Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Psychologie

gerelateerde topics

  • psychologie
  • neuro
  • reclame
  • persuasion
  • commercial

neuromarketing experts

  • Martin de Munnik
    Aantal blogs: 11

  • Aantal blogs: 2
  • Walter Limpens
    Aantal blogs: 2

vacatures

  • Allround redacteur (40 uur)

    Allround redacteur (40 uur)

  • Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

    Hoofdredacteur Twinkle (40 uur)

  • Content medewerker

    Content medewerker

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Je kijkt nu naar de meest recente artikelen over dit onderwerp. 

  • Neuromarketing is dood, de doorbraak is definitief

    Neuromarketing is dood, de doorbraak is definitief

    Op de officieuze verjaardag van neuromarketing in Nederland werd na tien roemruchte jaren de balans opgemaakt over het verleden, heden en de toekomst van brein- en gedragsonderzoek ten behoeve van marketing. Het is bepaald nog geen mainstream marketingspecialisatie, maar een beetje vakvolwassen marketeer weet inmiddels wel wat er te koop is. En waar. Wát je precies kunt – en niet kunt – wordt de specialisten van het eerste uur zelf inmiddels ook duidelijker. Maar dat hele begrip, daar moeten we vanaf.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 17 september 2020
    • Advertising Data analytics Brand management
      • 14411
      • 0
  • Hersenonderzoekers voorspellen modesucces

    Hersenonderzoekers voorspellen modesucces

    Verkeerde inkoop zorgt ervoor dat de kledingindustrie de op één na grootste vervuilende industrie op aarde is geworden. Wat als je nu zou kunnen voorspellen welke mode een hit wordt met als resultaat minder verspilling?

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 2 maart 2020
    • Data analytics Innovatie
      • 6792
      • 0
  • Waarom je niet altijd de snelste route moet nemen

    Waarom je niet altijd de snelste route moet nemen

    Een indirecte aanpak is niet alleen beter voor de klantrelatie, maar ook voor je eigen werkplezier, weet neuroexpert Tim den Heijer, mede-oprichter van B.R.A.I.N. Creatives.

    Lees verder »
    • CustomerFirst
    • 14 februari 2020
    • Direct marketing Customer experience Data analytics
      • 5196
      • 0
  • Consumentengedrag, neuromarketing… maar dan met humor

    Consumentengedrag, neuromarketing… maar dan met humor

    Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Verwacht van 'Alchemie, de onweerstaanbare kracht van marketing' van Rory Sutherland geen diepere analyse of uitleg. Aan de andere kant is het boek makkelijk leesbaar en zeer vermakelijk.

    Lees verder »
    • NIMA Register Marketeers (NIMA)
    • 7 februari 2020
    • Brand design Strategie
      • 7154
      • 0
  • FutureWatch: wanneer gaan Amazon en Netflix de afkick-weken organiseren?

    FutureWatch: wanneer gaan Amazon en Netflix de afkick-weken organiseren?

    Marketeers doen er alles aan om hun producten zo goed mogelijk te verkopen en langdurige relaties op te bouwen met hun klanten. Met kunstmatige intelligentie, neuromarketing en andere nieuwe technieken worden daarvoor nieuwe mogelijkheden ontwikkeld. Als de beloftes van al deze technieken uitkomen, worden diensten in de toekomst net zo verslavend als roken, drinken en gamen. Welke verantwoordelijkheid hebben bedrijven en marketeers?

    Lees verder »
    • Maurits Kreijveld (Wisdomofthecrowd.nl)
    • 22 januari 2020
    • Innovatie
      • 5896
      • 1
  • Goed nieuws voor retailers: dit is de oplossing voor de Pieten-discussie

    Goed nieuws voor retailers: dit is de oplossing voor de Pieten-discussie

    De afgelopen vier jaar laait in november de discussie over Zwarte Piet op. Je ziet de retailers worstelen met het vraagstuk. Zetten we op de verpakkingen en winkeldecoratie Roet Pieten? Kleur Pieten? Helemaal geen Pieten? Of houden we het toch nog maar bij het oude? Belangrijker is de vraag of de keuze voor een bepaalde Piet meer oplevert dan dat het kost. In termen van omzet, maar ook als het gaat om de reputatie. Daarover heeft iedereen binnen de industrie een mening, maar wat vindt de consument er nu van?

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 2 december 2019
    • Contentmarketing Brand design
      • 20628
      • 6
  • Laat die klant eens met rust en stel de mens centraal

    Laat die klant eens met rust en stel de mens centraal

    "Succesvolle bedrijven zetten in 2020 de klant niet alleen centraal in hun diensten, maar in hun volledige denkwijze en visie." Het stond er en het onderzoek opende er zelfs mee, dus het zal kloppen. En het zijn ook niet de minste bedrijven en organisaties die zich schaarden achter het vorige week gepresenteerde rapport 'WHAT'S ON THE CMO AGENDA?', waarvoor Deloitte in opdracht van IAB Nederland vijfentwintig toonaangevende CMO's heeft geïnterviewd.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 27 november 2019
    • Advertising Contentmarketing Brand design Data analytics Innovatie affiliate marketing
      • 18808
      • 0
  • Hoe een zorgverzekering-reclame je wél laat overstappen

    Hoe een zorgverzekering-reclame je wél laat overstappen

    Het is weer die tijd van het jaar: overstappen van zorgverzekering. Of niet, natuurlijk. In een keuzemarkt die geplaagd wordt door passiviteit, valt er voor  verzekeringscampagnes veel te winnen. Maar waarop moet je je als verzekering onderscheiden? De beste polis? De meest gevatte slogan? Of toch iets anders? Om hierop het antwoord te vinden, werden zorgverzekeringcommercials van de afgelopen twee jaar getest. Hoofdvraag: wat in deze reclames prikkelt ons brein om die overstap dan tóch te overwegen?

    Lees verder »
    • Tom van Bommel (Unravel Neuromarketing Research)
    • 20 november 2019
    • Advertising
      • 7456
      • 0
  • Wat er fout gaat in commercials van Amstel en Heineken

    Wat er fout gaat in commercials van Amstel en Heineken

    Waarom breng je een oude commercial op het scherm? Dat vroeg ik me af toen ik een vier jaar oude Amstel-spot voorbij zag komen. Heb je hem ook gezien? Vrienden van verschillend pluimage in verschillende settings maken elkaar al proostend uit voor van alles en nog wat. Ook deze reclame is weer mooi gemaakt, maar net als alle Heineken-commercials gaat er hier iets flink fout.

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 7 oktober 2019
    • Advertising
      • 22736
      • 4
  • De drie meest gemaakte fouten in prijsstrategie. Maak jij ze ook?

    De drie meest gemaakte fouten in prijsstrategie. Maak jij ze ook?

    Een artikel in het prestigieuze Harvard Business Review verwijst naar een McKinsey-studie die laat zien dat een verbetering van je prijsstrategie met 1 procent zomaar tot 11 procent meer winst kan opleveren. Vreemd genoeg is 'pricing' bij de meeste bedrijven een ondergeschoven kindje. Prijsonderzoek is ook moeilijk en de twee meest gebruikte methoden zijn in de praktijk weinig voorspellend. Kan dat niet anders?

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 3 oktober 2019
    • E-business Contentmarketing
      • 14032
      • 0
  • Bloemkool-commercial blijkt manonvriendelijk?

    Bloemkool-commercial blijkt manonvriendelijk?

    Inmiddels zijn we een ruim een maand verder en het laatste woord over de bloemkoolborsten van New York Pizza is nog niet gezegd. Sterker nog, de Reclame Code Commissie is van reces teruggeroepen om er wat van te vinden. De klacht: de campagne zou vrouwonvriendelijk zijn. Nou is er bij mijn weten geen wet tegen vrouwonvriendelijk gedrag, tenzij het in discriminatie ontaardt, maar goed, een beetje zelfregulering en wat zelfreinigend vermogen in de reclamebranche is nooit weg. Hoe zit het nou? Is de reclame echt zo vrouwonvriendelijk, aldus de consument?

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 28 augustus 2019
    • Advertising
      • 11004
      • 4
  • Irritant grote bloemkolen. Maar werkt het?

    Irritant grote bloemkolen. Maar werkt het?

    We hebben er allemaal wat van gevonden: de bloemkolen van New York Pizza. Smakeloos, goedkoop, briljant, hilarisch, seksistisch: het kwam allemaal voorbij de afgelopen weken. Maar hoe zit het met de effectiviteit van deze omstreden commercial? Scoort 'ie? Doet het wat het moet doen?

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 1 augustus 2019
    • Advertising
      • 18030
      • 5
  • Duik het brein in voor design met impact

    Duik het brein in voor design met impact

    Onze hersenen kunnen worden gezien als een sleutelfactor in het besluitvormingsproces bij het kopen van producten en het ontwikkelen van merkvoorkeuren. Ze verwerken echter informatie op basis van talloze factoren die een onevenredig effect kunnen hebben op keuzes. Ons brein is geen allesbepalende maar wel een bepalende factor in het proces van besluitvorming en daarom relevant om te bestuderen in de context van merken en digitale transformatie. Met behulp van neuroscience en psychologie raken we 'in de geest van klanten' en onthullen hun ware, verborgen verlangens en voorkeuren. En alleen dan kunnen we met impact ontwerpen.

    Lees verder »
    • Henk Haaima (Mirabeau)
    • 24 juli 2019
    • E-business Contentmarketing Brand design
      • 8996
      • 5
  • Zo reageert Teun van de Keuken in een MRI-scanner op junkfood

    Zo reageert Teun van de Keuken in een MRI-scanner op junkfood

    Onlangs werden we benaderd door tv-programma De Monitor. Of we presentator Teun van de Keuken in onze MRI-scanner wilden onderzoeken op zijn attitude ten aanzien van gezond en ongezond eten. En of dat bewust anders is dan onbewust. Het leek ons een aardig experiment, vooral omdat er recent enkele interessante publicaties zijn verschenen. Zo suggereert een Engels artikel dat ongezond eten gezonder lijkt in een gezonde omgeving.

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 18 juli 2019
    • Contentmarketing Data analytics
      • 10108
      • 0
  • De geheime succesformule van Procter & Gamble’s reclames

    De geheime succesformule van Procter & Gamble’s reclames

    4 Miljard is het jaarlijkse reclamebudget van P&G, dat ooit met 11.000 dollar begon. Overigens vertegenwoordigt die 11.000 dollar vandaag de dag 250.000 dollar. Daarvoor koop je enkele luttele seconden reclametijd tijdens de Super Bowl. Dus wat dat betreft is die 4 miljard nog niet eens zo’n gek bedrag als je bedenkt dat het bedrijf meer dan twintig merken met een omzet van meer dan een miljard dollar in de lucht houdt. Met zoveel geld en de ijzeren discipline om verslag te leggen van zowel succes als falen, is het bedrijf als geen ander in staat om het succes keer op keer te kopiëren. De tientallen reclamebureaus waarmee over de hele wereld gewerkt wordt, hebben creatieve vrijheid, maar ze luisteren allemaal naar de in beton gegoten marketingwetten van het bedrijf.

    Lees verder »
    • Martin de Munnik (Neurensics )
    • 17 juni 2019
    • Advertising
      • 11332
      • 2
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you