-
ReclameReview: #WelkomteruginNL, wordt de doelgroep hier warm van?
De toerisme- en gastvrijheidssector zijn, zoals we allemaal weten, hard getroffen door de coronacrisis. Maar na een moeilijke periode ontvouwen zich langzamerhand weer mogelijkheden voor de sector. De campagne ‘Welkom terug in Nederland’ roept op om op ontdekkingsreis te gaan in Nederland.
-
Hugo van Donselaar (Campspace): ‘Toerisme moet echt veranderen’
Overvolle steden, onder de voet gelopen attracties, enorme mensenmassa’s waardoor je de schoonheid van een plek niet meer kunt zien of ervaren. Het zijn uitwassen van het hedendaagse toerisme. Dat moet anders, meent Hugo van Donselaar. Samen met drie partners startte hij ruim drie jaar geleden Campspace, een vraag- en aanbodplatform waar particulieren of kleinschalige kampeer-initiatieven hun plekken kunnen aanbieden. Het platform telt inmiddels zo’n 1.300 aanbieders in binnen- en buitenland.
-
Wees een Floortje! Corona biedt toerisme deze zomer kansen in eigen land
Als een olifant in een porseleinkast houdt de coronacrisis huis in de Nederlandse vakantiesector. Ook de meivakantie valt in het water. Wel lijken we komende zomer massaal in eigen land te blijven. Zijn vakantieregio’s en steden daar op voorbereid? Een rondgang langs ruim veertig organisaties gespecialiseerd in bestemmingsmarketing wijst uit dat er nog veel werk aan de winkel is.
-
Destination Marketing 3.0: stop het junkfood-toerisme!
Door het coronavirus reizen we even niet, maar de reisbranche moet evengoed blijven nadenken over toekomstscenario's. Eerder deze maand is op het congres Historical City 3.0 in Krakau een radicale strategiewijziging voor Destination Marketing Organisations (DMO's) belicht. "Consumenten moeten overtoerisme gaan zien als junkfood." Ook Nederlandse steden kunnen hiermee aan de slag. "De coronacrisis gaat voorbij, maar zal enorme impact hebben op de sector."
-
Wat travel- en city-marketeers kunnen leren van Bhutan
De dingen die ons drijven in onze snelle westerse wereld staan in schril contrast met de weg naar geluk en vrede die de Bhutanezen volgen. Die speciale focus trekt toeristen, maar wel precies de toeristen die Bhutan wil trekken. In alle opzichten werkt die aanpak goed. Een gesprek met Damcho Rinzin, hoofd van de Tourism Council of Bhutan, vol tips en learnings voor de beste bestemmingsmarketing.
-
Jeroen van Velzen (Roadmap) dwingt innovatie af in reiswereld
Wie voor zijn werk reist, krijgt nog vaak informatie uitgeprint mee. "Dat werkt prima, maar het probleem is dat die informatie statisch is. De Roadmap-app begrijpt hoe laat de vlucht gaat, wat de verkeerssituatie is, waar het hotel ligt en hoe je je namens het bedrijf moet gedragen: dus veilig, niet te veel geld uitgeven en leren van je collega’s", aldus Jeroen van Velzen, CEO en co-founder van Roadmap.
-
Jelle Bekirovic (FlyGRN): “Steeds meer toeristen zullen het milieu meenemen in hun reiskeuzes”
Een jaar geleden begon Jelle Bekirovic met FlyGRN, een zoekmachine voor vliegtickets met standaard compensatie van CO2-uitstoot. Op de Vakantiebeurs won hij hiermee 'Het Beste Reisidee 2019' en sindsdien timmert hij flink aan de weg. Een interview met een groene ondernemer pur sang over duurzaamheid in travel, het spanningsveld tussen ideële en commerciële doelstellingen, en affiliate marketing.
-
Steven van der Heijden (Corendon): “Technologie gaat de reisbeleving persoonlijk maken”
Technologie gaat helpen reizigers een persoonlijke reisbeleving te geven, volgens Steven van der Heijden, ceo van Corendon. Zeker omdat het niet haalbaar is dat allemaal door hostessen te laten gebeuren. Maar dat personaliseren is vanwege de benodigde koppelingen in technologie en systemen een flinke uitdaging voor de reisorganisatie. Een interview over de uitdagingen waarvoor marketeers zich gesteld zien - in de reiswereld en daarbuiten.