-
Waarom jonge marketeers beter zijn in duurzaam ondernemen
De NIMA Wereldmarketeers zijn op zoek naar bedrijven en jonge teams om deel te nemen aan de Marketing Impact Challenge 2021. Niet als excuusproject voor een 'beetje verduurzaming' maar om te bewijzen dat het kán: Ondernemen, winst maken, geld verdienen en tegelijk een bijdrage leveren aan een betere wereld.
-
Marketing in tijden van purpose
De begrippen ‘purpose’ en ‘marketing’ verdragen elkaar niet echt. Steeds meer consumenten gruwelen van merken met een fake purpose; gelukkig komen die merken er ook steeds minder makkelijk mee weg. "Wij marketeers zijn er meestal als de kippen bij om successen te adapteren, of kopiëren. Misschien kunnen marketeers beter met hun poten van purpose afblijven."
-
Purpose, visie, missie, BHAG: waar moet je echt wat mee?
Purpose is hot. Als je googelt op purpose krijg je 2,8 miljard resultaten. Even voor de beeldvorming: dit is meer dan healthy (2,4 miljard), cats (1,1 miljard) en peace (1,8 miljard). Voor steeds meer bedrijven is purpose onderdeel van de strategie. Vorig jaar werkte ik samen met drie bedrijven, die hun strategie echter aan hele andere pijlers ophingen. Een grote corporate zweerde bij een gevisualiseerde visie, een maatschappelijke organisatie wilde intern eenheid creëren met een missie, visie en kernwaarden, en een hippe startup hing alles op aan een Big Hairy Audacious Goal. Wat is nu de heilige graal? Purpose? Of toch iets anders?
-
De Schaal van Wortel
Een eerlijke boodschap werkt misschien wel beter dan de boel verbloemen met duurzaamheid- en purpose-marketing, als het gaat om 'slechte' producten. Slechte producten worden niet beter door ze minder slecht te maken. Misschien wordt er juist minder bier verkocht als in bier niet vijf, maar acht procent alcohol zit. Misschien stoppen mensen wel eerder met roken als filtersigaretten verboden worden. Misschien scoor je dan niet zo goed op de Schaal van Wortel, maar dan ben je wel oprecht.
-
Wat purpose-marketeers kunnen leren van boze boeren
Dit najaar liep de agenda vol met vakbijeenkomsten, heel vaak over purpose. Het valt op dat het daar vooral gaat over hoe je purpose implementeert. Het draait volgens de meeste sprekers allemaal om de geloofwaardigheid van je purpose. Maar is dat voldoende om met een positionering op een maatschappelijk of sociaal doel succesvol te zijn? Het boerenprotest laat zien dat daar meer voor nodig is.
-
Demografisch racisme en purpose porn op het Festival of Marketing
Zonder de hele discussie over purpose-marketing weer op te willen rakelen, sprak Mark Ritson als één van de weinigen hardop zijn irritatie uit over multinationals die zich inspannen om eenzame ouderen een mooie Kerst te bezorgen, maar het tegelijkertijd vertikken om gewoon belasting te betalen... 'met je purpose'. De boodschap die beklijfde na het sterk geprogrammeerde en uitstekend georganiseerde Festival of Marketing 2019, was dat marketeers vooral dapper moeten zijn in hun ways & means. Juist hier, juist nu. Iemand moest het zeggen.
-
Is er wel een businesscase voor purpose?
Purpose is hot, hip en happening. Het merendeel van de Nederlandse marketeers zegt ermee te werken en volgens sommigen is purpose hèt recept voor merksucces en klinkende financiële resultaten. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut en effect van purpose is. In dit artikel kijken we naar de samenhang tussen purpose en financiële merkresultaten. Ook maken we – toepasselijk – de eindbalans op.
-
Succes met of door purpose: een groot verschil
Purpose is hot, hip en happening. Het merendeel van de Nederlandse marketeers zegt ermee te werken en volgens sommigen is purpose hét recept voor ongekende merkloyaliteit en merkgroei. Consumenten betalen bovendien meer voor merken met een purpose. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut en effect van purpose is. In dit artikel kijken we naar het consumenten- of afnemersmerk. Zijn merken met purpose werkelijk succesvoller dan merken zonder maatschappelijke doelstelling?
-
Purpose en employer branding: magneet voor talent of mythe?
Purpose is hot, hip en happening. Het zou niet alleen hét recept zijn voor ongekende merkloyaliteit en merkgroei, ook zou purpose als een magneet werken op de arbeidsmarkt. En dan vooral voor het aantrekken van getalenteerde millennials. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut en effect van purpose is. In dit artikel kijken we naar employer branding en purpose. Helpt een maatschappelijke doelstelling bij het werven en behouden van talenten en experts?
-
Internal branding als de grootste kracht van purpose?
Purpose is hot, hip en happening. Het merendeel van de Nederlandse marketeers zegt ermee te werken en volgens sommigen is purpose hét recept voor ongekende merkloyaliteit en merkgroei. Maar is dat ook zo? In een reeks van vier artikelen brengen we in kaart wat het nut en effect van purpose nu eigenlijk is. In dit eerste deel kijken we naar purpose en internal branding. Helpt een maatschappelijke doelstelling bij het versterken van de merkidentificatie en merkoriëntatie van medewerkers?