-
Vijf redenen waarom je alle marketingtrends voor 2020 het best kunt negeren
Virtuele influencers. Voice search. Hypertargeting. Chatbots. TikTok. Je zou wel gek zijn als je deze marketingtrends voor 2020 over het hoofd zou zien. Althans, als je het vooral belangrijk vindt om mee te praten over de laatste trends – wat, zo lijkt het, een populaire aangelegenheid is in marketingland, getuige het aantal voorspellingen dat rond deze tijd van het jaar wordt verkondigd. Maar doe je er werkelijk verstandig aan om veel aandacht aan deze jaarlijkse trendoverzichten te besteden? Ik denk van niet. Sterker nog: ik denk dat ze je vaak eerder op het verkeerde spoor zetten. En wel om de volgende vijf redenen.
-
Constantijn van Oranje (TechLeap): “Impuls nodig voor startup-scene in Nederland”
Onder de naam TechLeap krijgt StartupDelta dit jaar een nieuwe impuls. Een gesprek met prins Constantijn van Oranje, de speciale gezant van de startup-sector in Nederland, over innovatie, unicorns en het mondiale spel.
-
Future Port Prague brengt digitale toekomst dichtbij
De wereld gaat disruptief veranderen, dat weten we allemaal. Maar hoe dan precies? Eerder deze maand probeerde Future Port Prague antwoord te geven op die vraag. Niet alleen door het over digital en tech te hebben, maar ook door uitstapjes te maken naar zeer uiteenlopende sectoren, van food en recruitment tot de medische wetenschap. “Think about significance, not about success.”
-
De plug&play-organisatie: digitaal transformeren bij Philips
In amper tien jaar transformeerde elektronicabedrijf Philips tot een digitaal zorgtechnologiebedrijf dat kan concurreren met ICT-giganten als Google, Microsoft en IBM. Dat deed het door zich radicaal te concentreren op kernactiviteiten en voor het overige snel en slim voort te bouwen op het werk van anderen, of in digitale termen: slim in te pluggen op de platformen van anderen. Dit is hoe Philips een plug&play-organisatie werd.
-
De marketing van Uber
Uber, een merk waar veel over wordt gepraat, maar dat zelf weinig meepraat. Uber’s Head of Marketing Patrick Stal geeft ons een kijkje in de wereld van het internationale merk. Wat zijn de ontwikkelingen en ambities van de organisatie?
-
DMEXCO 2018: zeven takeaways voor elke marketeer
Afgelopen week stond ik op DMEXCO, de grootste technologiebeurs voor marketeers in Europa. In een volle Koelnmesse konden beursbezoekers zich laten inspireren door de nieuwste vindingen van techneuten en de laatste inzichten van marketinggoeroes. In zo’n omgeving kan ik het niet nalaten om ondanks mijn drukke schema als standhouder even een ronde langs de velden te maken. Wat zijn de belangrijkste takeaways van deze belangrijke vakbeurs?
-
B. Amsterdam: school voor startups en platform voor groei
Wie bij B. Amsterdam binnenstapt, ziet en voelt direct dat er op een andere manier zaken wordt gedaan dan in een gemiddeld kantoorpand, een paar kilometer verderop aan de Zuidas. Dit is het domein van de start-ups en hun scene. Wat is het verhaal achter deze oude IBM-locatie? Ronnie Overgoor in gesprek met Ricardo van Loenen, CEO en mede-oprichter van B. Building Business.
-
QR-code: terug van weggeweest of nog steeds zó 2015?
Op LinkedIn kwam ik deze week een berichtje tegen van iemand die haar eigen QR-code op LinkedIn had gevonden en deze wilde inzetten bij sollicitaties. Handig om hem op je CV te zetten zodat potentieel nieuwe werkgevers makkelijk en snel naar je profiel kunnen gaan. Al snel ontstond er discussie over de QR-code. Een groot deel van de reacties ging over het feit dat de QR-code zó 2015 was en vooral ook heel erg omslachtig zou zijn. Maar is dat wel echt zo? Wat zijn de mogelijkheden en waarvoor worden QR-codes tegenwoordig ingezet?
-
Paul Manuel (Dept): “Zo zet je jezelf internationaal op de kaart”
Paul Manuel is oprichter van Dept, de digitale bureaugroep die op dit moment een stormachtige groei doormaakt. In zijn eigen woorden omschrijft hij zijn bedrijf als een creatief technologiebedrijf. Wat kunnen we leren van deze ervaren vakman?
-
The Next Web: deze vier verhalen had je niet mogen missen
Slechte content, de aandachtscrisis, ontrouw personeel en ontsnappen aan een krimpmarkt. Hoe pak je dat aan? Op TNW vertellen VICE, Nir Eyal, Emerging Media en Logitech hoe ze dit doen en waarom dit interessant is voor jou als marketeer. Spoiler Alert: met design, door onafleidbaar te zijn, met verhalen en met toffe content.
-
The Next Web: marketing door niet-marketeers
The Next Web Conference is de belangrijkste hotspot in Nederland voor marketeers. Hier geen Kotleriaanse goeroe-marketeers, creaties die als heilig worden vereerd, of online marketing-tactici. Wel vind je op de TNW een indrukwekkende overeenstemming over dé manier waarop je zou moeten werken, over de waarde van cultuur en over hoe anderen vanuit hun skill-sets marketing bedrijven. The Next Web is daarmee een prachtige blik in de toekomst voor veel marketeers en het laat je afvragen waar we het best waarde toevoegen.
-
De beste martech-software kiezen: zo doe je dat
Er wordt volop software ontwikkeld om de digitale klantrelatie beter te kunnen aangaan, om marketing beter meetbaar te maken en als hulpmiddel voor snelle groei. In een vorig artikel schreef ik al over de explosie van marketingtechnologie. Marketeers vragen zich af waar ze goed aan doen. Springen we bovenop elke innovatie, of wachten we tot innovaties zijn doorgedrongen tot de software die we al gebruiken?
-
Ger Baron (CTO van Gemeente Amsterdam): “Hoe gaan we van overheid naar GovTech?”
Toen Ger Baron in 2014 begon als CTO van Gemeente Amsterdam was zijn rol vooral die van onderzoeker. Met behulp van een klein team onderzocht hij wat de hoofdstad moest doen met de technologische innovatie die op de stad af kwam. Inmiddels bestaat het team uit vijftig mensen en is het werk verbreed van onderzoek naar uitvoering. "Wat is de rol van de overheid in deze digitale tijd?"
-
De week op social: gratis reclame op Snapchat, Google lanceert adblocker en zoeken naar Stories
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met ditmaal het volgende nieuws: gratis adverteren op Snapchat, Google blokkeert advertenties, Stories vindbaar via Google, nieuwe foto-tool voor Facebook Stories en lokaal brekend nieuws op Twitter.
-
De week op social: Instagram krijgt deelknop, Snapchat lanceert event-lenzen en Twitter blijft kort
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: tweets blijven kort ondanks de introductie van 280 karakters, Instagram krijgt Cinemagraph-feature en 'regram-knop', Snapchat biedt event-specifieke gezichtslenzen en webwinkels kunnen collecties verkopen op Instagram.