-
Social media in Nederland 2019: Facebook verliest ruim half miljoen gebruikers
Ruim een half miljoen Nederlanders (640.000) is het afgelopen jaar afgehaakt van Facebook. In 2017 stopten al veel jongeren, maar nu daalt het gebruik over de hele linie. WhatsApp en Instagram schreven beiden groene cijfers en zorgen dat de positie van moederbedrijf Facebook stabiel blijft. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Social media in Nederland 2018: uittocht van jongeren op Facebook
De onderbuik riep het al langer, maar nu is het voor het eerst ook overtuigend aangetoond in de data: jongeren keren Facebook de rug toe. Het dagelijks gebruik van Facebook onder jongeren neemt sterk af, ten faveure van met name Instagram en Snapchat. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.
-
Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren
Snapchat en Instagram zijn mede door de grote populariteit onder jongeren het afgelopen jaar flink gegroeid in Nederland. Instagram is op de ranglijst van meest gebruikte social media in Nederland zelfs Twitter gepasseerd. Dat blijkt uit het 'Nationale Social Media Onderzoek 2017' van Newcom Research. Het gebruik van Twitter daalde echter niet, het gebruik bleef het afgelopen jaar gelijk. Het gebruik van Facebook groeide door een toename van het aantal ouderen, het aantal jongeren neemt af.
-
Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer
Het nieuwe jaar is begonnen! Een jaar vol mooie marketingplannen. Mijn goede voornemen heb ik alvast kracht bij gezet door jou als collegamarketeer een handje te helpen: ik heb alle cijfers over het socialmediagebruik wereldwijd én in Nederland op een rijtje gezet. Here we go!
-
De laatste cijfers van het socialmediagebruik in Nederland
Voor de productie van het hoofdstuk over socialmediamarketing in het nieuwe Marketingfacts Jaarboek was het weer tijd voor een update van de cijfers over het gebruik van social media in Nederland. In de ontwikkeling van de cijfers lijken twee trends zichtbaar. Allereerst stabiliseert het gebruik van de grote sociale media. Daarnaast is er sprake van een versplintering: mensen gebruiken steeds meer social media tegelijk, die op hun beurt elk een bepaalde behoefte vervullen.
-
Tumblr vs. Facebook: de verschillen in de ogen van jonge gebruikers
Tumblr doet het goed als je naar de cijfers kijkt. Sinds de oprichting in februari 2007 zijn er 60 miljard berichten in meer dan 135 miljoen verschillende blogs gepost. In Nederland heeft het platform per maand meer dan 1,7 miljoen unieke bezoekers, die goed zijn voor meer dan 95,7 miljoen pageviews. Het lijkt erop dat we in de 'social' wereld rekening moeten gaan houden met Tumblr, dat recentelijk is overgenomen door Yahoo. Ze betaalden 1,1 miljard dollar voor het microblogplatform. Door de overname heeft Tumblr in ieder geval veel aan naamsbekendheid gewonnen, ook al is niet iedereen even gelukkig met Yahoo aan het roer. Maar wat is Tumblr nou precies en wat zijn de verschillen met de socialmediagigant Facebook in de ogen van de gebruikers van Tumblr? We vroegen Tess en Anouk, twee jonge Tumblr-gebruiksters van 19 en 22 jaar, naar hun mening over Tumblr en de verschillen met andere sociale media.
-
Alle cijfers over het socialmediagebruik in Nederland medio 2013
Het is alweer even geleden sinds ik de laatste update heb gedaan van de cijfers van socialmediagebruik in Nederland en wereldwijd, maar hier zijn ze dan weer. In de tussentijd is Facebook doorgegroeid naar 1,155 miljard gebruikers, heeft Yahoo Tumblr overgenomen en is de populariteit van messaging-apps zoals WhatsApp enorm toegenomen. Weet je aanvullende of meer recente cijfers? Laat het weten in de comments!
-
Social media in Nederland: de halfjaarcijfers van 2012
Nu de vakantie bijna op z'n einde loopt en de eerste helft van 2012 voorbij is, is het hoog tijd om de huidige stand van het social media gebruik in Nederland op een rijtje te zetten. Aan de hand van de comScore-cijfers proberen we door de seizoensinvloed heen te prikken, en zien we onder andere dat vanaf volgende maand Hyves minder maandelijkse bezoekers zal ontvangen dan Twitter. In juni 2012 ontving Hyves 4,3 miljoen unieke bezoekers, Twitter ontving er 200.000 minder. Wereldwijd zorgt Instagram voor de meest indrukwekkende cijfers. Het fotonetwerk groeide binnen een half jaar van 27 miljoen leden (maart) naar 80 miljoen in augustus.
-
Mannen komen van Google+, vrouwen zitten op Tumblr
Vrouwen brengen hun tijd online flink anders door dan mannen. Zo blijkt uit de webbezoekcijfers van comScore van mei. De cijfers geven inzicht in welke categorieën websites en "webproperties" het meest bezocht werden door de vrouwen van Europa. Opvallend blijkt Tumblr.com erg populair onder vrouwen, die samen goed waren voor 69% van de tijd die op dit populaire social network werd doorgebracht. Verder blijkt dat online shoppen erg populair is onder vrouwen. Zo is het aandeel vrouwen in categorien als Geuren/cosmetica (71%), Kleding (67%) en Postorderbedrijven (65%) hoog.