-
Interne communicatie bij verandermanagement begint met de waarom-vraag
Iedereen is anders. Een cliché, maar essentieel voor het communiceren van de juiste boodschap. De uitdaging is om deze boodschap te communiceren aan de juiste doelgroep, op het juiste moment en via het meest effectieve kanaal. Bij een verandermanagementproject voer je een verandering door met een duidelijke bestemming. Deze bestemming moet door iedere doelgroep worden behaald, maar je moet wel weten wat hun informatiebehoefte is. In dit artikel zetten we uiteen hoe de 'Start with why'-theorie van Simon Sinek wordt toegepast binnen interne communicatie.
-
Zo bepaal je de grootte en complexiteit van je interne verandertraject
We zien momenteel allemaal hoe ongelofelijk moeilijk effectief communiceren is. De urgentie om ons gedrag te veranderen is vanwege de covid-19 epidemie extreem hoog. We hebben ook te maken met een brede doelgroep waarbij iedereen anders met informatie om gaat. Denk hierbij aan ouderen, mindervalide personen en jongeren. Het realiseren van een gewenst gedrag blijkt ontzettend moeilijk te zijn. In dit artikel wil ik een aantal praktische handvatten geven zodat je de complexiteit en grootte van jouw interne verandertraject kunt inschatten.
-
Handig! Checklist voor interne communicatie bij verandermanagement
We kennen ze allemaal: de jaarlijkse marketing- en communicatielijstjes. Graag pleit ik nu al om in de top-5 het belang van je interne klant terug te laten komen. Naast dat we meer remote werken, gaan de marktontwikkelingen alleen maar sneller. We moeten dus beter innoveren om te concurrentie voor te blijven.
-
De nieuwe realiteit in marketingleiderschap
De kortetermijn-crisisdruk en de door adrenaline gedreven actiemodus zijn zó stevig, dat het iedere zinvolle marketingdiscussie frustreert. In deze tijd moet je als marketeer de discussie leiden, de kaasschaaf hanteren en vooroplopen in de transitie. Maar waar marketeers zich vaak bijzonder goed kunnen verplaatsen in de externe klant is de verdiepingvaardigheid naar de interne klant soms bedroevend mager. En daar komt het wel op aan, bij dapper marketing leadership.
-
Hoe verhalen richting geven aan organisatieverandering
Met verhalen geven we onze wereld vorm, vaak zonder dat we het doorhebben. In deze serie interviews gaan we op zoek naar de rol van verhalen in verschillende werkgebieden. Deze keer: een ontmoeting met strategisch mentor Yvette van Aarle, gespecialiseerd in de inzet van verhalen bij verandermanagement. “Werken vanuit het veranderverhaal geeft een helder vertrekpunt aan organisatieverandering.”
-
De marketeer als verandermanager
Marketing neemt in de meeste organisaties een nogal centrale rol in. Niet dat alles om marketing draait, maar de afdeling of 'de functie' is voor veel bedrijven een soort baken van vooruitgang: nieuwe markten, nieuwe kansen, nieuwe concurrenten, nieuwe proposities, nieuwe campagnes, nieuwe methoden. De blik is veelal gericht op nieuw. Verandering is our middle name. Nu is verandermanagement een vak apart, maar een beetje kaas moet iedere marketeer er wel van hebben gegeten.