-
Big Data of bananen
Bedrijven hebben niets aan Big Data. Het gaat om de inzichten die eruit te halen zijn. Ik moest even aan deze uitspraak denken toen ik zat te kijken naar de oprecht interessante presentatie van Wiemer Snijders en Robert van Ossenbruggen van The Commercial Works op de – weer fantastische – NIMA Marketing Day, afgelopen 20 juni. Zij lieten een mooie grafiek met staafdiagrammen zien die op de verticale as aangaf hoeveel bedrijven verdienen aan hun klanten. Het illustreerde prachtig hoe lastig het kan zijn om data écht te begrijpen en wat ervaren marketeers zouden moeten leren. Stel dat je een ultieme mastercourse over zo’n onderwerp moest samenstellen, wat zou je behandelen?
-
Geobsedeerd door mensen: de marketing van nu
"Obsessed with people" is wat Tom Goodwin, hoofd innovatie bij Zenith, drijft. Dat was de toffe binnenkomer tijdens de eerste key-note van NIMA Marketing Day. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben altijd geneigd presentaties te volgen die binnen mijn vakgebied liggen. Ik neem me wel eens voor iets totaal anders te bekijken voor nieuwe inzichten. Maar uiteindelijk wil ik meer weten van wat ik doe en mensen ontmoeten die er hetzelfde in staan. Namelijk terug naar de basis: met mensen praten in plaats van je gek te laten maken door technologische ontwikkelingen. Echt, zo moeilijk is het niet. Betrek ze bij wat je doet, denk na over het verhaal dat je vertelt en vooral het gevoel dat je mensen daarbij geeft. Zo bind je inspirerende ambassadeurs aan je, die ook weer een goed verhaal hebben die past bij jouw verhaal. Cirkel rond.
-
Nuon wordt Vattenfall: de introductie van een purpose-gedreven merk
Nuon wordt Vattenfall, zoveel weten we al. Maar hoe doet het bedrijf dat? Hoe omarmt Nuon straks met de nieuwe merknaam de purpose van het moederbedrijf? Guido Stein van Nuon en Erik Voskuijl van VIM Group deelden hun verhaal tijdens NIMA Marketing Day, over de motivatie achter de rebranding, de uitdagingen van het loslaten van één van de bekendste merknamen in de Nederlandse energiemarkt en de plannen voor de toekomst.
-
Onderzoek NMD-bezoek: marketeers willen vooral betere marketeers worden
Een onderzoek uitvoeren onder Nederlandse marketeers is zo makkelijk nog niet. Kost geld, tijd, iemand moet het voortouw nemen en de populatie is best lastig in beweging te krijgen. Maar een onderzoekje, dat we met een nogal vrijblijvend mailtje uitstortten over de aanstaande bezoekers aan de NIMA Marketing Day, leverde zonder veel getrek en gepeur zomaar tweehonderd respondenten op. En de uitkomst is minder voorspelbaar dan het op voorhand lijkt: marketeers willen meer marketing studeren, en liefst nog snel ook.
-
NIMA Marketing Day: wat heb je daar te zoeken?
Als geregeld bezoeker van dit onvolprezen shockblog over innovatie in marketing kan het je onmogelijk zijn ontgaan dat er sinds anderhalf jaar een soort innige verkering gaande is, die trouwens een aantal weken geleden ook echt is beklonken met een huwelijk (al wordt er nog gepuzzeld op de huwelijkse voorwaarden – pin me nergens op vast). NIMA wordt echt voor de helft uitgever van Marketingfacts. Goed voor NIMA, goed voor M!, zo luidt de verwachting.