-
Heeft B2B een blinde vlek voor marketing?
Tip voor vooral B2B-bedrijven: ga op zoek naar minimaal één non-Executive Director. Eentje met een achtergrond in marketing, media of psychologie om beter te begrijpen hoe besluiten tot stand komen. En zet gedragswetenschap in om die marketingtaal geschikter te maken voor de boardroom. Simpel: praat in de taal van finance en je hebt een ander gesprek.
-
Marketing en Sales, lekker stel
Iedereen die weleens in een organisatie heeft gewerkt waar een échte salesafdeling, of een salesteam, aan het eind van de funnel lonkt, weet dat er nogal wat culturele verschillen kunnen bestaan tussen ‘de marketing’ en ‘de sales’. Met name in bedrijven die zich richten op zakelijke klanten kun je bijna op de parkeerplaats al zien wie waar werkt. Althans zo luidt het vooroordeel, want in werkelijkheid is sales natuurlijk onderdeel – of misschien het doel – van het marketingproces.
-
Marketing in B2B is waardeloos als je niet naar het gehele salesproces kijkt
Het B2B-aankoopproces verandert en duurt steeds langer. Hierdoor verandert ook de rol van marketing. Kijk je als organisatie dan niet naar de integrale rol van marketing in het volledige salesproces, dan laat je verkoopkansen liggen. Vergeet niet dat marketing in B2B veel meer is dan alleen leads genereren: het is een belangrijk onderdeel in het vinden én binden van de juiste klant.
-
Een succesvolle sales-strategie anno 2019
Na de jaarwisseling is er bij elke organisatie volop aandacht voor het evalueren van het afgelopen jaar en het opstellen van plannen voor het jaar dat komen gaat. Hoe optimaliseren we verder om boven onszelf uit te stijgen? Een succesvolle sales-strategie vraagt om hand in eigen boezem en is voor een groot deel afhankelijk van evaluatie. Ook is het van belang goed te kijken naar veranderingen in het sales-landschap. Welke trends zijn er en hoe vertaal je die naar concrete acties dit jaar?
-
Waarom Flywheel-marketing beter werkt dan de marketingfunnel
Op 20 November 2018 13:05 uur shockeerde Brian Halligan, CEO van Hubspot, de marketingwereld met zijn artikel in Harvard Business Review, waarin hij het einde van de marketingfunnel aankondigde. De reden: "De funnel blijkt simpelweg niet effectief genoeg te zijn". Hoewel weinig marketeers zullen ontkennen dat het vandaag de dag moeilijk is om de aandacht van consumenten te vangen, is het opmerkelijk dat één van de grootste leveranciers van contentmarketing-software de funnel afserveert. Uiteraard om een nieuw concept te lanceren: het marketing-vliegwiel (Flywheel).