Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Reputatiemanagement

gerelateerde topics

  • reputatie
  • webcare
  • purpose
  • communicatie
  • public relations

reputatiemanagement experts


  • Aantal blogs: 3
  • Matthijs van den Broek
    Aantal blogs: 2
  • Martine Veldhoen
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Contentmarketeer/Tekstschrijver

    Contentmarketeer/Tekstschrijver

  • Directeur Citymarketing

    Directeur Citymarketing

  • Online Marketing Specialist

    Online Marketing Specialist

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • (Podcast) Betteke van Ruler: ‘Reputatie is geen kwestie van optellen’

    (Podcast) Betteke van Ruler: ‘Reputatie is geen kwestie van optellen’

    Onder druk wordt alles vloeibaar, ook als het gaat om de reputatie en het succes van organisaties. “Het maatschappelijk humeur kan eraan gaan morrelen”, aldus emeritus-hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement Betteke van Ruler. Zij ziet reputatie als een ecosysteem dat voor ieder bedrijf anders werkt. “Dat managen is ontzettend maatwerk.”

    Lees verder »
    • Stef Heutink (IVRM Reputatie)
    • 25 augustus 2020
    • Strategie Brand management
      • 7834
      • 0
  • Tien tips om aan een goede reputatie te werken

    Tien tips om aan een goede reputatie te werken

    Werken aan je reputatie is iets waar je doorlopend mee bezig zou moeten zijn. Het kost veel tijd en moeite om een goede reputatie op te bouwen, maar ze kan zo worden afgebroken. Dat hebben een aantal bedrijven ook gemerkt na hun veel bekritiseerde 'huftergedrag' tijdens de coronacrisis. Hoe bouw je een goede reputatie op?

    Lees verder »
    • Sander Vessies (Giftomatic)
    • 21 april 2020
    • Social media Brand management
      • 7364
      • 0
  • Wat kan een merk doen tegen negatieve media-aandacht?

    Wat kan een merk doen tegen negatieve media-aandacht?

    De coronacrisis is en wordt naast een maatschappelijke en economische crisis, ook een crisis op het niveau van individuele bedrijfsmerken – dat hebben organisaties als KLM en Hema op hun eigen manier al ondervonden. Negatief nieuws kan de reputatie van een merk ernstige schade toebrengen, omdat de meeste stakeholders hun informatie over bedrijfsmerken uit de media halen. Waarom heeft negatief nieuws zoveel impact? En wat kun je er tegen doen?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 16 april 2020
    • Media Strategie Brand management
      • 5910
      • 0
  • Marc Oosterhout (SIRE): ‘Reputatie wordt belangrijker dan marketing’

    Marc Oosterhout (SIRE): ‘Reputatie wordt belangrijker dan marketing’

    SIRE-voorzitter Marc Oosterhout, in het dagelijks leven directeur van reclamebureau N=5, voorspelt in de podcast OnBrandScan dat marketing steeds ondergeschikter raakt aan communicatie en reputatie. “Wat je als bedrijf voor de wereld wil betekenen, is veel breder en rijker dan alleen de focus op verkoop.”

    Lees verder »
    • Stef Heutink (IVRM Reputatie)
    • 12 april 2020
    • Advertising Contentmarketing Brand management
      • 11478
      • 2
  • Waarom mediaoptredens een kans zijn voor CEO’s

    Waarom mediaoptredens een kans zijn voor CEO’s

    Mediaoptredens: niet iets waar je als merk blij van wordt. De baas wordt vaak pas naar voren geschoven als er puin is om te ruimen. Een bedrijfscrisis? De CEO mag, nee moét, een verklaring afleggen. Dat kan anders: mediaoptredens (mits goed voorbereid) kunnen juist als positief ervaren worden. En belangrijker nog: het is van grote waarde voor het bedrijf.

    Lees verder »
    • Martine Veldhoen (LEWIS)
    • 5 november 2019
    • Contentmarketing
      • 8188
      • 1
  • Hoe je als merk kunt omgaan met activistische mediaprogramma’s

    Hoe je als merk kunt omgaan met activistische mediaprogramma’s

    Activistische media hebben de rol in de samenleving overgenomen van de maatschappelijke organisaties. Programma’s als Radar, Kassa, De Opstandelingen, Zembla en Argos tonen zich steeds meer als de belangenbehartigers van de Nederlandse burger. Een uitdaging voor merken, want een publieke schandpaal is lastig. Hoe ga je hier als merk het beste mee om? 

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 24 oktober 2019
    • Contentmarketing
      • 7200
      • 0
  • Reputatiemanagement, data en de taal van de C-suite

    Reputatiemanagement, data en de taal van de C-suite

    Reputatiemanagement wordt steeds uitdagender. We hebben te maken met een meer gepolariseerde wereld, verdeeld door feiten en fictie. Meningen zijn breed verspreid onder het publiek via platformen, zowel openbaar als privé. De tijd die per volwassene aan digitale media wordt besteed neemt voortdurend toe en mensen vertrouwen niet op wat er in de media wordt gezegd. Daarover ging het op de AMEC Summit in Praag. Een verslag.

    Lees verder »
    • Daniëlle Janssen (OBI4wan)
    • 18 juli 2019
    • Contentmarketing
      • 12712
      • 0
  • De ‘Catch 22’ van Corporate Responsibility-communicatie: van scepticisme naar vertrouwen

    De ‘Catch 22’ van Corporate Responsibility-communicatie: van scepticisme naar vertrouwen

    Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) lijkt tegenwoordig onmisbaar voor succesvolle organisaties. En hoewel veel organisaties de meerwaarde van MVO erkennen, zien we vanuit holistisch reputatiemanagement dat de betekenis van MVO veranderend is. Wat betekent deze veranderende rol van MVO voor de reputatie van jouw organisatie? En hoe implementeer en communiceer je over MVO?

    Lees verder »
    • Louelle Pesurnaij (OBI4wan)
    • 9 juli 2019
    • Contentmarketing
      • 7416
      • 0
  • Holistisch reputatiemanagement: van eilandjes naar collectieve impact

    Holistisch reputatiemanagement: van eilandjes naar collectieve impact

    Reputatiemanagement en media-monitoring gaan tegenwoordig hand in hand. Zonder monitoring immers geen inzicht in wat er speelt, zonder inzicht geen focus en zonder focus geen regie. En dat is nou juist wat je wel wil: de regie, waardoor je proactief kunt handelen, zelfs in reactieve situaties zoals crises. Door in the lead te zijn en proactief te handelen, kun je de reputatie zowel beschermen als opbouwen. Hoe zorg je er voor dat deze rol als communicatieprofessional ook zichtbaar wordt binnen je organisatie en dat hier ook bedrijfsbreed learnings uit gehaald kunnen worden? 

    Lees verder »
    • Carina Dusseldorp (OBI4wan)
    • 31 mei 2019
    • Contentmarketing
      • 11602
      • 0
  • De ongewenste doelgroep van Patagonia

    De ongewenste doelgroep van Patagonia

    'Sportmerk Patagonia wil bankiers fleecevest niet meer verkopen', zo luidde de kop van een FD-artikel op 4 april. Het stuk meldt dat het merk ‘last’ heeft van een ongewenste doelgroep. Het outdoor sportkledingmerk heeft namelijk aan populariteit gewonnen in Silicon Valley en de financiële wereld, met als gevolg dat Silicon Valley en Wall Street grijs zien van de fleecevesten. En dit is niet onopgemerkt gebleven. Er is zelfs al een Instagram-account opgedoken (@Midtownuniform), met foto’s van de bankiers – allemaal Brad of Chad genoemd – met hun fleecetenue, als modellen op een catwalk. En dat is nu net niet wat Patagonia graag uitstraalt als merk.

    Lees verder »
    • Tessie Woestenberg (Drillster)
    • 15 april 2019
    • Social media Contentmarketing
      • 18076
      • 1
  • Hoe de 1-april grap van The Next Crowd een pr-nachtmerrie werd

    Hoe de 1-april grap van The Next Crowd een pr-nachtmerrie werd

    1 April is dé pr-klassieker als het gaat om inhakers. Een goed geregisseerde 1-aprilgrap zorgt voor media-aandacht, social buzz en zet je merk of organisatie (tijdelijk) op de kaart. Maar grappen kunnen ook verkeerd vallen. Zo werd de inhaker van The Next Crowd op Donald Trumps grensmuur geen pr-stunt, maar een ware reputatienachtmerrie. Waar ging het mis?

    Lees verder »
    • Martine Veldhoen (LEWIS)
    • 9 april 2019
    • Contentmarketing
      • 14902
      • 2
  • Wat als Brexit jouw dominante merkassociatie is?

    Wat als Brexit jouw dominante merkassociatie is?

    De Brexit-soap, die zich al 2,5 jaar voortsleept en spoedig tot een apotheose komt, heeft het merk Verenigd Koninkrijk ongewild in een herpositionering gebracht. Mijn merkenhart gaat sneller kloppen bij de realisatie dat het beeld van het VK (met name Engeland) is verworden tot dat van een kippenhok vol ruziënde politici. De sterkste associaties zijn niet langer Lady Di, thee met scones, Londen, The Beatles of The Queen. Wat domineert is de chaos die Brexit heet. Wat betekent dat?

    Lees verder »
    • Esther Overmars (N=5)
    • 25 februari 2019
    • Contentmarketing
      • 5102
      • 0
  • Dit kan kunst ons leren over de waarde van een merk

    Dit kan kunst ons leren over de waarde van een merk

    Merkwaarde heeft iets magisch: waar in de Middeleeuwen alchemisten geobsedeerd waren met het winnen van goud uit lood en ijzer, proberen merkmanagers waarde toe te voegen aan producten en diensten met zorgvuldig ontwikkelde merkcommunicatie. Creatievelingen transformeren eenvoudige T-shirts, sneakers of zelfs een commoditeit als belminuten tot begeerlijke objecten, maar hoe dan? Hoe kan een beetje communicatie de waarde van merken verhogen?

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 24 januari 2019
    • Contentmarketing
      • 10584
      • 0
  • Laat Nike-ophef Nederland koud?

    Laat Nike-ophef Nederland koud?

    Wat gebeurt er als je als merk een controversiele campagne lanceert die voor commotie zorgt? De afgelopen weken raakte Nike hevig in opspraak door de 'Dream Crazy'-campagne voor de dertigste verjaardag van het merk, waarin omstreden NFL-speler Colin Kaepernick de hoofdrol speelde. Het resultaat: een korte dip van 3 procent op de beurs, gevolgd door een stijging van 31 procent in online aankopen en inmiddels een aandeel op de beurs dat een recordhoogte behaalde. Ondanks het Amerikaanse karakter van de campagne, waaide de discussie ook over naar Nederland, met Twitter als belangrijkste bron voor discussie. Linsey Jepma dook, samen met analisten, in de data van de OBI Brand Monitor om te zien wat voor effect de campagne heeft gehad. 

    Lees verder »
    • Linsey Jepma (OBI4wan)
    • 10 oktober 2018
    • Contentmarketing
      • 18788
      • 0
  • Open access is geen vooruitgang zonder reputatiesysteem

    Open access is geen vooruitgang zonder reputatiesysteem

    In het huidige debat over ‘open access’ bij wetenschappelijke publicaties is er te weinig oog voor het belang van reputatie, kwaliteit en tijd. Zonder een goed ontwikkeld reputatiesysteem is open access helemaal geen vooruitgang.

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 11 september 2018
    • E-business Data analytics
      • 7768
      • 1
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you