-
CMO versus CCO: wie wint?
Chief Marketing Officers lijken steeds vaker te worden overvleugeld door Chief Commercial Officers. Klopt dat vermoeden? En welke extra skills hebben marketeers nodig om hun macht te behouden? Peter van Woensel Kooy, senior redacteur van MarketingTribune, vroeg het vijf marketing- en HR-bazen: Erik van Engelen, Jacques Kuyf, Louise Nass, Paul Stamsnijder en Rene Hofma. CCO versus CMO, wie wint?
-
Als marketeers het niet doen, wie dan wél?
Het meest verontrustende aspect van de onlangs geïntroduceerde gelehesjesbeweging, is misschien wel de enorme volkswoede die de lont in het kruitvat bleek: de verhoging van de dieselprijzen in Frankrijk. Vrees van mij in dit blog geen algehele duiding van een wellicht globale politieke beweging, maar de opkomst ervan illustreert wel hoe belangrijk de rol van marketing kan en ook moet zijn bij het veranderen van onze manier van leven. Stapje voor stapje, want met een revolutie komen we er niet, maar er moet wel wat gebeuren. En dat kan ook.
-
Meer kwalitatieve leads door growth hacking
Het product is goed, partners zijn tevreden en ook de klantwaardering is hoog. Voor Jeroen Kuppens, CMO bij B2B-dienstverlener Sana Commerce, zijn dit geen redenen om achterover te leunen. Hij transformeerde zijn marketingafdeling met een growth hacking-methode om de ambitieuze doelstellingen van het Rotterdamse bedrijf te behalen. Welke lessen leerde hij?