Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Sentimentanalyse

gerelateerde topics

  • wetenschap
  • twitter
  • swocc
  • imago
  • social media monitoring

sentimentanalyse experts


  • Aantal blogs: 2
  • Simon Slegers
    Aantal blogs: 1
  • Ronald Voorn
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Marketplace Manager Fanwear

    Marketplace Manager Fanwear

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Social media monitoring met sentimentanalyse? Liever niet!

    Social media monitoring met sentimentanalyse? Liever niet!

    Consumenten praten online graag en veel over merken. Zo delen ze positieve ervaringen met een merk via social media, maar klagen ze ook graag over slechte ervaringen. Als je systematisch in de gaten wil houden wat klanten online over jouw merk vertellen – zodat je mogelijk via webcare deel kan nemen aan de conversatie – bestaat er eigenlijk geen andere mogelijkheid dan gebruik te maken van één van de velen social listening-tools.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 14 juni 2019
    • Social media Customer experience
      • 20232
      • 0
  • Social media in de verzekeringssector: hoe scoren Nederlandse verzekeraars?

    Social media in de verzekeringssector: hoe scoren Nederlandse verzekeraars?

    Digitaal je gegevens aanpassen, online declaraties indienen of met een muisklik je polis wijzigen. Het zijn in de verzekeringssector al lang geen onderscheidende factoren meer. Maar technologische ontwikkelingen bieden ook andere mogelijkheden. Halen verzekeraars bijvoorbeeld al alles uit social media? Organisaties die social media gebruiken om bruikbare inzichten op te doen en ze vervolgens ook toepassen, kunnen het verschil maken met de concurrentie. Rond welke verzekeraar was het sentiment afgelopen jaar het positiefst? Welke wordt het meest besproken? Wij onderzochten hoe 64 verzekeraars ervoor staan op social media.

    Lees verder »
    • Simon Slegers (Coosto)
    • 14 september 2017
    • Social media Customer experience
      • 27040
      • 5
  • Zwarte Piet bewijst: boosheid wordt sneller gedeeld dan blijheid

    Zwarte Piet bewijst: boosheid wordt sneller gedeeld dan blijheid

    Bankiers die ons land bijna aan de rand van de afgrond hebben gebracht. De zeer hoge bonussen van de CEO’s. De soms maffe regels van de EU. Geld weggeven aan andere landen in Europa. Politici zoals Kathleen Ferrier die dankzij een verouderd regeltje nu tot haar pensioen van 10 jaar “wachtgeld” aan het genieten is in Hong Kong. Daar worden Nederlanders toch best wel redelijk verontwaardigd van. Maar als je aan Zwarte Piet komt, heb je de Nederlander pas echt bij de lurven. En al helemaal als de VN zich er ook mee gaat bemoeien, getuige het eclatante succes van de Facebook-pagina Pietitie. Bijna 2 miljoen likes in 3 dagen. Fan, Zhao, Chen en Xu, (2013), een aantal Chinese onderzoekers, voorspelden dit al in zeer recent artikel.

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht)
    • 25 oktober 2013
    • Contentmarketing
      • 15387
      • 4
  • Ja maar, wat zegt die consument nu eigenlijk?

    Ja maar, wat zegt die consument nu eigenlijk?

    Dankzij sociale media kunnen consumenten steeds sneller, makkelijker en op grotere schaal hun ervaringen met producten en diensten delen via word-of-mouth. Het wordt dan ook steeds belangrijker om deze word-of-mouth te monitoren en erop in te spelen. Dit kan zowel individueel (webcare) als meer collectief (sentimentanalyse). Je kunt daarbij natuurlijk analyseren wat de consument zegt, of welk gevoel (positief/negatief) eruit spreekt en zo tot hele bruikbare conclusies komen over je product, je klant en je kansen. Dergelijke analyses worden inmiddels gedaan door veel organisaties. In deze blog wil ik graag een lans breken voor de taalwetenschap en laten zien hoe inzichten over taalgebruik kunnen helpen om klanten beter te begrijpen. Want taal is belangrijk, blijkt uit onderzoek. Ik presenteer hieronder een kleine greep uit dit onderzoek.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 24 oktober 2013
    • Social media
      • 14448
      • 0
  • Mensen tweeten anders tegen je merk dan over je merk

    Mensen tweeten anders tegen je merk dan over je merk

    Toen de Nederlandse tennisser Robin Haase twee weken geleden negatief in het nieuws kwam vanwege een woede-uitbarsting tijdens een tenniswedstrijd in Rosmalen, gebeurde er online iets opmerkelijks. De situatie werd enorm veel betwitterd (wisselend positief en negatief), maar veel mensen die Haases Twitteraccount tagden (@robin_haase) waren opvallend positief. Ik vroeg me af: is de trend, dat we positiever tegen iemand praten dan over iemand, hetzelfde onder bekende Nederlanders en merken? Ik ging op onderzoek uit in Coosto en dat leverde interessante resultaten op!

    Lees verder »
    • Rens Dietz (Coosto)
    • 3 juli 2013
    • Social media Customer experience
      • 15229
      • 2
  • Storing ING leidde niet tot een negatiever online sentiment op de lange termijn

    Storing ING leidde niet tot een negatiever online sentiment op de lange termijn

    Begin april werd de ING getroffen door een aantal storingen. Uit het Social Insights Top-100 Merken onderzoek (Greenberry, 2013) bleek dat deze storing het meest besproken onderwerp op sociale media was in de afgelopen drie maanden. Maar heeft dat geleid tot een negatiever online sentiment rondom het merk ING? En wat is de waarde van online sentiment voor merken in het algemeen?

    Lees verder »
    • Jan-Willem van Beek (Greenberry)
    • 12 juni 2013
    • Social media Contentmarketing
      • 11350
      • 7
  • Menselijke vs. geautomatiseerde sentimentsanalyse: 0 - 1

    Menselijke vs. geautomatiseerde sentimentsanalyse: 0 - 1
    • Erik Tromp (Adversitement)
    • 4 december 2012
    • Social media Data analytics
      • 25056
      • 12

    Bij sentimentanalyse speelt het woord nauwkeurigheid altijd een hoofdrol. En wat blijkt? Geautomatiseerde sentimentanalyse scoort beter dan de menselijke beoordelingscapaciteiten. Maar hoe goed is de mens dan? Vaak wordt ervan uitgegaan dat mensen het sentiment in een tekst in 70% van de gevallen goed beoordelen. Dat getal wordt vaak gebruikt, maar het is lastig te achterhalen. Op Wikipedia wordt die 70% genoemd, maar er is geen citaat vemeld. En daarnaast, hoe representatief is dat getal voor voor tweets? Om die vraag te beantwoorden, organiseerde ik een maand geleden een experiment.

    Lees verder »
  • Wat is de toekomst van buzz- en sentimentonderzoek?

    Wat is de toekomst van buzz- en sentimentonderzoek?
    • Yoshi Tuk
    • 25 september 2012
    • Social media Data analytics
      • 28405
      • 6

    Ongeveer een week voor de verkiezingen ontstond er hier op Marketingfacts een kleine discussie naar aanleiding van de blogpost Buzzmonitoring? Cut the crap!. In het door Steven Jongeneel geschreven artikel werden belangrijke kanttekeningen geplaatst bij de vele duidingen van politieke buzz en sentiment. Met name het positioneren van deze data als onderzoeksresultaten en het klakkeloos overnemen ervan door de traditionele media haalde hij aan. Een interessante ontwikkeling volgde op de verkiezingsavond zelf.

    Hoe gebruikelijk de peilingen en de nieuwerwetse online voorspellingen ook zijn, er blijven zaken die niet of moeilijk te meten zijn. Zijn deze hoeveelheden sociale data wel te duiden? Geeft een sentimentanalyse een goed beeld van de stemming in het land? Is hierin nog onderscheid te maken tussen handmatige en automatische analyse? En, hoe zullen sentimentanalyses zich in de toekomst gaan ontwikkelen? Door mijn eigen verleden bij een monitoringpartij was ik benieuwd naar de visie van de verschillende (andere) partijen. Wat zijn overeenkomsten en waarin verschillen zij van elkaar? Ik vroeg het Buzzcapture, Finchline, Teezir en Tracebuzz. Coosto was niet in de gelegenheid inhoudelijk te reageren. Martijn Kriens (Upstream) heeft met hen de afgelopen tijd politiek onderzoek gedaan en komt wel aan het woord.

    Lees verder »
  • Het monitoren van de verkiezingen via social media

    Het monitoren van de verkiezingen via social media
    • Martijn Kriens (iCrowds)
    • 13 september 2012
    • Social media Data analytics
      • 25698
      • 4

    In mei en juni van dit jaar schreef ik een serie van drie blogposts over de politiek (1, 2, 3) hier op Marketingfacts. Mede op basis van deze posts heb ik voor RTL de politiek gevolgd op basis van de sociale media. Met behulp van Coosto heb ik analyses gemaakt van partijen, partijleiders, debatten en nog veel meer. Met deze posting willen we graag delen wat ons is opgevallen, wat we geleerd heb over de mogelijkheden en de onmogelijkheden van sociale media-monitoring.

    Lees verder »
  • Wat voor effect hebben debatten op het imago van een lijsttrekker?

    Wat voor effect hebben debatten op het imago van een lijsttrekker?
    • Maartje Verbakel (Coosto)
    • 4 september 2012
    • Social media Contentmarketing
      • 14654
      • 1

    De laatste tijd zijn de lijsttrekkers van de grote partijen veel in het nieuws. Veel berichten gingen over wat de lijsttrekkers gezegd hadden, of dit nu wel of niet waar was en of ze er stemmen mee zouden winnen of verliezen. Met het Carré-debat in het vooruitzicht gaan we eens kijken naar hun imago en de mogelijke reputatieschade die eerdere debatten veroorzaakt kunnen hebben.

    Lees verder »
  • Marketingfacts polst verkiezingssentiment namens RTL Nieuws

    Marketingfacts polst verkiezingssentiment namens RTL Nieuws
    • Bram Koster (Evolve)
    • 21 augustus 2012
    • Social media
      • 11225
      • 0

    Over iets meer dan drie weken staan we allemaal weer in het stemhokje voor de Tweede Kamer-verkiezingen (jij toch ook?). In aanloop naar die dag brengt Marketingfacts-collega en -blogger Martijn Kriens in het dagelijkse RTL-verkiezingsprogramma Wat Kiest Nederland een overzicht van de inhoud en stemming van de politieke discussies op sociale media als Twitter en Facebook. Welke partijen zijn onderwerp van gesprek, welke lijsttrekker is het populairst en wat zijn de trending politieke thema’s van de dag? Op Marketingfacts zullen we geregeld verslag doen van de analyses die Martijn maakt i.s.m. Coosto.

    Lees verder »
  • Sentimentanalyse: The Making Of ...

    Sentimentanalyse: The Making Of ...
    • Erik Tromp (Adversitement)
    • 27 juni 2012
    • Contentmarketing Data analytics
      • 15750
      • 0

    Enige tijd terug schreef ik al over de nauwkeurigheid en de toekomst van sentimentanalyse. Een korte kennismaking met een ongekend interessant nieuw werkterrein. Op dat stuk kreeg ik heel veel leuke reacties. Geïnteresseerde reacties, vaak met de vraag naar meer verdieping. Daarom nu een vervolg, met meer nauwkeurigheid over de nauwkeurigheid van sentimentanalyse. Hoe werkt het? Welke stappen doorloopt de methode en wat zijn de gevolgen als het binnen een van die stappen misgaat?

    Lees verder »
  • De nauwkeurigheid en toekomst van sentimentanalyse

    De nauwkeurigheid en toekomst van sentimentanalyse

    We kennen het allemaal. Je stuurt iemand een tekstberichtje – een sms, tweet of mailtje – en degene aan wie je het stuurde, begrijpt het verkeerd. Denkt dat je boos bent of dat je op heel iets anders uit bent dan daadwerkelijk het geval is. Het probleem: een verkeerde interpretatie. Dan hebben we het over de menselijke analyse van tekst. Hoe dicht zou automatische sentimentanalyse daarbij in de buurt komen? Kan een computer op basis van patronen en woorden een stukje tekst interpreteren? Hoe verhoudt de nauwkeurigheid zich ten opzichte van interpretatie door een mens? Het zijn intrigerende vragen. Zeker in de context van social media. Op dat vlak heeft zulke sentimentanalyse namelijk de toekomst. Kijk je naar tweets? Dan is een accuraatheid van bijna 70% mogelijk. Hier volgen het waarom en het hoe.

    Lees verder »
    • Erik Tromp (Adversitement)
    • 7 juni 2012
    • Social media Data analytics
      • 21385
      • 6
  • Wie wordt de nieuwe CDA-lijsttrekker volgens social media?

    Wie wordt de nieuwe CDA-lijsttrekker volgens social media?
    • Martijn Kriens (iCrowds)
    • 18 mei 2012
    • E-business Social media
      • 16126
      • 7

    Marketingfacts volgt samen met Coosto de verkiezingen in de aanloop naar 12 september. In deze tweede post over het monitoren van de verkiezingstijd op basis van sociale media gaan we ons wagen aan een eerste voorspelling. Gevaarlijk, maar we doen het toch: wie wordt de nieuwe CDA-lijsttrekker?

    Lees verder »
  • Sentimentanalyse: handmatig of automatisch?

    Sentimentanalyse: handmatig of automatisch?
    • Ivo Langbroek (Blauw Research)
    • 25 maart 2012
    • Social media
      • 29027
      • 14

    In social media analyses zijn we veelal op zoek naar de grootste criticasters en vanzelfsprekend de grootste enthousiastelingen van een merk, product, campagne of evenement. Om deze personen te vinden en vervolgens hun beweegredenen en argumenten te achterhalen, is het nodig om de verzamelde berichten in te delen in positieve, neutrale en negatieve berichten. Deze sentimentanalyses zijn een veelbesproken onderwerp. En er lijken twee kampen te zijn. Het ene kamp voert deze analyses met de hand uit. Het andere laat dit aan een computer over. Maar hoe verhoudt geautomatiseerd zich nu tot handmatige sentimentanalyse? Blauw Research en de Universiteit van Amsterdam sloegen de handen ineen en zochten het uit.

    Lees verder »
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you