-
Dit zijn de trends van 2020 in programmatic advertising
Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de programmatic-sector? Welke veranderingen zijn gaande? Welke kansen en uitdagingen ziet de markt? Programmatic-specialisten deelden hun inzichten in maart tijdens het IAB-event Programmatic Trends 2020. De Taskforce Programmatic heeft die ontwikkelingen geobserveerd en de belangrijkste trends op een rij gezet.
-
De belangrijkste trends in programmatic
Programmatic advertising zal ook dit jaar de digital marketing-sector blijven domineren. Afgelopen jaar bleek dat de efficiëntie en de effectiviteit van programmatic nog steeds een belangrijke rol spelen in de marketinguitgaven. Vooruitkijkend naar 2019, werpen we een licht op de belangrijkste trends voor programmatic marketing-strategieën.
-
Programmatic tv ontgroeit kinderschoenen, maar spelregels blijven onduidelijk
Na alle online marketing-events van afgelopen jaar, waar iedereen over elkaar heen buitelt om te benoemen dat mobile echt de toekomst is, was het verfrissend om tijdens 'State of the Industry', een evenement van videoreclameplatform SpotX, meer te horen over programmatic tv. Vandaag is mobiel even out of the picture en richten we alle pijlen op connected tv.
-
Online Tuesday #78: “Traditionele media bestaan niet”
Willem-Albert Bol (Persgroep Nederland) denkt niet dat John de Mol veel potten zal breken met zijn recente aankoop ANP – het grootste Nederlandse persbureau dat hij eind maart verwierf. Althans, niet als opstap naar weer een nieuw gratis nieuwsplatform. Dat was een onverwacht nieuwswaardige quote aan het eind van Online Tuesday gisteravond. Een avond over de tegenstelling tussen traditionele en niet-traditionele media.
-
Online advertentiemarkt in 2016 opnieuw explosief gegroeid: video, social en native voorop
De online advertentiemarkt is in 2016 explosief gegroeid naar een omzet van 1,6 miljard euro. Dat is een toename van 11,3 procent. Daarmee laat digital advertising traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich. Die toename in digitale advertentie-uitgaven vindt plaats over de hele breedte van de markt. Zowel display- als search advertising groeiden met dubbele cijfers in 2016.
De groei van native advertising springt eruit: een stijging van 39 miljoen euro naar 51 miljoen euro. Een groei van maar liefst 31 procent. Dat blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. Ik zet de meest opvallende zaken voor je op een rij in 9 grafieken.
-
De top-3 trends in programmatic advertising voor 2017
Programmatic heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Volgens ZenithOptimedia Programmatic Marketing Forecasts, zal programmatic in 2017 met maar liefst 31 procent groeien – sneller dan social media (25 procent) en online video (20 procent). Tegelijkertijd neemt ook het gebruik van automation onder marketeers toe: Dun & Bradstreet Report voorspelt dat bijna 70 procent (pdf) van de b2b-marketeers van plan is de uitgaven aan programmatic advertising in 2017 te vergroten. Wat kunnen we verwachten van het komend jaar en hoe kun je er als adverteerder voor zorgen dat je profiteert van de laatste ontwikkelingen op het vlak van programmatic? Ik heb de drie grote trends voor dit jaar voor je op een rij gezet.