-
Tractie en energie: de satellieten van Hiber
Wanneer je een vrachtwagen vol dure spullen wilt volgen, dan gebruik je een tracker. Maar zo’n tracker is duur. Dus wanneer je een kudde vee in Afrika in de gaten wilt houden, is die oplossing niet geschikt. Hiber biedt een alternatief. Dankzij 'Internet of Things'-technologie en satellieten wordt het mogelijk om overal ter wereld voorwerpen te volgen: goedkoop en effectief.
-
Het onvoorspelbare hoe en waarom van succes
Je kunt je eindeloos verdiepen in de biografieën van succesvolle ondernemers of marketeers en dat kan je wellicht wat behoeden voor wat stommiteiten, maar er is nul garantie voor succes. Ondanks alles dat wordt geschreven en gezegd, zijn er geen voorspelbare concepten om een onderneming te vestigen en er bestaan geen reproduceerbare formules voor marketingsucces. We weten het gewoon niet precies. En is dat nou zo erg?
-
Quinten Selhorst (Felyx) over huurscooters en de deeleconomie
Quinten Selhorst biedt met zijn bedrijf Felyx elektrische scooters aan om met meerdere mensen te delen. Hoe ziet hij de toekomst van mobiliteit in middelgrote tot grote steden?
-
Het succes van The Avocado Show verklaard door oprichter Ron Simpson
Hoe werd een restaurant in Amsterdam in één klap een wereldhype? Volgens Ron Simpson (creatief ondernemer en oprichter The Avocado Show) past een goed idee op een bierviltje. Is dat de succesformule achter The Avocado Show? Of is er meer?
-
Tonny Loorbach (IMU): “Als je niet kunt loslaten, groei je niet”
Tonny Loorbach maakt er een sport van om online (marketing)bedrijven groot te maken. Zijn specialismen? SEO, conversie-optimalisatie, online gedragspsychologie, community-building en neuromarketing. Vijf ondernemerslessen in twintig minuten!
-
Rochdi Darrazi over de purpose van Boldking
Eigen frustratie is een mooie drijfveer voor de start van een bedrijf. Rochdi Darrazi begon in 2008 zijn hoofdhaar te verliezen. Zijn zoektocht naar een geschikt scheermes leverde veel frustratie op. De mesjes op de markt bleken ongeschikt voor rondingen en liepen snel vol wanneer er te veel haren geschoren moesten worden. Ruim tien jaar later verkoopt Rochdi Darrazi onder de naam Boldking zijn eigen scheermes. Dit is zijn ondernemersverhaal, over krimpende markten, groeiende teams en purpose-marketing.
-
Mark Tuitert: “Een wereldmerk neerzetten voelt als Olympisch goud winnen”
Mark Tuitert was in 2010 sportman van het jaar, won schaatsprijs na schaatsprijs, waaronder een gouden medaille op de Olympische Spelen in Vancouver. Elke sportcarrière houdt een keer op: wat doe je dan? Tuitert gooide het roer radicaal om en begon het cafeïne-kauwgommerk FIRST Energy Gum. Hoe ziet zijn leven als ondernemer eruit?
-
Apple’s successen en mislukkingen in ‘De onsterfelijke onderneming’
Welke vakliteratuur is relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: 'De onsterfelijke onderneming' van Fons van Dyck.
-
Social media voor ondernemers: een les in LinkedIn
Is social media the holy grail voor ondernemers? Marjolein Bongers, eigenaar van House of Social Media, vindt van wel. De ervaren socialmedia-expert stelt dat LinkedIn hét platform voor ondernemers is. Wat zijn de do’s en don’ts voor social media?
-
Ralph van Dam (ondernemersreizen.nl) over failliet gaan en ondernemerslessen
Ralph van Dam combineert het ondernemerschap met een functie in loondienst en ambieert een rol als spreker op zakelijke podia om te spreken over innovatie, verandering en ondernemerschap. In zijn boek 'Langs de afgrond' lees je over zijn twintigjarige ondernemerservaring. Wat zijn de successen en obstakels van deze ervaren ondernemer?
-
Jim Stolze (Aigency): “Kunstmatige intelligentie is een zoektocht die nooit klaar is”
Gaat Artificial Intelligence de wereld redden? Of is het – zoals Elon Musk beweert – gevaarlijker dan nucleaire wapens? Tech-ondernemer Jim Stolze (Aigency) heeft goede hoop en is op kruistocht om ieder bedrijf in Nederland aan algoritme te krijgen. Wat kun je precies met algoritmisering en waarom moet het Nederlandse bedrijfsleven hierin voorop willen lopen?
-
Deborah Nas over slim innoveren en angst voor technologie
Trendwatcher en hoogleraar Deborah Nas werkt al twintig jaar aan innovatie. Slimme toepassing van technologie, de grootste belemmerende factor en de invloed van millennials: de vijf ondernemerslessen van duizendpoot Nas sluiten naadloos aan op de wereld van nu.
-
The next big thing: ondernemen in space
Al na twee jaar verkocht Laurens Groenendijk, oprichter van Just-Eat.com, Treatwell en mede-oprichter Hiber, zijn bedrijf voor 34 miljoen euro. Hierdoor – en omdat het niet zijn eerste succesvolle exit was – wordt hij gezien als held in startup-land. Met zijn nieuwe project, Hiber, schiet hij nanosatellieten de lucht in. Wat is het succesverhaal van deze ondernemer?
-
Wiet de Bruijn: “De branche is behoorlijk in beweging”
Tijdens zijn studie startte hij samen met zijn neef zijn eerste onderneming, Boedelbak. Tegenwoordig is hij commissaris bij de Shared Stories Group, waar VBK uitgevers, Bruna en Bookchoice onder vallen. We gaan in gesprek met ondernemer Wiet de Bruijn. Wat is het succesverhaal achter deze ervaren duizendpoot?
-
Een Netflix voor een gezonder leven
Het platform FoodFirst Network presenteert zich als de Netflix voor een gezonder en vitaler leven. Het is het initiatief van Jan Dekker en Meester-kok Rudolph van Veen. Wordt er al net zoveel geld verdiend als bij Netflix, of is dat niet wat de initiatiefnemers drijft? Ronnie Overgoor in gesprek met één van de oprichters: Jan Dekker.