-
Waarom stopt Zalando met affiliate marketing?
Zalando is vanaf vandaag gestopt met zijn wereldwijde affiliate marketing-activiteiten. Dit grote nieuws is gisterenavond gedeeld met de publishers van de webshop, aangesloten via affiliate-netwerk Awin, en kwam hard binnen. Waarom zou een grote partij als Zalando stoppen met affiliate marketing? En wat betekent dit voor de markt?
-
Van tweet tot magazine: het verhaal van Staantribune
Ik vind het altijd mooi wanneer mensen met een gedeelde passie elkaar online vinden. Of dat nu marketeers op Marketingfacts zijn of paardenliefhebbers op Bokt.nl. Meer dan een half jaar terug hoorde ik voor het eerst over een groep die-hard voetballiefhebbers die elkaar op Twitter hadden gevonden en de droom hadden samen een magazine te beginnen. En dat is ze gelukt. In dit artikel vertelt hoofdredacteur Jim Holterhuës het verhaal van Staantribune.
-
Uitgevers verhinderen dat Blendle een echt succes kan worden
Vorige week werd bekend dat Blendle naar Duitsland gaat. Binnenkort kunnen onze Oosterburen dus ook losse artikelen uit Der Spiegel lezen. Ondertussen wordt ook al naar de Amerikaanse markt gekeken. Blendle wil snel groeien in het aantal gebruikers, zoals het een goede startup betaamt, en krijgt daarvoor kapitaal van investeerders zoals de uitgevers The New York Times en Axel Springer.
-
Blendle timmert ook in Amerika aan de weg #SxSW2015
Fast Moving Targets (FMT) doet verslag van het Amerikaanse technologiefestival South By Southwest in Austin Texas. Erwin Blom en Roeland Stekelenburg zijn vijf dagen op pad om trends en ontwikkelingen te signaleren en Nederlandse SxSW-gangers te volgen. In aflevering 4 schetsen ze de variatie van het evenement. Van een volle zaal met duizenden toehoorders voor Eric Schmidt van Google tot een enkele bezoeker voor Emily White van Dreamfuel. Ook is er aandacht voor sprekers Gonny van der Zwaag van Fit met apps en wearables en Alexander Klöpping van Blendle.
-
Freek Staps: (NRC Q) ‘Wij bieden iets nieuws, omdat we niet terug kijken, maar vooruit’
Journalist Freek Staps is de chef van de nieuwe financiële website van NRC, NRC Q. Is dit de nieuwe standaard voor online nieuwsbeleving?
-
Brechtje de Leij: “NU.nl wordt nog relevanter met persoonlijker en lokatiegebonden inhoud”
“Wij zitten in het rondje van acht apps die mensen gemiddeld dagelijks gebruiken op een dag. Mensen zijn van oordeel dat ze bij ons snel en overzichtelijk betrouwbare en neutrale informatie krijgen. Die basis willen we altijd behouden, maar daarnaast willen we dat ze aangenaam verrast zijn door wat we bieden. Dus dat we op een slimme manier handig verrassen met contextgedreven informatie”, aldus Brechtje de Leij, head of brand NU.nl in Top Names.
-
Arendo Joustra (hoofdredacteur Elsevier): “Ik ben niet erg online”
Elsevier doet het nog altijd goed in bladenland. 7 Ditches duikt in de timeline van hoofdredacteur Arend Joustra. "Ik ben niet erg online."
-
Kranten lopen nog steeds hopeloos achter
De uitgeverswereld is volop in beweging. Sanoma is gereorganiseerd en met een hoop tijdschriften werd gestopt. Vorig jaar werden we verblijd met het dappere initiatief De Correspondent en vandaag heeft Blendle zijn digitale deuren voor lezers geopend. De opkomst van nieuwe nieuwsplatformen en de neergang van bestaande, zijn het zoveelste signaal dat het anders moet en kan in de kranten- en tijdschriftenwereld. Gaan kranten en tijdschriften nog ooit de benodigde transitie maken of is de toekomst aan de Blendles en Correspondenten van deze wereld?
-
Marten Blankesteijn (Blendle): “Alle grote uitgevers van Nederland hebben getekend”
Onlangs zette Blendle, de dienst waarmee je artikelen uit tijdschriften en kranten per stuk kunt kopen, een invite code te koop op Marktplaats. Een 19-jarige jongen betaalde er 95 euro voor. Tegen een journalist verklaarde hij desgevraagd: “Ik lees normaal gesproken alleen gratis kranten en gratis websites en nu zie ik wat ik al die jaren gemist heb. Ik wist niet eens dat er dingen bestonden die ik niet gratis kan zien op internet.” Betere reclame kon Blendle zich niet wensen. Want niet alleen betaalde deze lezer voor de invite code, hij betaalt ook voor de artikelen die hij leest. Vaak een dubbeltje, soms meer of minder. Afhankelijk van de uitgeverij.
-
Het belang van Facebook voor de uitgeefindustrie
Ondanks het inmiddels door velen verafschuwde EdgeRank, waardoor het organisch bereik tot in de diepste krochten van de Facebook-servers is gedaald, blijft Facebook ontzettend belangrijk voor uitgevers. Sterker nog: als publisher profiteer je juist van deze veranderingen aan het algoritme. Updates met nieuws(waarde) krijgen voorrang in de newsfeed, omdat ze actueel zijn en dus relevanter voor de fanbase van Facebook. Het belang van Facebook is evident. De Correspondent merkt dat ook: de helft van de bezoekers komt via Facebook. Ze stellen dan ook dat "voor elke website die wil groeien, Facebook onmisbaar is". Dat heeft ook te maken met het gisteren aangekondige FB Newswire, het nieuwe nieuwsplatform van Facebook in samenwerking met Storyful.
-
E-books in cijfers: waar staan we nu?
De Oostenrijkse onderzoeker Ruediger Wischenbart heeft zijn jaarlijkse update van het Global eBook Report gisteren gepresenteerd tijdens de London Book Fair. Dit rapport laat een mooi en aardig compleet beeld zien van de e-bookontwikkelingen wereldwijd, met specificaties per land. Als je het rapport bestudeert, wordt duidelijk dat Nederland het verhoudingsgewijs zo slecht nog niet doet in vergelijking met de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
-
Eric Razenberg (ThiemeMeulenhoff): “Het onderwijs is gedateerd”
Eric Razenberg is CEO van onderwijsuitgever ThiemeMeulenhoff. “Het is een spannende tijd voor de branche. Dat vind ik een boeiende uitdaging.” De uitgeverijbranche heeft als geen ander te lijden onder de crisis. “We hebben zware jaren achter de rug”, zegt Razenberg die sinds een jaar de leiding heeft. “Ik heb de strategie volledig omgegooid.”
-
‘Ik lees legaal’: hou eens op!
Eens in de zoveel tijd wordt iets wat al lang bekend was weer nieuws. Zo ook pas geleden over de hoeveelheid illegaal gekopieerde ebooks. Moord en brand, schreeuwen we. Bloggende en twitterende schrijvers laken de mentaliteit van dit soort boeven en er is zelfs een heuse ‘ik lees legaal’-campagne gepland.
-
Een boek digitaal uitgeven: voor welk formaat moet je kiezen?
Deze maand zijn we begonnen met de voorbereidingen van het Marketingfacts Jaarboek 2014-2015. We zijn van plan om het boek dit jaar voor het eerst ook digitaal uit te geven. Maar voor welk formaat moeten we kiezen? Een ePub? Een app? Om tot die keuze te komen ben ik op onderzoek uitgegaan en heb ik Bert Vegelien, blogger bij Marketingfacts en uitgever vanuit Books2download, mogen brainpicken. In deze blog deel ik m'n bevindingen, maar ik ben vooral ook benieuwd naar jullie ideeën!
-
Henk Blanken: “Journalisten, vertel mensen iets wat ze nog niet weten!”
Toen Henk Blanken rond 2000 chef internet werd bij de Volkskrant, zat de webredactie "in een soort bezemkast op de derde verdieping". Tekenend voor hoe er in die tijd tegen internet werd aangekeken door de gevestigde journalistiek: het werd simpelweg niet serieus genomen. Daar is inmiddels misschien wel wat verandering in gekomen, maar dagbladen hebben tot op heden geen passend antwoord gevonden op de revolutie die zich voltrok. Met als gevolg dat de oplagecijfers in twaalf jaar tijd met circa eenderde terugliepen. Ook Blanken kon dat tij niet keren, vertelt hij in Top Names, maar dat wil niet zeggen dat hij het probleem niet zag.