Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Onderzoek

gerelateerde topics

  • swocc
  • wetenschap
  • merken
  • reclame
  • psychologie

onderzoek experts

  • Marco Derksen
    Aantal blogs: 1568
  • Danny Oosterveer
    Aantal blogs: 363
  • Matthijs van den Broek
    Aantal blogs: 255

vacatures

  • Event marketeer – 32 uur

    Event marketeer – 32 uur

  • Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

    Creatieve webdesigner / front-end webdeveloper (32 uur)

  • Marketplace Manager Fanwear

    Marketplace Manager Fanwear

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Partner grootste obstakel bij thuiswerken?

    Partner grootste obstakel bij thuiswerken?

    Deze maand is een jaar geleden dat we massaal gestart zijn met het werken vanuit huis. Natuurlijk weten we allemaal wat daar de oorzaak van is. Maar is dit een blijvertje, en wat heeft het ons gebracht?

    Lees verder »
    • Thomas Romers (Marketingfacts)
    • 26 maart 2021
    • Loopbaan
      • 3530
      • 0
  • Sustainable Brand Index 2021 - namen en nummers

    Sustainable Brand Index 2021 - namen en nummers

    Vandaag is de vijfde editie van de Sustainable Brand Index bekendgemaakt. De afgelopen vier jaar stond Tony’s Chocolonely fier aan kop als duurzaamste merk van Nederland. Maar is dat nog steeds zo?

    Lees verder »
    • Thomas Romers (Marketingfacts)
    • 25 maart 2021
    • Customer experience Strategie Brand management
      • 3870
      • 0
  • Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook

    Social media in Nederland 2021: TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en passeert Facebook

    Het TikTok-gebruik door jongeren stijgt explosief en heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Mede dankzij de lockdown spenderen meer Nederlanders dan ooit tevoren hun tijd op social media. Pinterest, TikTok en YouTube zijn de grote winnaars. Daarnaast groeit het dagelijks gebruik van LinkedIn flink ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research.

    Lees verder »
    • Danny Oosterveer (Datasexual)
    • 23 januari 2021
    • Social media
      • 40725
      • 7
  • Marketeer heeft een frisse blik op marketing

    Marketeer heeft een frisse blik op marketing

    Marketeers hebben over het algemeen weinig te lijden van de coronacrisis waar het hun tevredenheid betreft. Ruim 84 procent van hen geeft aan ronduit tevreden te zijn in haar of zijn baan. Wie de resultaten van NIMA-onderzoek beziet vanuit het oogpunt van een werkgever ziet in één oogopslag waarvan een marketingprofessional het meest blij wordt: mooie projecten, toffe collega's en een goede sfeer. Velen geven aan zich steeds verder te ontwikkelen in het vak; bijna de helft wil zelfs weer een opleiding volgen. 

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 20 november 2020
    • Contentmarketing Loopbaan Strategie
      • 5536
      • 1
  • Dit is het effect van de marketplace-revolutie in Nederland

    Dit is het effect van de marketplace-revolutie in Nederland

    Sinds de toetreding van Amazon in het Nederlandse e-commerce landschap zie je dat de ontwikkeling van marketplaces in Nederland in een stroomversnelling is gekomen. Om inzicht te krijgen in wat de impact van deze stroomversnelling is op het Nederlandse online landschap, heeft de IAB Nederland Taskforce Search 55 retailers en bureaus gevraagd wat de impact van de marketplacerevolutie is voor henzelf en de markt in het algemeen. Door de belangrijkste inzichten in twee speciale blogposts te delen hoopt de taskforce bestaande hypotheses over de impact van marketplaces te challengen, en de markt van actuele inzichten te voorzien.

    Lees verder »
    • VIA (VIA)
    • 25 augustus 2020
    • Customer experience Data analytics Strategie
      • 16332
      • 2
  • Hoe creëren social media bewustwording voor goede doelen?

    Hoe creëren social media bewustwording voor goede doelen?

    De ‘ALS Ice Bucket Challenge’, de 11stedenzwemtocht van Maarten van der Weijden en de jaarlijkse lampionnenactie van KWF Kankerbestrijding zijn acties en campagnes die bedoeld zijn om bewustwording rondom een urgent probleem of een ziekte te creëren en geld in te zamelen voor onderzoek. Ondanks dat de voorbeelden succesvol zijn, is er sprake van een groot aanbod aan goede doelen en acties. En mensen kunnen hun geld maar één keer uitgeven en goede doelen zijn in die zin dus concurrenten van elkaar. Hoe kunnen goede doelen top of mind worden in het hoofd van mensen zodat ze tijdens een actie of campagne hun geld aan dat doel uitgeven? 

    Lees verder »
    • Suzanne de Bakker (Lectoraat Communicatie in Digitale Transitie, Hogeschool Utrecht)
    • 18 augustus 2020
    • Social media
      • 11078
      • 0
  • Waarom mislukt business development zo vaak?

    Waarom mislukt business development zo vaak?

    Van alle new business-projecten mislukt maar liefst 98 procent. Dit komt vooral doordat marketeers, entrepreneurs en andere business developers een te rooskleurig beeld (wauw) hebben van de realiteit (oeps). Uit ons onderzoek blijken zes wauw/oeps-conflicten en manieren om ze te vermijden.

    Lees verder »
    • Gerard-Pieter (IncOrange.io)
    • 7 juli 2020
    • Innovatie Strategie
      • 9840
      • 0
  • Google haalt merkvoorkeur helemaal overhoop

    Google haalt merkvoorkeur helemaal overhoop

    Digitaal verandert een hoop voor merken en Google loopt daarin voorop. Afgelopen vrijdag vertelden twee onderzoekers van Google hoe ze met simpele manipulaties de merkvoorkeur van consumenten in grote mate wisten te beïnvloeden. Claire Charron en Alistair Rennie spraken tijdens Nudgestock, een online congres over gedragsontwerp. 

    Lees verder »
    • Ingmar de Lange (Mountview)
    • 18 juni 2020
    • Advertising Search Data analytics
      • 22232
      • 2
  • Tijdperk van tien jaar digitale groei komt ten einde

    Tijdperk van tien jaar digitale groei komt ten einde

    De Online Ad Spend Study 2019 van IAB Nederland laat wederom een groei zien van het budget voor digitale marketing. In 2019 ging in totaal 2,2 miljard euro van het marketingbudget naar digitale advertenties. Voor 2020 zijn de verwachtingen echter een stuk minder positief. Met de nieuwe realiteit van COVID-19 komt het tijdperk van tien jaar digitale groei ten einde.

    Lees verder »
    • VIA (VIA)
    • 18 juni 2020
    • Advertising
      • 7256
      • 0
  • Verhoogde aandacht voor aandacht in marketing

    Verhoogde aandacht voor aandacht in marketing

    Plak ergens ‘marketing’ achter en na het eerste congres hebben we het al over een hype. Denk aan neuromarketing en influencermarketing. Zo gek liep het niet met ‘aandachtsmarketing’, maar de term is toch een behoorlijk eigen leven gaan leiden.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 12 juni 2020
    • Advertising Customer experience Data analytics Strategie
      • 8548
      • 0
  • Hoe webcare in tien jaar tijd fundamenteel is veranderd

    Hoe webcare in tien jaar tijd fundamenteel is veranderd

    In de allereerste tweet die ik ooit plaatste, op 19 april 2009, was ik op zoek naar internationale voorbeelden van webcare. In Nederland was webcare toen al niet ongebruikelijk, met UPC als vroege voorloper, maar het viel mij op hoe weinig internationale voorbeelden te vinden waren. Gedegen onderzoek naar webcare was al helemaal niet te vinden.

    Lees verder »
    • SWOCC (SWOCC.nl)
    • 14 mei 2020
    • Social media Direct marketing Customer experience
      • 13086
      • 0
  • Merken in crisistijd: jammer voor Bavaria, mooi voor Jumbo

    Merken in crisistijd: jammer voor Bavaria, mooi voor Jumbo

    Veel merken hebben de afgelopen weken laten zien iets te willen doen in het kader van de uitbraak van Covid-19. Bavaria lanceerde een hand sanitizer gemaakt uit overtollig bier van klanten, Coca-Cola trok zijn logo uit elkaar, Jumbo opende een pop-up store in een ziekenhuis voor het personeel en Honig deed een benefietconcert voor de voedselbank. Allemaal heel lovenswaardig. En op zich is het ook mooi als merken nog iets extra’s terug doen voor de maatschappij. Maar bij mij drongen zich een tweetal vragen op.

    Lees verder »
    • Ronald Voorn MSc (Hogeschool Utrecht)
    • 13 mei 2020
    • Advertising Strategie Brand management
      • 26192
      • 0
  • Tripetto denkt slim mee over jouw online vragenlijst

    Tripetto denkt slim mee over jouw online vragenlijst

    Een goede online vragenlijst voelt natuurlijk en simpel. De flow brengt je vanzelf bij de volgende logische vraag. Om zo’n lijst te maken zijn er honderden tools. Tripetto is daar één van, maar het Nederlandse bedrijf blinkt uit in gemak. Fast Moving Targets spreekt met co-founder Martijn Wijtmans. 

    Lees verder »
    • Leonieke Daalder (Fast Moving Targets)
    • 4 mei 2020
    • Data analytics
      • 4204
      • 0
  • Merken niet belangrijker in crisis

    Merken niet belangrijker in crisis

    Nu de coronacrisis ons leven overhoop gooit en de toekomst ongewis maakt, is een beetje zekerheid wel prettig. Kunnen merken dat bieden? Volgens sommigen wel. “Consumenten snakken naar vertrouwen en leiderschap van merken”, kopte Adformatie begin deze week. Maar is dat ook zo? De eerste uitkomsten van de Monitor Consumentengedrag laten anders zien. Merken zijn voor consumenten nu niet belangrijker dan anders. Wel lijken sommige merken tijdens deze crisis relevanter dan ervoor.

    Lees verder »
    • Rob Revet (FNDMNTL)
    • 1 mei 2020
    • Advertising Media Strategie Brand management
      • 8294
      • 0
  • Dit zijn de trends van 2020 in programmatic advertising

    Dit zijn de trends van 2020 in programmatic advertising

    Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de programmatic-sector? Welke veranderingen zijn gaande? Welke kansen en uitdagingen ziet de markt? Programmatic-specialisten deelden hun inzichten in maart tijdens het IAB-event Programmatic Trends 2020. De Taskforce Programmatic heeft die ontwikkelingen geobserveerd en de belangrijkste trends op een rij gezet.

    Lees verder »
    • VIA (VIA)
    • 10 april 2020
    • Advertising Data analytics
      • 7882
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you