-
Bewust bezorgd: e-tailer, sta op en beloon de consument
De omzet van de Nederlandse e-commercemarkt is in 2018 weer met 10 procent toegenomen. Vandaag besteld en morgen gratis geleverd is de standaard geworden. Niet goed, dan gratis retour. De consument is verwend geraakt. Tegelijkertijd heeft de e-commercesector zich gecommitteerd de CO2-uitstoot van transport te verlagen om zo klimaatverandering te beperken. Er zullen nieuwe manieren gevonden moeten worden om de steden schoner te bevoorraden en bewust gedrag te belonen.
-
Webwinkel Vakdagen 2019: online retail moet duurzamer
Duurzaamheid was een hot topic op de Webwinkel Vakdagen. Daar waar de kritische consument zich zorgen maakt over het milieu en denkt dat vrijwel alle bestelbusjes rondrijden voor webshops (fact-check: nee, slechts 4 procent!), is een tegengeluid welkom. Dat tegengeluid heet Bewust Bezorgd. Tegelijk ging het over veel meer in Jaarbeurs Utrecht. Een overzicht van de laatste trends.
-
Het CBS duwt retailers in een misschien wel onverantwoorde richting
De omzet in de detailhandel groeit, volgens CBS. En "nagenoeg alle groei in de Nederlandse detailhandel afkomstig is van de online activiteiten van webwinkels en van winkels in de winkelstraat die ook online producten verkopen". Het bericht wordt gretig gedeeld, terwijl bewijs ervoor ontbreekt. En daarmee duwt het CBS, met wat steun van instanties als Thuiswinkel.org en goeroes als Cor Molenaar, de Nederlandse retailers in een onverantwoorde richting.