-
Hoe meet je ROI bij influencer-marketing?
De laatste, meest belangrijke stap van elke influencer-marketingcampagne is het analyseren van de resultaten. Dit helpt jou bij het bepalen van de juiste influencers en de hoogte van het budget voor de volgende campagne. Hoe doe je dit? En welke data moet je hiervoor gebruiken? Dat hangt af van het doel!
-
Droom niet alleen over employee advocacy, ga ermee aan de slag
Waar employee advocacy tot voor kort nog als een trend werd gezien, is het nu echt tijd het te integreren in de bedrijfsplannen. In de ideale wereld houden werknemers van hun collega’s en bedrijf en raken er op social media niet over uitgepraat. Voor veel bedrijven een droom, maar dat hoeft het niet te blijven als je investeert in een goed employee advocacy-plan, een van de vele tools die er inmiddels op de markt zijn en de personal branding van werknemers. Als mensen zelf actief op social media het bedrijf promoten is het zoveel overtuigender dan elke andere vorm van marketing. Hoe ga je aan de slag en hoe krijg je management mee?
-
Podcast-interview Elja Daae (Super Social): “Juist nu behoefte aan boek over social media”
Vandaag in De Namarama Show een interview met Elja Daae – fantastische achternaam by the way, die je uitspreekt als 'doo'. Waar dat vandaan komt hoor je natuurlijk in de podcast. Ze is de schrijfster van enkele boeken en haar derde is nét uit: 'Super Social'. Elja blogt, schrijft en geef social media-trainingen. Nu deelt zij al haar kennis in dit superinteressante boek.
-
Social media contentstrategie: typen berichten en hun effect
Voor veel bedrijven is het een blok aan het been: social media. Je moet er iets mee, want je kunt er op kostenefficiënte wijze een hoop mensen mee bereiken. Mits je het goed doet dan, want door het gemak van social media is de competitie ook enorm. Ieder bedrijf strijdt met de berichten om de aandacht van de consument. Dat verhoogt de druk om goede berichten te (blijven) plaatsen. Berichten die werken. Maar hoe zien die berichten eruit? Hoe ontwikkel je nu die doeltreffende contentstrategie? Daarvoor is het handig om inzicht te hebben in welke soorten berichten leiden tot welke soorten effecten.
-
GroenLinks blikt terug op de ‘Facebookverkiezingen’
Sybren Kooistra is als digitaal strateeg verantwoordelijk voor social media bij GroenLinks. Ruim een jaar geleden sloot hij zich eerst twee maanden op om te kijken hoe social media werkt en te kijken hoe andere politieke partijen het gebruiken. Vervolgens bouwde hij een team om hem heen en werkte hij een half jaar lang toe naar de Tweede Kamerverkiezingen. In De Social Podcast van AD.nl vertelt hij over de rol van social media in de verkiezingen.
-
Waarom medewerkers soms niet meedoen
De meeste merken worden geboren op de tekentafel. Door marktonderzoek, strategische visie of zelfstudie wordt een merk volledig uitgedacht en opgebouwd. Maar om een succesvol merk neer te zetten, heb je de betrokkenheid van je medewerkers nodig. Zij zijn degenen die de belofte van het merk waar moeten maken in gedrag, producten en diensten. Als manager moet je er dus voor zorgen dat de waarden van jouw medewerkers passen bij de waarden van jouw merk (zie ook SWOCC publicatie 64 ‘Waarden aan het werk’). Hierbij is het vooral van belang dat medewerkers betrokken zijn bij de ontwikkeling van het merk. Om dit laatste te realiseren, biedt social media uitstekende kansen, maar in de realiteit worden deze kansen zelden benut.
-
Factcheck: kan Facebook je emoties lezen?
In de Volkskrant van 27 juni verscheen een alarmerend bericht: Facebook zou ‘emotietargeting’ inzetten. Door je gedrag te volgen op het platform, zou Facebook jouw emoties kunnen doorgronden. Om vervolgens genadeloos toe te slaan als je je ‘gestrest’, ‘verslagen’, ‘bang’ of ‘nerveus’ voelt. Liefdesverdriet? Hop, een Magnum in je tijdlijn. Boos? Dit nieuwste deathmetal-album al beluisterd?
Het artikel bespreekt vooral de gevolgen voor privacy en de wenselijkheid van emotietargeting. Een belangrijke vraag komt echter niet aan de orde: hoe betrouwbaar is die ‘emotiedetectie’ nou eigenlijk?
-
De week op social: slimmer netwerken op LinkedIn, bots vinden in Messenger, redesign Google Nieuws
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: LinkedIn rolt nieuwe netwerkfeatures uit, Google's software neemt je doodles over en rolt redesign van Google Nieuws uit, Facebook beperkt de mogelijkheid om linkpreviews te wijzigen, maakt de Messenger-assistent 'M' slimmer en maakt bots en bedrijven beter vindbaar en videochatten leuker,
-
De week op social: nieuwe tools voor Facebookgroepen, 5 AR-filters en Insta Live 24 uur beschikbaar
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Facebook rolt nieuwe tools uit voor groepbeheerders, voegt vijf nieuwe AR-filters toe aan je camera en geeft mensen in India meer controle over hun profielfoto, LinkedIn biedt de mogelijkheid om een afbeelding te plaatsen als reactie op een bericht en Instagram livevideo nu 24 uur beschikbaar in Stories.
-
De week op social: Instagram Messenger advertenties, Google Chrome Adblock & Snap’s Spectacles in NL
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Instagram lanceert Click to Messenger-advertenties, Google toont advertentieblokker voor Chrome, Snapchat Spectacles nu verkrijgbaar in Europa, Facebook test feature om editen van linkposts te blokkeren, Twitter voegt optie toe om DM's te filteren en Adobe lanceert gratis Scanapp voor iOS en Android.
-
De week op social: Twitter’s botmarketing, meer bereik op Insta via Stories op locatie en datagifjes
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Instagram's locatie-gebonden Stories verschijnen in Explore, Instagram maakt zoeken naar locatie-gebonden Stories mogelijk, Pinterest voegt autoplay video-advertenties toe aan de nieuwsstroom en zoekresultaten, Google lanceert eigen Data Gif Maker, Twitter voegt 239 nieuwe emoji's toe, Twitter introduceert Direct Message Cards voor marketing met bots en Pinterest Lens maakt visueel zoeken naar recepten mogelijk.
-
De week op social: Facebook strenger voor livevideo, Instagram’s FaceFilters, gesponsorde Snaplenzen
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Facebook hanteert strengere regels voor livevideo, Instagram introduceert FaceFilters, Pinterest biedt adverteerders meer opties, Instagram test locatiegebonden Stories, Snapchat lanceert gesponsorde wereldlenzen, YouTube gaat voor livevideo, Google voegt nieuwe features toe aan Photos en rolt settingsvariabelen voor analytics uit.
-
De week op social: fotofilters op LinkedIn, advertenties Facebookgroepen en een nieuwe YouTube-app
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: LinkedIn rolt filters uit voor je profielfoto, Facebook test advertenties in groepen, Facebook rolt stories verder uit, Snapchat lanceert Bitmoji-widget voor thuisscherm, Google introduceert berichtenapp zonder keyboard, YouTube stopt met annotaties, WhatsApp brengt tekststatus weer terug, YouTube lanceert nieuwe app Uptime en Facebook heeft nieuwe voorwaarden voor ontwikkelaars.
-
De week op social: Facebook, Pinterest en Snapchat ontwikkelen nieuwe features voor adverteerders
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met de nieuwsitems die de afgelopen week opvielen.
-
40 praktische tips voor het zakelijk succesvol inzetten van Pinterest
Pinterest kan grote potentie hebben voor jouw business mits je weet hoe je dit kanaal juist inzet. Een aantal weken geleden besloot ik voor een van onze klanten eens te gaan testen met Pinterest. Voorafgaand aan de daadwerkelijke uitvoering heb ik veel onderzoek gedaan. In dit artikel lees je niet hoe het platform werkt, maar geef ik je 40 praktische tips voor het zakelijk succesvol inzetten van Pinterest.