-
Drie redenen om die mooie marketingsoftware nog even niet aan te schaffen
Op het gebied van marketingsoftware is het internet inmiddels een soort luilekkerland. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn 27 verschillende tools voor, met allemaal hun kwaliteiten en hele aantrekkelijke gratis proefversies waar je makkelijk hele dagen mee kunt prutsen. Maar welke tools heb je nou écht nodig? Het is voer voor eindeloze discussies en dure consultancytrajecten. Drie redenen om die shiny software-tool nog even niet aan te schaffen.
-
Ton Roosendaal (Blender.org): “Door faillissement werd Blender open source”
Ondernemen gaat niet altijd over rozen. Daar kan Ton Roosendaal van Blender over meepraten. Hij had in de jaren negentig een animatiestudio, de tijd dat een goede 3D-computer nog 60.000 gulden kostte. "De software daarvoor kostte 30.000 gulden. Toen dachten we: we gaan de software zelf wel schrijven. Eerst bouwde ik wat kleinere tools en een aantal jaren later heb je het dan goed voor elkaar." Zo goed dat zijn bedrijf veel geld waard bleek. Een investeringsfonds was bereid er 4,5 miljoen in te stoppen, maar daarmee begon de ellende.
-
De beste martech-software kiezen: zo doe je dat
Er wordt volop software ontwikkeld om de digitale klantrelatie beter te kunnen aangaan, om marketing beter meetbaar te maken en als hulpmiddel voor snelle groei. In een vorig artikel schreef ik al over de explosie van marketingtechnologie. Marketeers vragen zich af waar ze goed aan doen. Springen we bovenop elke innovatie, of wachten we tot innovaties zijn doorgedrongen tot de software die we al gebruiken?
-
Bas van der Veldt, CEO van Afas Software: “Stop met mailen, we zijn niet te koop!”
Bas van der Veldt leidt Afas Software door 'zo min mogelijk leiding te geven'. Hij onderschrijft het credo van zijn vader: ondernemen is entertainen. De 'big hairy audacious goal' van Afas gaat voor hen verder dan software: "We willen Nederland beter laten ondernemen. Beter, leuker, efficiënter, winstgevender maar ook meer MVO. Daarbij is software ons middel."
-
De explosie van (Nederlandse) marketingtechnologie
Marc Andreessen schreef in 2011 een baanbrekend artikel voor The Wall Street Journal: ‘Why software is eating the world’. Het belang van software wordt groter. En of we het willen of niet, software neemt een steeds grotere plaats in ons leven in: het internet of things, de mobiele apparaten die we met ons meedragen en natuurlijk de zelfrijdende auto worden allemaal aangestuurd door software.
Ook voor marketeers wordt software steeds belangrijker, omdat het meer en meer gaat om het leveren van een goede klantervaring bij elk klantcontact. En die klantcontacten zijn vaker digitaal. Marketinginzet is beter meetbaar, waarvoor we software inzetten. Omdat de wereld van de marketeer door al die digitale technologie complexer wordt, is er ook veel vraag naar software-hulpmiddelen voor marketeers.
-
Marketing automation: zonder basiskamp haal je de top niet
Goed uitgevoerde marketing automation is een effectieve klanten- en omzetmachine. Maar door de veelheid aan tools en touchpoints raken veel organisaties het overzicht al snel kwijt. En daarmee gaan ook de benefits van de investeringen en inspanningen verloren. Daar valt gelukkig wat aan te doen. Wie zijn prospect of klant door en door kent, kan zijn marketingactiviteiten via marketing automation naadloos laten aansluiten op hun behoeften. De complexiteit is echter met de jaren toegenomen. Consument en bedrijf komen elkaar in diverse stadia tegen via verschillende touchpoints, zoals e-mail, webverkeer, telefonisch, chatbots en social media. Daarnaast leveren zaken als salesactiviteiten, webanalytics en marketingcampagnes allerlei relevante data op.
-
Marketing automation en het ‘Magic Quadrant’: waar is de magie?
Als marketeer zit je vandaag de dag in een rollercoaster. Kwijnende loyaliteit bij je eigen klanten door het grote aanbod, zowel on- als offline. Het grote aantal kanalen dat je tegenwoordig moet managen. De concurrentie die niet stil zit en soms uit onverwachte hoek komt. Werk aan de winkel, dus. Weg van silo’s als e-mailmarketing, het is tijd om die silo’s te verbinden. Tijd voor marketing automation. Het ‘Magic Quadrant’ is je leidraad. Maar … is die wel zo magisch?