Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Nima

gerelateerde topics

  • marketingstrategie
  • marketeers
  • coronacrisis
  • nima young profs
  • strategie

nima experts

  • Luuk Ros SCP
    Aantal blogs: 15
  • Jeroen Mirck
    Aantal blogs: 3
  • Anyta Cox
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Contentspecialist

    Contentspecialist

  • Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

    Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

  • CRM consultant

    CRM consultant

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Kirsten Andres: ‘Ik erger me aan de slechte naam die marketing soms heeft’

    Kirsten Andres: ‘Ik erger me aan de slechte naam die marketing soms heeft’

    Kirsten Andres, directeur van het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA), ziet uit naar NIMA Marketing Week, dat aanstaande dinsdag 1 september losbarst. Aan de voorbereidingen zal het niet liggen. “Het is bij ons veiliger dan in de supermarkt om de hoek.”

    Lees verder »
    • Lucas Boon (MarketingTribune)
    • 28 augustus 2020
    • Loopbaan
      • 4776
      • 0
  • Wat is de stand van de marketingstaat? Help mee!

    Wat is de stand van de marketingstaat? Help mee!

    Toegegeven, er wordt nogal wat onderzocht aan het marketingvak momenteel, maar daarbij gaat het steeds om stukjes en onderdelen. Het onderzoek dat NIMA momenteel uitvoert gaat een spade dieper en vraagt vooral uit wat het is om in marketing te werken. Op een marketingafdeling, bij bureaus, als zzp'er of interim. 

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 7 juli 2020
    • Advertising Social media Direct marketing Contentmarketing
      • 8130
      • 0
  • Lego Serious Play met WhatsApp

    Lego Serious Play met WhatsApp

    Samen met tweehonderd andere professionals, waaronder twintig collega’s van de Hogeschool Utrecht, namen we vijf weken deel aan een Lego Serious Play. Doel was om de zinnen te verzetten richting een meer creatieve mindset. Ook op afstand (via WhatsApp) lukte dat prima. Een verslag vol ervaring uit de praktijk, theorie en praktische tips om creatief denken aan te wakkeren.

    Lees verder »
    • Anita Cox (Eureka Research & Consultancy )
    • 15 juni 2020
    • Brand design Innovatie Strategie
      • 6616
      • 0
  • Blended onderwijs, maar in welke verhouding?

    Blended onderwijs, maar in welke verhouding?

    De vraag of we na de crisis wel écht terug willen naar de oude manier van werken roept links en rechts emotie op. Het blijkt namelijk nogal af te hangen van de vraag wat je daarmee bedoelt. Velen missen het échte overleg, vooral met collega's, maar voor sommige vormen van digitaal onderwijs blijkt videobellen juist weer een uitkomst. Wat wel werkt en niet zullen we leren, maar ervaring uitwisselen is de eerste stap. NIMA B/C in One Day werkt prima. 

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 7 mei 2020
    • Innovatie Loopbaan
      • 4744
      • 0
  • Vakkennis heeft waarde. Hoe verzilver je die?

    Vakkennis heeft waarde. Hoe verzilver je die?

    Grote kans dat jij deze ‘intelligente’ lockdown gebruikt om eindelijk eens die webinar te volgen, die podcast te luisteren, dat vakblad uit het cellofaan te scheuren of je stapel ongelezen managementboeken af te stoffen. Of eindelijk weer eens een blog te schrijven. Logisch, maar vooral ook een goed idee: die kennis vertegenwoordigt immers waarde. Zelf vond ik een manier om die waarde te verzilveren.

    Lees verder »
    • Jeroen Mirck (Mirck Media)
    • 17 april 2020
    • Loopbaan
      • 6356
      • 4
  • Hé marketeer, zoom je wel bij de les?

    Hé marketeer, zoom je wel bij de les?

    De recente corona-lockdown heeft er bij lesgevende instanties voor gezorgd dat er redelijk snel en pragmatisch oplossingen werden gezocht die het mogelijk maken om lessen, klasjes en colleges voort te zetten. Zo ook in marketingonderwijs. Dat gaat met wisselend succes. Lesgeven gaat prima, vragenrondjes ook, interactie tussen studenten onderling gaat beter als je elkaar eerst ‘echt’ hebt gezien. Een samenvatting van een maandje ervaring met marketingonderwijs in tijden van intelligent thuiszitten.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 16 april 2020
    • Customer experience Innovatie Loopbaan Strategie
      • 6078
      • 0
  • Plannen zijn niks, planning is alles

    Plannen zijn niks, planning is alles

    De vier of vijf P’s van marketing zijn (bijna) zo oud als de weg naar Rome. Iedere marketeer, en ook vele niet-marketeers, kunnen ze dromen. Ze bieden nog steeds een prima houvast voor operationele marketingbeslissingen. Ook in deze tijd waarin verandering heel snel gaan. Beschouw ze als het DNA van de marketeer, het zit in je genen. Maar marketing is ook een mindset en enige flair is noodzakelijk.

    Lees verder »
    • Rob van Vroenhoven (NIMA)
    • 14 april 2020
    • Advertising Data analytics E-commerce Innovatie Strategie Brand management
      • 6314
      • 0
  • Marketeers midscheeps geraakt door corona

    Marketeers midscheeps geraakt door corona

    Veel bureaus en zzp'ers onder de professionals in marketing, communicatie en sales zitten van de ene op de andere dag zonder werk; opdrachten zijn ingetrokken of worden niet verlengd. Pitches gaan sowieso niet door, maar ook de bedrijven waar marketeers werkzaam zijn worden geraakt. Omzet wordt op zijn best uitgesteld en de effecten daarvan zijn pas op langere termijn zichtbaar.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 16 maart 2020
    • Advertising E-business Data analytics E-commerce Innovatie Strategie Brand management
      • 12901
      • 2
  • Waarom je Senior Marketeer zou willen zijn

    Waarom je Senior Marketeer zou willen zijn

    Marketing is geen vak waar een hek omheen staat. Waar het begint en waar het eindigt, is een voortdurende bron van polemiek. Marketeer is evenmin een beschermd beroep. Sterker: hele busladingen zelfbenoemde marketingprofessionals zouden nooit langs een 'ballotagecommissie marketing' komen. Als die er was, want wie zou ‘m moeten bemensen? Stel dat je iemand zou zoeken voor een seniore marketingfunctie, waar vraag je dan naar? Waar let je op?

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 10 oktober 2019
    • Advertising Contentmarketing Loopbaan
      • 15974
      • 8
  • Marc van Eck: “Dit is de Gouden Eeuw van Marketing”

    Marc van Eck: “Dit is de Gouden Eeuw van Marketing”

    Marc van Eck schreef een half plankje marketingboeken, waarvan een aantal ook echt als succesvol mag worden aangemerkt. 'Business Plan op 1 A4' stond maandenlang op nummer één in de top honderd van managementboeken – inmiddels zijn er meer dan 35.000 verkocht in Nederland. Zijn boek over internal branding was het eerste en het beste dat in het Nederlands werd geschreven over dit onderwerp. 'Karaktervol positioneren' wordt links en rechts door corporates gebruikt als fundament van herpositioneringstrajecten. 

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 20 mei 2019
    • Advertising Contentmarketing Data analytics E-commerce
      • 11184
      • 0
  • NIMA Marketing Day: wat heb je daar te zoeken?

    NIMA Marketing Day: wat heb je daar te zoeken?

    Als geregeld bezoeker van dit onvolprezen shockblog over innovatie in marketing kan het je onmogelijk zijn ontgaan dat er sinds anderhalf jaar een soort innige verkering gaande is, die trouwens een aantal weken geleden ook echt is beklonken met een huwelijk (al wordt er nog gepuzzeld op de huwelijkse voorwaarden – pin me nergens op vast). NIMA wordt echt voor de helft uitgever van Marketingfacts. Goed voor NIMA, goed voor M!, zo luidt de verwachting.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 16 mei 2019
    • Contentmarketing Customer experience Marketingfacts
      • 6422
      • 0
  • Welkom in de wereld van productmanagement

    Welkom in de wereld van productmanagement

    Productmanagement is een wat ondergeschoven kindje in de marketing. De term omvat het bepalen van je productstrategie, het ontwikkelen en vermarkten van producten en diensten op een zodanige manier dat deze naadloos aansluiten bij de doelgroep. Maar hoe zit het nou eigenlijk precies met dit werkveld? 

    Lees verder »
    • Margo Paap (ProductSuccess Factory)
    • 14 mei 2019
    • Contentmarketing
      • 22930
      • 3
  • Marketing bij start-ups gaat verder dan growth hacking

    Marketing bij start-ups gaat verder dan growth hacking

    "Het leuke aan mijn rol bij YES!Delft is het vormgeven van start-uptalent, maar ik wil er wel meteen bij zeggen dat dit ook broodnodig is als we het talent en de innovatiekracht van start-ups in Nederland willen behouden", zo zegt Robert Jan van Vugt. NIMA Young Profs in gesprek met Van Vugt over het verschil van marketinginzet binnen start-ups en gevestigde bedrijven, de technologie van de toekomst en zijn visie op de toekomst van het start-upklimaat in Nederland. 

    Lees verder »
    • Dennis Nieuwpoort (ABN Amro)
    • 26 april 2019
    • E-business Innovatie
      • 10650
      • 0
  • Denken als een ontwerper, de hands on-edition

    Denken als een ontwerper, de hands on-edition

    Design Thinking is hot. Niet alleen onder marketeers, maar ook ontwikkelaars, onderzoekers en managers maken er gretig gebruik van. Groot voordeel is dat je het denken van mensen als uitgangspunt neemt bij het ontwikkelen van producten, diensten, processen, workflows, en niet de door henzelf uitgesproken wensen, want mensen wéten niet wat ze willen. Effectieve inzet van Design Thinking vereist dus veel liefde voor het observeren van menselijk gedrag en kennis over hun diepste verlangens en behoeften. Ruben van Hoof raakte gefascineerd door het fenomeen en bedacht een manier om het te leren: te denken als een goede ontwerper.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 7 maart 2019
    • Contentmarketing Customer experience Brand design
      • 7772
      • 0
  • Neuromarketing en ethiek: nieuwe wijn in oude zakken?

    Neuromarketing en ethiek: nieuwe wijn in oude zakken?

    Door de snel toenemende kennis van de werking van het brein zijn we steeds beter in staat om consumenten een bepaalde richting in te sturen, zonder dat die consument zich daar bewust van is en zich ertegen kan weren. Hoe ethisch is neuromarketing? En hoe ver kan en mag je daarin gaan? Het is tijd om er een goed gesprek over te voeren.

    Lees verder »
    • Anita Cox (Eureka Research & Consultancy )
    • 1 maart 2019
    • Advertising E-business Customer experience Data analytics
      • 14212
      • 4
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you