Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Privacy

gerelateerde topics

  • privacy
  • gdpr
  • avg
  • privacywet
  • datamanagement

privacywetgeving experts

  • Leonieke Daalder
    Aantal blogs: 6
  • Matthias De Bruyne
    Aantal blogs: 5
  • Maurits Kreijveld
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Contentmarketeer/Tekstschrijver

    Contentmarketeer/Tekstschrijver

  • Directeur Citymarketing

    Directeur Citymarketing

  • Online Marketing Specialist

    Online Marketing Specialist

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp. 

  • Data in Amerika, wat mag (niet)?

    Data in Amerika, wat mag (niet)?

    Deze zomer is bepaald dat het Privacy Shield niet langer voldoet. Doordat dit de basis is voor uitwisseling van data tussen de EU en de VS, is er sindsdien veel onduidelijkheid over wat de exacte gevolgen zijn. In dit artikel zal ik proberen hierop antwoord te geven, al moet je uiteraard je realiseren dat dit stuk geen juridisch advies is. Het dient puur om je de gevolgen voor jouw situatie beter te laten overzien.

    Lees verder »
    • Erwin Moojen (22 Times)
    • 26 november 2020
    • Data analytics Innovatie Strategie
      • 4714
      • 2
  • Privacy Shield ongeldig verklaard: zo word je weer compliant met de AVG

    Privacy Shield ongeldig verklaard: zo word je weer compliant met de AVG

    Op 16 juli 2020 deed het Europese Hof van Justitie een uitspraak met enorme consequenties voor het internationale dataverkeer. Het Hof zette een streep door het Privacy Shield, de opvolger van het in 2015 ongeldig verklaarde Safe Harbor. Dit zorgt ervoor dat de doorgifte van data aan ruim 5.500 Amerikaanse organisaties (waaronder de meest gebruikte marketingtools) per direct een overtreding van de AVG is. Hoe nu verder? In dit artikel geef ik je vijf tips waarmee je de impact in kaart kunt brengen en stappen kunt zetten richting AVG-compliance.

    Lees verder »
    • Matthias De Bruyne (DDMA)
    • 28 juli 2020
    • Data analytics Strategie
      • 13060
      • 1
  • Zo voorkomen we een lockdown van het debat over corona-apps

    Zo voorkomen we een lockdown van het debat over corona-apps

    Hoe kunnen we enigszins gecontroleerd uit de huidige lockdown voor het coronavirus komen? Dat is de vraag die elk land zich momenteel stelt. De Nederlandse regering bestudeert verschillende opties voor apps. Een app die bijhoudt met wie je contact hebt gehad lijkt een belangrijke troef te zijn. Er zijn al dergelijke tracking-apps ontwikkeld in landen als China, Taiwan en Singapore, die dit soort apps verplichten - landen die bekendstaan om hun totalitaire overheidscontrole. Maar worden we door deze voorbeelden en door onze experts niet meegevoerd in een tunnelvisie? 

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 8 april 2020
    • Innovatie Strategie
      • 5996
      • 1
  • Zeg, vergeet je die privacywet niet?

    Zeg, vergeet je die privacywet niet?

    De storm rond de AVG lijkt te zijn gaan liggen, maar schijn bedriegt. De Autoriteit Persoonsgegevens is nog altijd streng. Het automatiseren van compliance kan uitkomst bieden als er toch soms per ongeluk een nieuwe pixel of cookie tussendoor glipt.

    Lees verder »
    • Harm Linssen (Relevant Online)
    • 20 maart 2020
    • Data analytics
      • 7784
      • 0
  • Let op: nieuwe regels voor YouTube-video’s gericht op kinderen

    Let op: nieuwe regels voor YouTube-video’s gericht op kinderen

    Vorige week kregen eigenaren van YouTube-kanalen het bericht dat zij voor iedere video moeten aangeven of het gericht is op kinderen. Bevat een video content voor kinderen, dan worden alle gepersonaliseerde advertenties vervangen door contextuele advertenties. Daarnaast kunnen bij de video’s geen reacties meer geplaatst worden en kunnen click-through info cards, end screens, notification functions, en de community tab niet meer gebruikt worden. Wat houdt de nieuwe regel precies in, en wat betekent het voor kanaal-eigenaren buiten de VS?

    Lees verder »
    • Naomi van der Louw (DDMA)
    • 28 november 2019
    • Social media Data analytics
      • 30222
      • 6
  • Zo moet geldige toestemming voor cookies eruit zien

    Zo moet geldige toestemming voor cookies eruit zien

    De hoogste Europese rechter deed op 1 oktober uitspraak in de Planet49-zaak. Hierin is beoordeeld hoe geldige toestemming voor het plaatsen van cookies eruit moet zien. Het is een belangrijke uitspraak, die raakt aan een aantal bekende discussiepunten over cookies. Wat betekent dit voor jou als marketeer?

    Lees verder »
    • Matthias De Bruyne (DDMA)
    • 4 oktober 2019
    • Direct marketing Brand design Data analytics
      • 12662
      • 3
  • Zo voorkom je privacy-gevoelige dataverzameling: blacklisten en whitelisten in Google Analytics

    Zo voorkom je privacy-gevoelige dataverzameling: blacklisten en whitelisten in Google Analytics

    In deel 1 van deze blog deelde ik de zogenaamde 'PII-preventiematrix' en heb ik laten zien hoe je blacklisting en whitelisting van persoonsgegevens toolonafhankelijk kan toepassen. Daarbij werd ook duidelijk dat, op een toolonafhankelijke manier, de verzameling van persoonsgegevens niet volledig voorkomen kan worden. Daarom gaan we in dit tweede deel in op blacklisting en whitelisting met een toolafhankelijke oplossing: Google Analytics. Plus: de meest geschikte oplossing en stap-voor-stap uitleg over de implementatie.

    Lees verder »
    • Siemon Dijk (i-spark)
    • 27 mei 2019
    • Search Data analytics
      • 7166
      • 0
  • What’s Happening Online in 2019?

    What’s Happening Online in 2019?

    Meer, meer, meer! Ook dit jaar zien we dat het gebruik van online devices en eigenlijk alles wat je hiermee kunt doen, blijft toenemen. Dat blijkt uit 'What’s Happening Online', het onderzoek dat al voor het twaalfde jaar op rij wordt uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. In dit artikel vind je een aantal highlights uit het rapport die we je niet willen onthouden.

    Lees verder »
    • Lianne Worrell (Ruigrok NetPanel)
    • 24 mei 2019
    • Advertising Social media Search Data analytics
      • 19434
      • 0
  • Liesbeth Kempen (Perfect Day): “Online beveiliging moet nog zoveel beter”

    Liesbeth Kempen (Perfect Day): “Online beveiliging moet nog zoveel beter”

    Cybersecurity is niet iets waar alleen grote bedrijven zich druk om zouden moeten maken. Ook de slager om de hoek of de fysiotherapeut zou er serieus mee om moeten gaan. Dat is de stelling van Liesbeth Kempen, founder van Perfect Day. Haar bedrijf richt zich specifiek op de kleine ondernemer, de MKB-er.

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 11 maart 2019
    • E-business E-commerce
      • 6872
      • 0
  • Privacy in het gedrang door PSD2?

    Privacy in het gedrang door PSD2?

    De Europese betaalrichtlijn PSD2 is van kracht. Het doel van de richtlijn is het gebruiksgemak van financiële diensten te verbeteren, de concurrentie in de bankenwereld te vergroten en innovatie te stimuleren. De EU denkt dat de burger daar baat bij heeft. Maar is dat wel zo? Welke privacygevaren zijn verbonden aan PSD2?

    Lees verder »
    • CustomerFirst
    • 5 maart 2019
    • Customer experience Data analytics
      • 8940
      • 0
  • Personalisatie-issues: shampoo voor de kale man

    Personalisatie-issues: shampoo voor de kale man

    Met de wens om te personaliseren en juist de afkeer van veel consumenten voor aantasting van hun privacy, lijkt het alsof marketeers en de markt twee kanten op willen. Hoeveel klopt daarvan? Enerzijds is er de 'trend' van eerlijkheid en authenticiteit, anderzijds leven we in een tijd van bigger data. De ePV zou de kaders van de wet moeten schetsen, maar het blijft lastig. "Natuurlijk zijn er bedrijven met een hoge risk appetite, die veel geld verdienen met persoonsgegevens en misschien de letter van de wet wel naleven, maar zeker niet de geest."

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 26 februari 2019
    • Advertising Social media Direct marketing Contentmarketing Data analytics Innovatie
      • 10952
      • 0
  • Skotty wil drempel van privacy verlagen

    Skotty wil drempel van privacy verlagen

    Voor veel mensen is online privacy een abstract begrip. Ze zouden het vervelend vinden wanneer andere mensen ongevraagd mee zouden lezen of hun bestanden zouden kunnen bekijken, maar actief kiezen voor betere bescherming blijft vaak achterwege. Skotty maakt het voor iedereen mogelijk om van persoon tot persoon versleuteld berichten en bestanden te kunnen versturen naar normale e-mailadressen. Een interview met Mees Boeijen, founder van Skotty.

     

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 18 februari 2019
    • Data analytics
      • 6652
      • 0
  • De knuppel in het data-hoenderhok: ePrivacy Verordening

    De knuppel in het data-hoenderhok: ePrivacy Verordening

    Zegt het je nog niet veel, de ePrivacy Verordening? Tijd om daar verandering in aan te brengen, want deze specifieke wetgeving gaat binnen anderhalf jaar in, heeft betrekking op alle elektronische communicatie (e-mail, social media, telemarketing, telesales) en zal ook jóuw business raken. "De opt-in voor telemarketing is het topje van de ijsberg."

    Lees verder »
    • CustomerFirst
    • 2 januari 2019
    • Customer experience Data analytics
      • 11864
      • 1
  • Welke impact heeft AVG op media- en reclamevak?

    Welke impact heeft AVG op media- en reclamevak?

    De Algemene Verordening Gegevensbescherming is op 25 mei 2018 ingevoerd. De informatie over deze AVG (of in het Engels GDPR) vloog ons om de oren. Hoe is de invoering gegaan en wat is na een half jaar de status ervan? Ronnie Overgoor gaat in gesprek met specialist Richard van Schaik van DLA Piper over de impact van AVG op het media- en reclamevak.

    Lees verder »
    • Ronnie Overgoor (7DTV)
    • 18 december 2018
    • Data analytics
      • 7978
      • 0
  • Data-driven marketing kan niet zonder vertrouwen en cultuur

    Data-driven marketing kan niet zonder vertrouwen en cultuur

    De resultaten van het Data Driven Marketing Onderzoek 2018 werden afgelopen maand gepresenteerd. Al eerder deelden we een aantal eerste inzichten, nu gaan we in op de mindset achter data-driven marketing, traditionele marketing versus trends als kunstmatige intelligentie, opbrengsten en de toekomst. Hoe gaat het met data-driven marketing in Nederland? 

    Lees verder »
    • Tjark Verhoeven (Air Miles- Loyalty Management Netherlands B.V.)
    • 11 december 2018
    • E-business Data analytics
      • 10218
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you