor social media bij GroenLinks. Ruim een jaar geleden sloot hij zich eerst twee maanden op om te kijken hoe social media werkt en te kijken hoe andere politieke partijen het gebruiken. Vervolgens bouwde hij een team om hem heen en werkte hij een half jaar lang toe naar de Tweede Kamerverkiezingen. In De Social Podcast van AD.nl vertelt hij over de rol van social media in de verkiezingen. 

    Lees verder »
    • Jaap van Zessen (AD.nl)
    • 18 september 2017
    • Social media Contentmarketing
      • 15366
      • 0
  • Maurice de Hond (Peil.nl): “Het huidige politieke systeem is niet houdbaar in de 21ste eeuw”

    Maurice de Hond (Peil.nl): “Het huidige politieke systeem is niet houdbaar in de 21ste eeuw”

    Maurice de Hond is glashelder: hij gaat niet stemmen op 15 maart. En daar heeft hij naar eigen zeggen goede redenen voor. De manier waarop we vandaag de dag onze democratie georganiseerd hebben, stamt uit de 19e eeuw en is niet langer houdbaar. Door wel te gaan stemmen, draag je bij aan het in stand houden van die illusie. Nieuwe technologie maakt een nieuw systeem mogelijk.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 13 maart 2017
    • Innovatie
      • 21706
      • 12
  • Merkdeskundige Marc Oosterhout: “De politiek zet de ontvanger niet centraal”

    Merkdeskundige Marc Oosterhout: “De politiek zet de ontvanger niet centraal”

    Marc Oosterhout is merkstrateeg en mede-oprichter van N=5, het grootste onafhankelijke reclamebureau van Nederland. De politiek moet beginnen met beter reclame te maken, zegt Marc. Dit bepleit hij met zijn boek De kunst van het kiezen, daarin worden de zeven grootste Nederlandse politieke partijen vergeleken met bekende merken. Oosterhout hoopt dat politici wat meer merkstrategie gaan gebruiken: "Ik denk dat wij een heel mooi vak hebben waar heel veel kennis is, die op heel veel vlakken niet wordt toegepast."

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 7 maart 2017
    • Social media Contentmarketing
      • 9208
      • 1
  • De psychologie van nepnieuws. Dit zal je niet geloven.

    De psychologie van nepnieuws. Dit zal je niet geloven.

    In december 2016 werd ten onrechte de ‘veiligheidscheck’ op Facebook geactiveerd op basis van veelvuldig gedeeld nepnieuws over een aanslag in Bangkok. Het ging om oude berichten over een aanslag in 2015, die gekopieerd waren. Facebook had nota bene in november tegen een verslaggever gezegd dat het algoritme eerst controleert of het nieuws echt is, voordat het de veiligheidcheck activeert. Niet dus.

    Bijna één op de vier Amerikanen heeft wel eens nepnieuws gedeeld op Facebook, volgens een studie door het Pew Research Center in december 2016. En één op de 10 personen deelde zelfs het bericht wetende dat het om nepnieuws ging. Wat is hier aan de hand? Wat is de werking van nepnieuws?

    Lees verder »
    • Mischa Coster MA MSc (Grey Matters & Guideology)
    • 7 maart 2017
    • Social media Innovatie
      • 56598
      • 6
  • Ancilla van de Leest (Piratenpartij): “Wij zijn geen one issue partij”

    Ancilla van de Leest (Piratenpartij): “Wij zijn geen one issue partij”

    In ieder geval één zetel. Daar rekent Ancilla van de Leest, lijsttrekker van de Nederlandse Piratenpartij, op. Maar meer zou mooi zijn. En ook noodzakelijk wanneer je wilt dat digitale burgerrechten, in de brede zin, serieus genomen gaan worden door de politiek. “Internet en de mogelijkheden daarvan worden door veel politici bekeken als een economische kwestie. Dat is belangrijk en goed, maar het besef dat de digitalisering ingrijpende gevolgen kan hebben op de basisprincipes van een vrije samenleving lijkt te ontbreken.”

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 6 maart 2017
    • Innovatie
      • 37977
      • 6

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you