-
Meer aandacht voor advertenties in mobile mindset - of toch maar niet?
Onze emotionele toestand heeft invloed op hoe we advertenties opmerken en beoordelen. Targeten op de juiste gemoedstoestand kan dus geen kwaad. En laat de wetenschap nu net een nieuw – bruikbaar – soort stemming hebben ontdekt: de 'mobile mindset'. Een mindset waarin we ons relaxt en veilig voelen.
-
Mobile push: het vergeten kanaal
Marketeers versturen al zo’n acht jaar pushberichten naar de mobiele telefoons van hun app-gebruikers. Met succes: de relatie met onze mobiele telefoon wordt steeds hechter, je kunt met dit communicatiekanaal snel en gericht consumenten bereiken en de consument komt met één klik op de plaats van bestemming in de app. Toch is de inzet van mobile push nog vrij beperkt, of wordt er beperkt gebruik gemaakt van alle mogelijkheden.
-
Hoe instant apps mobiel gedrag en advertising gaan veranderen
Op 6 juni 2016 publiceerde Thomas van Manen een artikel op Marketingfacts waarin hij beschreef waarom apps nog helemaal niet dood zijn. Vlak daarvoor werd op de Google I/O in Mountain View, California, de functionaliteit rondom instant apps gepresenteerd: het gebruik van apps zonder deze op je telefoon te installeren. Inmiddels zijn we een jaar verder en zijn er 50+ instant apps live. Daarbij werd tijdens de laatste I/O conference van Google bekend dat het ontwikkelen van instant apps nu open is voor iedereen. Wat is er gebeurd sinds de lancering en hoe gaat de ontwikkeling van instant apps onze mobiele gedrag veranderen?
-
Hoe segmenteer je app-gebruikers met pushberichten?
Als je het over mobile marketing hebt, is het logisch dat je het ook over het gebruik van locatie en activiteit van je publiek hebt. Het zijn factoren die ervoor zorgen dat je een relatie kunt opbouwen met klanten. Als je weet wie je klanten zijn, welke voorkeuren ze hebben en hoe zij zich gedragen, kun je elk contact met je merk aanpassen aan hun behoeftes. Goede segmentatie staat aan de basis van relevante interacties. Daarmee creëren merken ‘genotsmomenten’. En dat levert loyale pleitbezorgers op.
-
Notifications will kill the app
Als je mensen vraagt hoeveel apps ze op hun mobiele telefoon geïnstalleerd hebben, is het antwoord meestal rond de 50. In werkelijkheid staan er gemiddeld 119 apps op onze smartphones. Onze inschatting is dus way off, waarschijnlijk doordat we veel apps weinig tot niet gebruiken. Het meest gebruikt worden apps die met pushberichten om aandacht vragen. Maar te veel of niet relevante notificaties zijn irritant en zorgen dat een app snel wordt verwijderd. Kan dat niet anders?
-
Online Tuesday #51: Het gat tussen ad spend en time spend op mobiel
Net als in de afgelopen jaren staat de april-editie van Online Tuesday in het teken van Appril, hét festival voor mobiel en apps. En dit jaar hebben is deze editie opgezet in samenwerking met IAB Nederland - en meer specifiek de IAB mobile taskforce.
-
Waarom Google mobile-friendly sites voorrang gaat geven
Het Google-nieuws van afgelopen week, in ieder geval in zoekmachinemarketigland, was de aangekondiging dat Google vanaf 21 april 2015 de "mobile-friendliness" van sites zwaarder gaat laten wegen als ranking factor. En daar zijn diverse redenen voor te benoemen. Ik beschrijf er drie.
-
Facebook Atlas: de heilige graal van online marketing?
Deze week heeft Facebook een van hun grootste ontwikkelingen aangekondigd sinds de mogelijkheid om op Facebook te adverteren: Atlas. Facebook kocht de adserver Atlas vorig jaar van Microsoft en heeft deze van de grond af opnieuw opgebouwd om volledig te functioneren met alle Facebook-data. Hiermee gaat Facebook de strijd aan met demand-side platforms door het mogelijk te maken om buiten Facebook bijvoorbeeld displaycampagnes op te zetten met de targeting- en meetopties van Facebook.
-
Bedrijven worstelen met mobiele optimalisatie
Hoewel driekwart van de bedrijven van plan is dit jaar hun mobiele website op de schop te nemen, is de complexiteit van het realiseren van een goede customer experience op mobiel een grote uitdaging voor bedrijven. Dat blijkt uit het Reducing Customer Struggle 2013-onderzoek van Econsultancy i.s.m. IBM. Twee op de vijf bedrijven onderschrijft dat het realiseren van een goede klantervaring op mobiel moeilijk is dan op het 'normale' web.
-
Michel Elings (TRVL, PRSS): “Wij willen de magazine-software maken die Apple vergeten is”
Michel Elings en Jochem Wijnands ontmoetten elkaar bij toeval op een feestje van een gezamenlijke vriend. Een dag later begonnen zij, zonder enige ervaring als uitgever of als programmeur, met de iPad-app TRVL. Tweeënhalf jaar later zit TRVL op meer dan een miljoen app installs en worden honderdduizenden magazines per maand weggezet. Met een 5 star rating. Maar daar blijft het niet bij. Nog deze zomer moet de zelfgebouwde techniek waarmee TRVL wordt gemaakt onder de naam PRSS op de markt komen. De lijst uitgeverijen met interesse bedraagt inmiddels al meer dan 10.000 namen. En wat betreft Elings is dit nog maar het begin. Te gast in Top Names spreekt hij over dromen, innovatie en creativiteit en world domination.
-
Schermgrootte en veiligheid belangrijkste bezwaren tegen mobile commerce
We hebben de laatste tijd meerdere onderzoeken voorbij zien komen die voorspellen dat gedurende de komende 12 maanden het mobiele zoekvolume het desktopverkeer zal overstijgen. De verkoop en conversie van mobiele apparaten zijn echter nog altijd niet in lijn met deze groeicijfers. Om inzicht te krijgen in hoe het ervoor staat met mobile search, mobile commerce en mobiel als onderdeel van de multichannelstrategie, heeft Econsultancy het 'Mobile Commerce Compendium' (n=1.000) rapport samengesteld.
-
De App Store is 5 jaar: dit zijn de cijfers
De App Store is 5 jaar, dat kan je vanaf de aanbiedingen maandag en onze vooraankondiging vanochtend moeilijk ontgaan zijn. Maar wat behelst de App Store precies? In dit artikel zetten we huidige cijfers van de App Store op een rij. Hoeveel apps zijn er, in welke categorieën bevinden ze zich, wat levert een app op en welk effect heeft een aanbieding op een applicatie?
-
Boek-apps of iBooks?
Als uitgever kon je tot voor kort zelf bepalen of je een boek als app of als iBook voor (met name) de iPad uitbracht. Die tijd is voorbij, want Apple bepaalt nu of je digitale boek in de App Store of in de iBookstore op de boekenplank wordt gezet. Met grote gevolgen voor de uitgevers en schrijvers.
-
De OPA van Sanoma, big data in SEO en de conversie op mobiel
Op donderdag 27 juni vond in het Meeting Plaza te Utrecht het derde Search Marketing Thursday-event van 2013 plaats. Voor deze editie waren Marcel van Etten, Menker Johannes en Yorick Voorthuizen uitgenodigd om te spreken over SEO, zoekmachinemarketing in de mediamix en mobile-marketingstrategieën.
-
De iPhone is het meest winstgevende product in Amerika
Onlangs verscheen het onderzoek naar de meest winstgevende producten in Amerika. Succesvolle bedrijven leunen vaak op één product of productlijn die extreem goed verkoopt en ook nog een hoge marge heeft. Vaak zijn deze bedrijven marktleider en kunnen ze door hun invloed op de bedrijfsketen het product goedkoop produceren en daarnaast het product tegen de hoogst mogelijke prijs verkopen. Capital IQ, 24/7 Wall St. onderzocht de S&P 500 bedrijven die op de consumentenmarkt een vlaggenschip hebben. iPhone staat op nummer 1, maar wat staat er nog meer in de top 7?