-
Wil je als marketingland inspireren, begin dan klein
Het Platform Innovatie in Marketing (PIM) wil van Nederland het meest inspirerende marketingland van Europa maken. Maar hoe doen we dat? Die vraag levert ten minste drie antwoorden op. Heb lef, zeg vaker ja en werk meer samen.
-
Bikkelen om kijkcijfers
Televisie verandert: lineair kijken neemt al jaren af. Enerzijds concurreert televisie met media als YouTube, anderzijds hoeven we niet meer ouderwets tv te kijken om onze favoriete shows te kunnen volgen. Toch wordt het succes van tv-programma’s nog steeds bepaald aan de hand van de traditionele kijkcijfers van SKO. Vanzelfsprekend verandert ook het meten van kijkcijfers ooit mee, maar BNNVARA wil niet langer wachten. De omroep lanceerde eerder deze maand BIKL. Een eigen platform dat kijkcijfers over alle platformen inzichtelijk maakt.
-
Digitaal zaken doen is niet hetzelfde als digitaal ondernemen
De beelden van mensen die voor een nieuwe iPhone een nacht voor de winkel in de rij stonden haalden het NOS journaal. Net als de spectaculaire groei van Facebook: het aftellen naar een community van een miljard mensen kreeg alle denkbare aandacht van de media. Misschien wel geholpen door de beroerde economische omstandigheden, lonkte de commerciële mogelijkheden van het internet. Goedkope communicatie en goedkoop zakendoen via een website, met een druk op de knop toegang tot een wereldpubliek. Een nieuwe wereld met nieuwe regels.
-
Service: omnichannel of online first?
Ondanks dat de term al een aantal jaar meegaat, kom je ‘omnichannel’ nog voortdurend tegen in marketingbladen en -blogs. En inderdaad, veel organisaties moeten hierin nog altijd de nodige stappen zetten. Zeker op het vlak van customer service. De vraag is: ligt de focus wel voldoende op online?