-
Data driven politieke marketing: het staat nog in de kinderschoenen
Honderden pagina’s werden geschreven over Hillary Clinton en Donald Trump. Na de, voor ons misschien onverwachte, overwinning van Trump (die naadloos Byron Sharp’s How Brands Grow leek te volgen), keken velen naar de communicatiestrategie. Ook via digitale kanalen zou Trump de strijd hebben gewonnen. Maar is dat wel zo? Wat deed Trump dan precies online? En hoe verhoudt dat zich tot de digitale campagne van Hillary Clinton? In welke mate kan je stellen dat het hier om state-of-the-art data driven digitale marketing gaat?
-
Waarom de aanval op de media een serieuze bedreiging is, niet alleen voor journalisten
Nepnieuws, alternative facts en een persconferentie van het Witte Huis waar CNN en The New York Times werden geweigerd. Als oud-journalist en pr-adviseur houdt het me mateloos bezig. Niet alleen beroepsmatig, maar ook als verontruste burger.
-
Het ministerie van bullshit
Tijdens de inauguratie van president Donald Trump werden twee foto’s als een lopend vuurtje online verspreid. Te zien was hoe de opkomst van het aantal mensen bij de installatie van Obama in 2009 vergeleken werd met die van Trump. In een oogopslag wordt duidelijk dat de opkomst bij Trump beduidend lager was. Ook werden er cijfers aan de hand van luchtfoto’s bekend gemaakt: in 2009 kwamen 1.800.000 mensen opdraven, in 2013 zo’n 1.000.0000 en in 2017 slechts 250.000.