-
De strijd tegen nepnieuws (2): Wie checkt de factcheckers?
De roep om nepnieuws te bestrijden klinkt steeds luider. Overheden in binnen- en buitenland willen nepnieuws aanpakken, Facebook en Google hebben maatregelen aangekondigd en diverse nieuwsmedia hebben factcheckers ingesteld. Maar wat is nepnieuws eigenlijk en wat kan er bestreden worden op een open internet? Dat verkennen we in een reeks blogs. In deel 1 bekeken we wat nepnieuws is. In dit tweede deel kijken we welke rol journalisten en factcheckers kunnen spelen.
-
De week op social: Instagram krijgt deelknop, Snapchat lanceert event-lenzen en Twitter blijft kort
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: tweets blijven kort ondanks de introductie van 280 karakters, Instagram krijgt Cinemagraph-feature en 'regram-knop', Snapchat biedt event-specifieke gezichtslenzen en webwinkels kunnen collecties verkopen op Instagram.
-
De strijd tegen nepnieuws (1): Hoe pak je fake-news aan als niemand weet wat het precies is?
De roep om nepnieuws te bestrijden klinkt steeds luider. Overheden in binnen- en buitenland willen nepnieuws aanpakken, Facebook en Google hebben maatregelen aangekondigd en diverse nieuwsmedia hebben factcheckers ingesteld. Maar wat is nepnieuws eigenlijk en wat kan er bestreden worden op een open internet? Dat verkennen we in een reeks blogs. In dit eerste deel de vraag: wat is nepnieuws eigenlijk?
-
De week op social: Twitter verkoopt Moments, bitcoin-verbod Facebook en automatische posts Instagram
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Instagram geeft bedrijven API om automatisch te posten, Facebook verbiedt advertenties voor crypto-valuta, Twitter rolt gesponsorde Moments uit, Snapchat verwijdert de witte rand rondom foto's uit je bibliotheek en Instagram voegt zowel Carousel-advertenties als de 'Type-modus' toe aan Stories.
-
De week op social: Facebook filtert nieuws, Snapchat Stories is overal en Google test Bulletin
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: alweer een aanpassing van de Facebook-nieuwsstroom, Snapchat brengt Stories naar mensen zonder Snapchat, Instagram lanceert gif-stickers, Twitter 'cropt' via machine learning, een nieuwe soort posts op Facebook en een test van Google met een lokaal nieuwsplatform genaamd Bulletin.
-
De week op social: Facebook lanceert Watch Parties, minder YouTube-inkomsten en zakelijke Whatsapp
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: YouTube verscherpt regels voor advertentie-inkomsten, Whatsapp lanceert bedrijvenapp in vijf landen en Instagram test speciale tekstfeature voor Stories, terwijl Facebook komt met Stories voor Desktop én met Watch Parties.
-
De week op social: Facebook vermindert bereik bedrijvenpagina’s, Google Assistant overal beschikbaar
Welkom bij deze nieuwe editie van de wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Facebook geeft bedrijvenpagina's minder bereik in de nieuwsstroom, Google voegt betaalmogelijkheden samen als Google Pay, Google rolt Google Assistant uit naar meer devices en Facebook test een lokale nieuwsstroom in mobiele app.
-
De week op social: Videobril voor Facebook, Instagram en Youtube en Instagram Stories op WhatsApp
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Acton introduceert zonnebril voor videoberichten via Facebook, YouTube en Instagram, Instagram test posten van Stories op Whatsapp, Snapchat overweegt gebruikers minimaal 3 seconden naar videoadvertenties te laten kijken en Instagram voegt live videofeature toe aan Direct.
-
De week op social: meer muziek op Facebook, Snap’s filteradvertenties en ‘engagementbait’ bestraft
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Facebook bestraft engagementbait, Facebook zet gezichtsherkenning in voor het managen van je identiteit, Facebook partnert met Universal Music in deal om rechtenvrije muziek aan te bieden, Snapchat lanceert gesponsorde filters met animaties en Twitter voegt nieuwe Direct Message API-features toe.
-
De week op social: Google zoekresultaten in selfies, Instagram Story Highlights en Pinterest Bot
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: populaire bekendheden beantwoorden vragen op Google in selfie-stijl, Messenger lanceert livestreaming voor gamers, Instagram introduceert standalone berichtenapp Direct en voegt Highlight-sectie voor je Stories toe en Pinterest lanceert Messengerbot en Chatextensie.
-
De week op social: Snapchat redesign, YouTube Stories en Instagram Regram-knop
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Facebook test Messenger Broadcast voor bedrijven, Snapchat rolt een volledig redesign uit, Instagram test een regram-knop, YouTube test een variant van Stories voor creators en Facebook introduceert tool voor faciliteren mentorschap.
-
De week op social: live op Insta met je vrienden, Facebook blijft een copycat en Twitter Bookmarks
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Instagram voegt uitnodiging voor deelname livestream toe, Messenger introduceert betalen met PayPal via chatextensie, Facebook lanceert chatbotcompetitie, Messenger verbetert fotokwaliteit met 4K foto's, Twitter noemt Save for Later-feature 'Bookmarks' en Messenger test kopie van Snapchat Streak.
-
De week op social: nieuwe feed voor Snapchat, meer Story-opties op Insta en Messenger op je website
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Instagram maakt Story Uploads 'ouder dan 24 uur' mogelijk, Twitter breidt aantal tekens uit naar 280, Snapchat kondigt nieuwe storyfeed aan, Facebook introduceert websiteplugin voor Messenger en artikelen krijgen een 'Monetization tab', Pinterest voegt bordsectie toe aan pinborden en Twitter rolt Tweetpromotie-abonnement uit.
-
De week op social: 1,37 miljard DAU’s voor Facebook, stopmotion op Instagram en Snapchat Pixelcode
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: het aantal dagelijkse gebruikers van Facebook groeit met 16 procent, Snapchat introduceert een conversion tracking pixel, Instagram rolt 2x Story Previews uit in nieuwsstroom, LinkedInPremium Insights nu met benchmarkdata voor bedrijvenpagina's, Microsoft voegt LinkedIn-profielen toe aan Outlook.com, Instagram introduceert stopmotion camera voor Stories en Facebook voegt drie features toe aan dynamische reisadvertenties.
-
De week op social: Instagram Live met vrienden en nieuwe tools voor Facebook groepen
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.
Met deze week: Instagram introduceert live video met vrienden, Facebook rolt nieuwe tools uit voor groepbeheerders, Facebook geeft uitleg over de testen met aparte nieuwsstroom bedrijvenpagina's, Facebook Workplace lanceert desktop app met chatfunctie en LinkedIn voegt nieuwe smart replies toe aan Messaging.