-
Adverteerders zijn verantwoordelijk voor de inhoud
Tweederde van de Nederlandse bevolking heeft weinig of geen vertrouwen in de pers, zo bleek uit cijfers van het CBS eind 2016. Het verwondert denk ik vrijwel niemand. Je kunt op je vingers natellen dat commerciƫle inmenging van bedrijven geen positieve invloed heeft op de onafhankelijkheid van de pers.
Bedrijven stellen steeds vaker zelf redacteuren en journalisten aan om het eigen verhaal op een goede manier vorm te geven. Dat eigen verhaal moet natuurlijk wel een plek hebben. Een eigen verhaal binnen de kolommen van een 'onafhankelijk' medium communiceert nu eenmaal sterker dan een eigen verhaal op een eigen site. Daar wordt het al snel iets van wc-eend.
-
Wat is het juiste CPM-tarief?
Elke marketeer die wel eens een online campagne heeft ingekocht, weet dat CPM nog steeds een veelgebruikt afrekenmodel is. Tegelijkertijd heeft de gemiddelde marketeer geen idee wat het juiste CPM-tarief is. De enige benchmark die er is, zijn de ratecards van de uitgever. Hoe komen deze CPM-tarieven dan tot stand? Feitelijk bestaat een CPM-tarief uit twee factoren: prijs en kwaliteit. Om erachter te komen wat het juiste CPM-tarief is, is het dus noodzakelijk om beide factoren nader toe te lichten.
-
Wat is programmatic buying (in begrijpelijk taal)?
De termen 'programmatic buying', 'realtime bidding' en 'geautomatiseerd online adverteren' duiken steeds vaker op. Het is je vast ook niet ontgaan dat digitaal adverteren een enorme vlucht heeft genomen en een van de snelst groeiende ontwikkelingen is programmatic buying. Maar wat is programmatic buying, wat kan je ermee als marketeer en waarom is deze ontwikkeling zo belangrijk?
-
Realtime bidding bij online branding-campagnes: nieuwe trigger nodig voor optimalisatie
Volgens de Nederlandse IAB AdSpend Study werd in de eerste zes maanden van 2013 maar liefst 61 procent van de online advertentie-impressies geautomatiseerd verhandeld. Het is duidelijk dat deze manier van handelen in een hoog tempo dé standaard voor de inkoop van online advertentieruimte aan het worden is. De technologische ontwikkeling is de drijvende kracht achter deze ingrijpende wijziging, die zowel adverteerder als uitgever raakt. En wat voor een ontwikkeling. Adverteerders krijgen in realtime toegang tot relevante advertentie-impressies en uitgevers realiseren middels slimme algoritmes een significante stijging in hun effectieve cost-per-mille.
-
De belangrijkste realtime bidding-trends voor 2013
Het is weer het einde van het jaar: een mooi moment om terug en vooruit te blikken. Binnen display advertising is RTB (en Automated Trading) een structureel gespreksonderwerp en de smaakmaker van de afgelopen én komende periode. De ontwikkelingen zijn volop in gang en wat mij betreft zijn de trends voor 2013 zichtbaar. In dit artikel een aantal belangrijke trends.
-
Real-Time Bidding marktplaats Microsoft Advertising Exchange nu ook in Nederland beschikbaar
Microsoft heeft vandaag tijdens het Cannes Lion Festival de uitrol van hun real-time bidding marktplaats, Microsoft Advertising Exchange, naar Europa aangekondigd. Nederland en Engeland zijn daarbij de frontierlanden.
Binnen het veilingsysteem kunnen adverteerders bieden op beschikbare online inventory. Kort gezegd geeft het adverteerders en publishers de mogelijkheid om real-time digitale advertentieruimte te kopen en te verkopen op een RTB veiling. Dit gebeurt op basis van een cost-per-impressiebasis via het partnersysteem van AppNexus. Het systeem draait al enkele maanden in de US, waar Rik van der Kooi (CVP of Advertiser and Publisher Solutions, Microsoft) op 30 maart 2011 liet weten dat “The Microsoft Advertising Exchange is Open for Business”. Nu is Europa dus ook aan de beurt.