-
Omarm de verschillen tussen mannen en vrouwen
We kennen allemaal voorbeelden van de verschillen tussen vrouwen en mannen vanuit eigen observaties, maar de feiten zeggen ook genoeg. Mannen en vrouwen zijn niet hetzelfde. Toch is er een beweging gaande: de tweedeling man-vrouw ligt onder vuur en genderneutraliteit moet de norm worden. De media besteden veel aandacht aan het streven om traditionele rolpatronen te doorbreken, en het zal niet voor het eerst zijn dat aandacht omgezet wordt in werkelijke veranderingen. Zodra een zo'n ontwikkeling zichtbaar wordt, zal marketing (moeten) volgen.
-
Boys will be boys? Hoe kinderen naar sekse-stereotype reclames kijken
‘Laat jij jouw jongen genoeg jongen zijn?’ luidt de nieuwste campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame). Met de campagne wil SIRE ouders en andere opvoeders aan het denken zetten over hoe ze met jongens omgaan. Jongens zouden te veel afgeremd worden in hun gedrag en meer ruimte moeten krijgen om te leren door te proberen. Er is veel kritiek op de campagne. Het zou stereotiep gedrag aanmoedigen, doordat de traditionele norm dat jongens ‘stoer’ en ‘mannelijk’ moeten zijn bekrachtigd wordt. Interessant, want reclamemakers liggen om die reden al jaren onder vuur. Door de afbeelding van jongens als stoere ridders en meisjes als schattige prinsessen zouden zij stereotiep gedrag versterken. Maar wat vinden kinderen zelf eigenlijk van sekse-stereotype beelden in reclame?